BAB 8

794 57 8
                                    

               Umariff mencafi nombor milik cikgu Azrin di dalam telefon isterinya. Masih tidak jumpa. Di cari nombor kontak yang bermula dari huruf A.

" Huh! Jumpa pun!"

Azrin 🤍

" Amboi bini aku ni? Siap berlep - lep bagai! Tak padan dengan bini orang!" Selamba Umariff mengutuk.

" Tak pe... Kita tukar!"

Baru saja dia ingin menukar nama itu. Tiba - tiba satu panggilan masuk membuatkan Umariff mengeluh kecil. Waktu dia nak bertindaklah orang telefon.

Umi...

" Uish! Umi!"

Punat hijau di gesel ke atas. Di dekatkan telefon isterinya ke cuping telinganya.

" Assalamualaikum Umi!" Ucap salam riang Umariff.

" Waalaikumusalam... Siapa ni? Menantu Umi ke ni?"

" Ye... Umariff."

" Lah... Macam mana pula fon anak umi dekat kamu ni?"

" Lah? Kan cikgu isteri saya."

" Cikgu?"

" Err... Tak. Maksud Umariff... Areena. Huh! Areena!" Pantas Umariff menjawab.

" Hm... Yelah. Mana Areena?" Soal ibu mertuanya.

" Ouh... Dia demam pagi tadi. Umariff dah bawa gi pital dah. Tak taulah tiba - tiba je sakit."

" Lah yeke? Haih... Ni mesti sebab semalam ni."

" Kenapa dengan semalam?"

" Yelah... Isteri Umariff tu tak boleh dengar berita mengejut sikit. Kalau tak! Huh! Demamlah!"

" Lah yeke? Baru Umariff tahu."

" Hm... Mana dia?"

" Ada kat atas umi. Tengah rehat. Umariff tengah tunggu makanan dialah ni kat depan pagar. Tu yang tiba - tiba umi call, Umariff jawab." Terang Umariff.

" Hmm... Yelah. Tapi isteri kamu tu lain sikit tau?"

" Lain kenapa?"

" Dia tu kalau demam... Ada kala moodnya nak marah... Ada kala moodnya nak bermanja pula... Yang paling kamu kena sabar adalah mood dia yang tiba - tiba je nak menangis!" Terang ibu mertuanya.

Bermuncung Umariff mendengar penjelasan dari ibu mertuanya. Pelik juga cikgu dia ni eh?

" Err... Kamu janganlah naik angin pula eh dengan perangai dia. Kamu sabar jelah eh?" Pesan ibu mertuanya.

" Eh! Tak adalah... Umariff okey je... Lagi manja... Lagi Umariff suka." Ujar Umariff gedik.

" Hm... Ikut kamulah. Umi rasanya tak perlu risau lagi kot. Yelah dah ada orang boleh jenguk - jengukkan dia. Dia tu bila sakit liat sikit nak makan ubat. Jadi paksa dia makan." Pesan ibu mertuanya lagi.

" Ye umi... Jangan risau! Umariff akan buat anak umi sihat dan bertenaga lepas ni!" Tegas Umariff berjanji pada tuan badan. Di tepuk dadanya.

" Hmm Yelah..."

" Hehe... Umariff bagi dia minum Milo!" Ujar Umariff dengan tawaan kecil.

" Eh tak boleh! Milo israhell! Bagi dia minum teh! Dia tu suka sangat dengan teh! Lagi - lagi teh umi! Memang kesukaan dialah tu!"

Tergelak kecil Umariff di buatnya dengan perangai ibu mertuanya. Sporthing betul!

" Umi... "

" Hm?"

Budak SPM itu SUAMI aku!! ( C )Where stories live. Discover now