TERPAAN angin malam yang sejuk itu membuatkan suasana pada malam ini bertambah dingin.
Keira dengan baju tidur suteranya selesa menghirup udara di beranda kamarnya sedangkan Evender pula sedang membersihkan diri di dalam bilik air.
"Bantu mama untuk berjumpa dengan Evender. Sekali pun tak apa. Asalkan kami mampu bersua muka sebagai seorang ibu tiri kepada anaknya..."
Tutur kata Puan Arleen kembali bermain di fikiran Keira. Puan Arleen sangat berharap kepadanya saat ini.
'Saya harap mama dapat jejak semua barang saya...' Keira bergumam di dalam hati.
Pemandangan di hadapannya saat ini ditenung jauh. Gelap gulita dengan berbatang-batang pokok yang mengelilingi rumah agam ini. Evender memang sengaja membina rumah agamnya di sini agar keberadaannya tidak diketahui oleh sesiapapun yang tidak penting dalam berurusan dengannya.
"Kau tak penat ke? Kenapa tak tidur lagi?" Evender datang dari arah belakang seraya memeluk erat perut rata Keira.
"Saja nak hirup udara malam. Sejuk jugak malam ni kan?" Tangan mungil Keira mengusap lembut tangan kekar Evender yang melingkar sempurna di perutnya.
"Signor..." panggilan Keira dibalas dengan deheman daripada Evender.
"Saya cintakan signor..."
"Hm..."
"Erm, disebabkan saya cintakan signor...boleh saya tahu tentang masa silam signor?" Keira memberanikan diri untuk bertanya.
"For what? Masa silam aku bukannya special sangat pun. Semuanya penuh dengan penderitaan. Sama macam masa silam kau," katanya dengan nada mendatar.
"Oh...tapi signor..."
"Kan aku dah cakap sebelum ni, jangan sibuk nak masuk campur pasal hal hidup aku!!! Kisah silam dulu tu memang untuk dilupakan! Tak payah nak ungkit benda yang dah lepas!" Evender sedikit mencengkam pinggang Keira.
"Bukan semua kisah silam kita boleh dilupakan macam tu je, signor. Kisah silam buruk yang pernah kita alami adalah perkara yang kita perlu belajar dari kesalahan supaya kita tak ulang balik kesalahan yang sama. Ramai orang yang nak lupakan kisah silam, tapi tak semua orang mampu untuk belajar dari kisah silam yang mereka sendiri alami..."
Kalimat terakhir Keira mampu membuatkan Evender terkedu seketika.
Belajar dari kisal silam? Apa yang patut dipelajari? Mencintai seseorang lalu mencintai orang lain setelah pemilik cinta pertama berlalu pergi?
Tidak! Evender tidak ingin menjadi seperti bapanya yang sanggup mengkhianati cinta mendiang sang ibu. Evender tidak ingin mengikuti jejak langkah sang bapa.
YOU ARE READING
𝐎𝐆 | 𝐄𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞𝐫'𝐬 𝐎𝐛𝐬𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧
Romantizm𝐌𝐄𝐌𝐏𝐄𝐑𝐒𝐄𝐌𝐁𝐀𝐇𝐊𝐀𝐍 𝓔𝓿𝓮𝓷𝓭𝓮𝓻'𝓼 𝓞𝓫𝓼𝓮𝓼𝓼𝓲𝓸𝓷 ° ━━━━━━ ◦ ✤ ◦ ━━━━━━ ° Tatkala kuasa sudah mengusai diri sesorang itu, apakah yang akan terjadi pada dirinya? Ya. Tamak! Perasaan tamak pasti akan menguasai diri. Evender Delrico...