SELIPAR rumah yang saling menapak di atas lantai marmar bergema perlahan saat sang pemilik selipar itu berjalan dengan santai saat menuruni anak tangga. Dia terlihat sangat santai seolah-olah tiada apa-apa yang terjadi semalam.
Dia mendalami watak tersebut dengan baik. Mungkin dengan menjadi seorang pelakon Keira Elaine akan mendapat banyak penghargaan? Dari segi membawa peranan, dia seakan-akan sudah handal dalam hal tersebut.
Namun sayang, dia adalah tahanan kepada sang mafia berkuasa.
"Cik Keira..." Seorang ketua pembantu rumah yang biasa dipanggil Makcik Leah itu berjalan menghampiri Keira yang berdiri dengan senyuman lembutnya.
"C...cik Keira tak apa-apa kan?" Makcik Leah terlihat takut untuk bertanya.
"Saya okey..." balas Keira dengan nada lembutnya.
"Makcik dah siapkan breakfast untuk Cik Keira. Jom, kita ke..."
"Saya nak makan dekat halaman belakang. Makcik boleh tolong hantarkan makanan ke sana? Letak je atas meja sebelah kolam tu. Nanti saya makan,"
Makcik Leah mengangguk patuh.
"Baik, Cik Keira..." Makcik Leah lekas kembali ke meja makan dan meminta para pembantu rumah yang lain untuk membantunya menyiapkan makanan untuk dihantar ke halaman belakang.
Senyuman Keira semakin lebar saat mengamati sebuah kolam renang yang cukup besar di hadapan mata. Ingatannya kembali ke masa silam tatkala dirinya dan mendiang sang ibu pergi ke sebuah sungai di kampung halaman sang ibu. Betapa bahagianya mereka, padahal hanya bermain di sungai. Sederhana namun itulah kebahagian mereka.
"Cik, ni sarapannya..." Makcik Leah meletakkan sepiring pancake dan segelas air susu segar di atas meja di hadapan Keira.
"Ada apa-apa lagi yang Cik Keira perlukan?"
Keira menggelengkan kepalanya sembari menoleh ke arah Makcik Leah dengan senyuman lembutnya. Namun, matanya justeru memancarkan aura sebaliknya.
"Tak apa, terima kasih. Makcik pun pergilah makan dulu ya,"
"Baik. Kalau cik perlukan apa-apa terus panggil makcik ya. Makcik pergi dulu," Makcik Leah membungkukkan setengah badannya sebelum pergi meninggalkan Keira yang masih nyaman memandangi keindahan kolam berserta dengan pokok-pokok hutan di seberang pagar sana.
"Jangan takut ya, sayang... Ibu akan sentiasa bersama dengan anak ibu..."
kata-kata mendiang sang ibu kembali bergema di telinganya. Dadanya kembali sebak. Dia kembali menahan tangisnya.
"Dulu ibu pernah cakap macam tu yang ibu akan selalu bersama dengan Keira. Tapi...tapi ibu sanggup tinggalkan Keira sorang-sorang..." Telapak tangannya mengusap kasar butiran air mata yang mula mengalir membasahi pipi. Matanya masih terasa perih dan dia ingin kembali menangis.
YOU ARE READING
𝐎𝐆 | 𝐄𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞𝐫'𝐬 𝐎𝐛𝐬𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧
Romance𝐌𝐄𝐌𝐏𝐄𝐑𝐒𝐄𝐌𝐁𝐀𝐇𝐊𝐀𝐍 𝓔𝓿𝓮𝓷𝓭𝓮𝓻'𝓼 𝓞𝓫𝓼𝓮𝓼𝓼𝓲𝓸𝓷 ° ━━━━━━ ◦ ✤ ◦ ━━━━━━ ° Tatkala kuasa sudah mengusai diri sesorang itu, apakah yang akan terjadi pada dirinya? Ya. Tamak! Perasaan tamak pasti akan menguasai diri. Evender Delrico...