BAB 15

960 49 7
                                    

Umariff terjaga dari lena. Bunyi berdentum di luar bilik membuatkan lena Umariff terganggu. Kelopak mata cuba di gagahkan untuk terbuka luas.

Umariff bangkit dari pembaringan dan turun dari atas katil. Daun pintu di dekati. Terdengar bunyi bag bagasi di tarik di bawah dan dengusan seseorang.

Umariff pantas menorak langkah menuruni anak tangga. Terlihat isterinya yang bersusah payah mengangkat bag bagasinya menuruni anak tangga.

" Cikgu? Cikgu nak ke mana?" Soal Umariff dengan kedutan di dahinya.

" Saya nak balik rumah umi." Dingin Areena.

" Lah... Kenapa tak kejut saya? Saya pun nak ikut. Jap saya siap-"

" Tak payah! Saya balik sekejap je. " Pantas Areena memotong kata - kata suaminya.

" Yeke balik sekejap? Bag punya besar macam dah tak nak balik je?" Soal Umariff sambil menjongket keningnya.

" Memang pun." Gumam Areena sambil menjeling suaminya.

" Haih... Saya tahu cikgu masih marahkan tentang semalam. Tapi cikgu jangan lupa... Saya ni masih-"

" Apa? Suami? Oh... Kalau awak suami. Maksudnya saya kena hormat awaklah? Awak? Ada awak hormat saya sebagai seorang isteri? Tak! Awak tengking saya! Awak lebihkan perempuan lain dari isteri awak sendiri!" Luah Areena sambil matanya mencerlung tajam wajah suaminya.

" Cikgu... Kan saya dah minta maaf." Ujar Umariff lembut.

" Awak fikir dengan pujuk maaf awak tu boleh pulihkan hati saya yang sakit ni ke Umariff? Tak! Dahlah! Awak duduk je kat rumah! Bagi saya masa!" Ujar Areena keras suaranya.

Areena kembali menarik bag bagasinya. Terjongket - jongket dia berjalan. Umariff melepaskan keluhan berat.

" Cikgu... Kaki tu kan masih sakit. Sudah - sudahlah egonya tu."

" Cukuplah Umariff!" Tengking Areena sudah hilang sabar.

" Saya nak awak ceraikan saya! Lagi kita teruskan! Lagi saya sakit dalam hubungan ni!" Luah Areena.

Tanpa menunggu kata - kata dati suaminya di anak tangga terakhir. Areena dengan bersusah payah menarik bag bagasinya keluar dari pintu utama dan bergerak mendekati sebuah kereta myvi hitam di luar.

Umariff melepaskan keluhan untuk kali yang kedua. Bayang si isteri hilang di balik pintu kereta. Tanpa membuang masa kereta itu bergerak laju meninggalkan kawasan perumahan itu.

Dapat Umariff melihat mata sang isteri yang berkaca tadi. Pasti gadis itu masih belum sembuh dari pedih semalam dan kemarin. Memang di sebabkan sikap barannya membuatkan hati samg isteri terluka.

" Tak... Aku takkan biarkan isteri aku macam tu je! Aku takkan ceraikan dia! Aku memang masih budak SPM! Tapi tak layak ke budak SPM macam aku ni nak merasa cinta! Dia cinta halal bagi aku! Sampai mati pun dia tetap akan jadi milik aku!" Tegas kata - kata Umariff terus bergerak menaiki anak tangga semula.

Di capai kain tualanya di penyangkut baju. Kaki pantas menorak langkah masuk ke dalam bilik air. Bagaikan orang yang sedang menggelupur melorot seluar pendeknya.

Areena keluar dari perut kereta. Duit di tambang di bayar mengikut harga yang telah di tetapkan. Ibunya yang berada di beranda di tatap lama. Senyuman terukir mekar di bibir.

" Umi!"

Areena terus berlari mendekati ibunya. Bersusah payah dia berlari dengan kakinya yang sakit itu. Bagaikan setahun lebih tidak bertemu. Di salam dan di kucup lembut pipi ibunya.

" Ya Allah... Tak bagi tahu pun nak balik. Terkejut Umi..." Ujar Puan Zaleha.

" Hehe... Saja buat kejutan." Ujar Areena dengan sengihan.

Budak SPM itu SUAMI aku!! ( C )Where stories live. Discover now