DA 52 - Water Polo

1.6K 23 1
                                    

Apa yang disediakan Amyra untuk makan tengah hari Alisya dan kawan-kawannya, sememangnya sesuai dengan citarasa remaja seperti mereka iaitu spaghetti ala bolognaise, pizza dan lasagna.

“Ala, frozen dengan kuah dari dalam botol je. Hahaha. Gila nak buat from scratch?” kata Amyra tertawa kecil meletakkan hidangan yang sudah disiapkan di atas meja makan yang terletak tidak jauh dari kolam.

Kemudian dia berjalan ke arah kolam untuk memberitahu Alisya, “Alisya, Mama dah…”

Namun kata-katanya terhenti dan terus memanggil anak daranya itu, “Alisya, sini sekejap!”

Dia terus membalutkan tubuh anak perempuannya serta berkata, “kenapa pakai baju mandi lama ni? Pepek terbelah semua nampak. Tali dekat bahu ni tak boleh nak tutup puting betul-betul dah. Malulah ada kawan-kawan lelaki.”

“Tak apa, auntie. Kitorang okey je,” beritahu salah seorang kawan lelakinya.

Remaja lelaki tersebut terus dijeling tajam Amyra sambil tangannya membuat isyarat cubit.

“Tapi Alisya tak ada baju renang lain…” terangnya perlahan.

“Habis tu biasa kalau mandi kolam dengan kakak?” tanya Amyra.

“Biasa kakak ajak mandi bogel…hehehe. Kalau adik tak ada kat rumah,” beritahu Alisya tersengih.

“Kakak,” Amyra menderamkan suaranya sebelum bertanya, “habis tu, kakak Uncle Rashid nampak macam mana?”

Alisya tertunduk malu memberitahu, “memang dah biasa nampak dah pun…”

‘Erghhh…geramnya aku,’ kata Amyra di dalam hati.

Tapi mahu dimarah bersungguh-sungguh pun tidak boleh, kerana anak-anaknya semakin membesar dan sememangnya salah dirinya sendiri kerana sudah agak lama tidak membawa anak-anaknya keluar membeli pakaian renang.

Sedangkan anaknya Alisya sudah tidak sepatutnya memakai pakaian renang seperti swimsuit lagi. Apa lagi pakaian renang tersebut dahulu dibelinya sebelum Alisya bersekolah menengah.

“Mama, bagilah chance…ada crush dalam kolam tu,” beritahu Alisya.

“Habis tu? Alisya nak ngorat dia guna pepek nampak macam ni ke?” soal Amyra menyucuk jarinya pada isi cipap anaknya yang tembam.

“Tak, dia dah ada girlfriend dah. Lepas tu dah nak pindah…tapi tak salah, kan? Kalau Alisya nak dia tengok Alisya untuk hari ni je...” pinta Alisya memegang lengan ibunya.

‘Aduh, takkan aku nak lepas je?’ fikir Amyra.

“Bolehlah, Mama…” rayu Alisya.

“Hmph…yelah, sekali ni je. Lepas tu tak boleh keluar mana-mana sendiri. Mama takut apa-apa jadi,” Amyra terpaksa mengalah.

Alisya terus memeluk ibunya sambil berkata, “sayang, Mama.”

Tanpa diketahui Amyra, Alisya menunjukkan isyarat ibu jari di belakang tubuh ibunya. Menerima isyarat tersebut, remaja-remaja lelaki terus sahaja mengangkat tubuh Amyra.

“Eh, kenapa ni? Alisya, jangan Alisya!” ucap Amyra sebelum dicampakkan ke dalam kolam oleh sekumpulan remaja lelaki.

Hatinya geram tetapi dia hanya mampu menggelengkan kepala melihat anak daranya itu ketawa terbahak-bahak bersama-sama remaja-remaja yang lain.

Di dalam hati Amyra risau melihat keadaannya yang sudah basah kuyup, ‘macam mana ni? Ah, selamba jelah...’

Gelak ketawa remaja di sekeliling kolam itu kemudiannya terhenti sebaik melihat baju t-shirt yang dipakai Amyra melekat pada badan sehingga menampakkan payudaranya yang tidak memakai bra.

Tetapi Alisya tidak faham melihat reaksi kawan-kawannya. Di dalam keadaan yang serba tidak kena itu, dia terus sahaja memeluk serta menghalang ibunya daripada keluar dari kolam.

“Alisya, Mama malulah…” larang Amyra cuba melepaskan diri.

