Bab 19

804 53 6
                                    

      Umariff terjaga dari lena. Di usap matanya dan berpaling ke arah kanannya. Dia tersenyum kecil pabila melihat si isteri merangkap guru sekolahnya yang lena di buai mimpi.

Lihatlah rambutnya yang kusut masai. Tangan di bawa dekat ke rambut gadis tersebut. Di belai dan sikat menggunakan jari. Areena sedikit tersentak pabila terasa rambutnya di sentuh. Gadis itu menggeliat sedikit dan kembali terlena.

Umariff mendekatkan kepalanya ke arah bahu sang isteri. Disembamkan kepalanya di atas bahu sang isteri. Di cium dalam - dalam haruman bau si isteri. Makin bertambah cinta jadinya.

Umariff tertawa kecil pabila dia teringat kenangan manis dia bersama sang isteri di malam kemarin. Siapa sangka budak SPM sepertinya boleh menjadi matang seperti itu.

Dan susah untuk sesiapa percaya. Murid dan guru yang selalu bergaduh ini telah menjalinkan cinta yang sah.

Pinggang sang isteri di peluk erat - erat. Di kucup lembut leher putih sang isteri. Andai suatu hari nanti dia kehilangan sang isteri atas kesilapannya sendiri. Mampukah dia hidup tanpa seorang isteri di sisi.

Dapatkah budak SPM sepertinya memberikan cinta kepada sang isteri sedangkan ramai yang bersuara budak sekolah ada budak yang masih tidak berfikiran matang.

Bagaimana dengan Datu Umariff?

Selagi dia tidak jatuh... Dia akan cuba!

Bayangan Adina tiba - tiba saja muncul di kanta matanya. Entah, perasaan serba salah tiba - tiba saja muncul.

' Kau dah janji dengan Adina, Umariff. Kau janji kau nak tunggu hati dia terbuka untuk kau. Tapi sekarang?'

' Dahlah! Kau dah ada isteri! Kau dah sentuh dia dah pun! Tolonglah lupakan!' Jerit kecil hatinya.

Umariff cuba menghilangkan bayangan gadis itu dari fikirannya. Di kucup dalam - dalam leher sang isteri dan di bau lama haruman sang isteri bagi menghilangkan bayangan itu.

Semakin erat pelukan di pinggang sang isteri. Di cengkam kuat pinggang isterinya membuatkan dahi Areena berkerut.

" Abang..." Rengek Areena menepis cengkaman sang suami.

Umariff tersedar pabila suara sang isteri melalui aliran telinganya. Hilang terus bayangan gadis itu. Mata tercelik.

Areena kembali terlena dan baring membelakangi suaminya. Umariff menarik nafas lega. Nasib sang isteri tidak bangkit dan memarahinya.

Umariff kembali memeluk pinggang sang isteri dari arah belakang dan merapatkan wajahnya ke arah rambut sang isteri. Dia cuba untuk lenakan tidurnya kembali.




Umariff masih termenung jauh memikirkan hal kemarin. Mengapa tiba - tiba saja bayangan gadis itu muncul.

' Lupakan jelah Umariff... Kau dah ada isteri. Jangan di sebabkan benda ni... Kau hilang semuanya.'

' Cinta? Ye... Aku masih cintakan Adina! Tapi tak salahkan kalau aku cuba hilangkan rasa tu!'

' Huh! Lelaki tak guna! Kau dah janji macam - macam dengan Adina! Lepastu kau nak lupakan macam tu je? Memang tak guna!'

Suara jahat itu berputar - putar di pemikiran Umariff. Umariff mengatup kedua belah matanya. Di pejam rapat.

" Abang!"

Tersentak Umariff pabila sang isteri yang tiba - tiba saja memeluk lehernya dari arah belakang. Mata kembali terbuka dan berkalih memandang sang isteri.

" Abang tenung apa?" Soal Areena di sisi pipi sang suami. Sesekali dia mengucup nakal pipi sang suami.

Umariff tersenyum kecil pabila di perlakukan seperti itu. Di tarik lengan sang isteri dan mengarah sang isteri untuk melabuhkan punggung di depannya.

Budak SPM itu SUAMI aku!! ( C )Where stories live. Discover now