DA 33 - Angsa

1.9K 29 1
                                    

“Hah?” tanya Amyra yang tidak mendengar dengan begitu jelas amaran Hariz tadi.

Segala-galanya berlaku dengan begitu cepat, tiba-tiba sahaja salah seekor angsa meluru dan seterusnya menyudu cipap Amyra. Rasa yang tidak dapat digambarkan, rasa senak serta sakit pada kulit labia.

Sementara Ziela pula terus lupa kawan dengan berlari sambil punggungnya berkali-kali disudu angsa-angsa yang lain. Kedengaran sayup suaranya berlari sambil meminta tolong.

“Eh, cepat tolong diorang,” Edan segera melompat ke atas tanah bersama dengan Hariz.

Mereka berdua berkaki ayam berlari menuju ke arah Amyra dan Ziela sebelum menyelamatkan mereka dengan mendukung secara “princess carry”.

Kaki Edan juga turut disudu beberapa kali, sementara angsa-angsa tersebut tidak melakukan apa-apa kepada Hariz kerana mengenali tuannya.

“Huish…lebam-lebam jugak betis aku kena sudu,” kata Edan memeriksa betisnya di tangga.

Di dalam masa yang sama, Amyra yang masih lagi memegang celah kangkangnya mula risau kerana dia masih merasakan sakit pada bahagian tersebut. Manakala Ziela pula tidak dapat duduk kerana merasakan sakit pada isi punggungnya.

“Kenapa bising-bising tadi?” tanya ibu Hariz tergesa-gesa keluar dari pintu utama rumah, diikuti dengan Liza yang membawa dua helai kain batik.

“Kena patuk angsa tadi, mak,” jawab Hariz menunjukkan kaki Edan yang mempunyai kesan-kesan lebam.

“Emhh…kena kat kaki je. Liza, nanti ambilkan minyak,” kata ibu Hariz.

“Baik, mak,” jawab Liza setelah meletakkan kain batik di atas lantai papan.

Hariz serba salah mahu memberitahu ibunya, “errr…mak, diorang ni pun kena jugak.”

Ibunya memandang ke arah Ziela dan Amyra sebelum bertanya, “kena kat mana?”

Ziela malu-malu menunjukkan ke arah belakang, membuatkan ibu Hariz bertanya dengan lantang, “mana?!”

Dengan terkejut dia menjawab, “kat bontot!”

Serentak membuatkan ibu Hariz tergelak besar sambil menepuk-nepuk bahu Amyra. Kini Amyra bertambah risau mahu memberitahu yang dia telah dipatuk pada celah kangkang.

“Mak, ni minyaknya,” kata Liza menghulurkan botol minyak di tangannya.

“Bagi kat kawan abang kamu, suruh dia sapu dulu dekat betis dia,” arah ibunya sambil mengambil sehelai kain dan menghulurkan kepada Ziela dan memintanya untuk menggantikan pakaian yang dipakainya.

“Dekat sini?” tanya Ziela yang risau mahu menanggalkan pakaian di anjung rumah.

“Alah, bukannya ada orang lalu pun depan rumah mak cik ni,” kata ibu Hariz sambil melucutkan seluar basikal yang dipakai Ziela.

Melihat cipapnya terdedah, Ziela segera menyarungkan kain batik dari kepala. Lalu membuka bajunya dan berkemban sama seperti seperti ibu Hariz dan Liza.

“Hah, tonggeng sini. Makcik tolong sapukan,” arah ibu Hariz menepuk tangga di hadapan pintu utama.

“Hah, sini?” tanya Ziela bagaikan tidak percaya.

Namun, dia terpaksa akur setelah tangannya ditarik kuat oleh ibu Hariz dan mendengar dia berkata, “Liza ambil balik minyak tadi.”

Edan menghulurkan botol minyak kepada Liza, tetapi kaki abangnya telah menghalang kakinya daripada bergerak lebih dekat lagi.

Lalu dia menyepak kaki abangnya dengan berkata, “tepilah sikit, sibuk je kaki melintang dekat tengah-tengah jalan.”

Geram dengan perangai adiknya, Hariz membalas dengan menyepak paha adiknya beberapa kali. Sehinggakan dengan tidak sengaja kain Liza terlucut sehinggakan dia tidak sempat menangkapnya.

Diari Amyra [Complete]Where stories live. Discover now