“Mama, kita main polo air, nak?” cadang Alisya dengan diikuti dengan rayuan nakal kawan-kawan lelakinya.

Disebabkan dia risau anaknya berpakaian sebegitu dan perlu merebut bola, Amyra terpaksa akur. Tetapi disebabkan seluar jeans yang dipakainya akan menyukarkan dia untuk melompat, maka dia terpaksa membukanya dan mencampakkan ke tepi kolam.

“Nasiblah phone dengan dompet simpan dalam handbag. Kalau tak…fuh…” keluhnya sebelum mula bermain polo air, lelaki melawan perempuan.

Ketika di universiti dahulu, Amyra biasa bermain polo air di Kolam Renang Akuatik. Jadi dia lebih tahu apa yang patut dilakukannya ketika mahu merebut bola dengan remaja-remaja lelaki yang hanya tahu hendak mengambil kesempatan sahaja ketika berebut bola.

“Bagi kat aku! Bagi kat aku!” panggil remaja lelaki di sebelah Amyra.”

Sebaik remaja lelaki tersebut melompat mahu menangkap bola, Amyra terlebih dahulu menarik getah pinggang seluar mandinya. Menyebabkan beberapa remaja perempuan menjerit kerana ternampak zakarnya yang sedang berdiri tegak.

Dengan pantas Amyra menangkap bola yang dilepaskan remaja lelaki tadi dengan tidak menghiraukan remaja tersebut mengambil kesempatan dengan meramas buah dadanya ketika cuba merebut bola.

Sekali lagi Amyra menggunakan kemahirannya dengan menarik batang pelir remaja tersebut ke bawah sebelum dia melompat dan membaling bola.

“Ni pemain profesional lah…kalau nak rebut setakat macam tu, memang kalah besarlah korang,” kata Amyra berlagak.

Bola yang dibaling Amyra tadi disambut Alisya, tetapi sudah agak lama bola tersebut terhenti setakat di anaknya sahaja.

‘Budak ni…buat muka bahagia pula crush raba-raba tetek dengan cipap dia dari belakang…dahlah tetek terkeluar,’ kata Amyra di dalam hati sebelum meminta bola kembali dan menghantarkan kepada gadis yang lain.

“Woooh!! Habislah kalah budak-budak lelaki,” kata gadis yang baru sahaja menjaringkan gol.

“Lelaki tahu nak raba je. Memanglah kalah,” kata seorang lagi gadis yang membiarkan sahaja teman lelakinya meraba buah dadanya di hadapan kawan-kawan yang lain.

Dua gol seterusnya, pasukan lelaki lebih agresif lagi sehingga mengepung Amyra dan juga dengan sengaja menekan zakar mereka pada punggung wanita itu.

Tetapi dia tetap tidak mengalah biarpun ada remaja lelaki yang berjaya memasukkan tangan ke seluar dalamnya serta menjolokkan jari.

‘Eh, aku rasa macam dah melebih dah ni…’ kata Amyra di dalam hati.

Mujur ada seorang gadis berkata, “okay, last goal. Siapa gol dia menang.”

Pusingan tersebut begitu sengit sehinggakan untuk beberapa ketika, tidak ada pasukan yang berjaya menjaringkan gol. Tetapi ketika inilah anaknya Alisya menunjukkan kekuatan lengan dengan merejam bola dari jarak yang agak jauh.

Amyra dan remaja-remaja perempuan bersorak gembira sambil melihat aksi kelam-kabut Alisya bergegas keluar dari kolam dengan mengatakan yang dia mahu ke tandas.

Permainan air mereka berakhir di situ dengan memakan makanan yang telah disediakan Amyra tadi selepas menukar pakaian. Masing-masing pulang dengan wajah yang ceria.

“Eh, tak sempat nak membebel panjang. Budak ni dah tidur?” tanya Amyra mencekak pinggang.

Anaknya, Alisya tertidur kepenatan selepas bermain air dengan kawan-kawannya tadi. Lantas membuatkan Amyra menggelengkan kepala kerana faham, pasti dia jugalah yang perlu mendukung anaknya itu ke biliknya.

Kaching!

“Siapa pulak mesej ni?” tanyaku sambil mengurut bahu. “Baru je ingat nak golek-golek atas tilam.”

We need to talk,” mesej ringkas daripada Emran.

Di dalam erti kata yang lain, masa untuk Amyra berfikir tentang cadangannya dahulu telah pun tamat.

Diari Amyra [Complete]Where stories live. Discover now