Lembaran Baru

95 8 0
                                    

Pukul sepuluh pagi Nuqman masih tertidur di katil nya..Berat kepalanya saat ini..Semalaman dia kedinginan akibat demam..Ditambah lagi dia sempat mengalami kecelakaan kecil akibat gagal menumpukan perhatian semasa menyeberang jalan..Kecil?? Rasanya kemalangan tersebut bukan lah hal yang kecil hingga berjaya membuat dirinya demam..Dia sepatutnya dilarikan ke hospital tapi dia menolak kerana selepas dilanggar dia masih kuat untuk berdiri kembali..Bahkan tiada sebarang luka..Tubuhnya baik-baik sahaja..Namun siapa sangka saat malam menjelang kepalanya terasa sangat berat dan tubuhnya kedinginan..Akibat rasa nyeri yang kuat di bahagian kepala,Nuqman nekad minum ubat tahan sakit..Hal ini yang membuatkan dia langsung tidak sedar saat sebuah pesanan dan voice chat dari Mikail masuk ke dalam peti simpanan aplikasi whatsapp nya..

Masih jelas diingatannya setiap bait kata yang diungkapkan oleh Hilman..Bait kata putus dari Alana juga asyik bermain di fikirannya..

Putus?? Putuskan hubungan dengan Alana?? Bagaimana mungkin..Dia tidak boleh..Dia sudah terlalu terlanjur bergantung dengan Alana...Hidupnya bagai tidak lengkap tanpa Alana..Gurau senda nya..Tawa riang nya..Bahkan suara bebelan dari Alana adalah hal terindah yng menghiasi hari-harinya...Bagaimana mungkin dia disuruh melepaskan gadis itu begitu sahaja..Dia memang bersalah tapi salah ka dirinya yang terlalu cinta..Betul ayat nya menyakitkan..Tapi dia juga menyesalinya..Dia terlalu takut..Takut gadisnya dalam berjaya..Namun selepas tahu bahawa ternyata betul gadisnya semoat berada disituasi bahaya,Nuqman merasa seakan dirinya tidak berguna..Dia gagal menjadi seorang kekasih yang baik..

Apa yang terjadi diluar jangkaannya..Hal mengenai pertunangan bukan dirinya yang rancang..Dia sendiri tidak tahu akan kelicikkan Daddy Alana dan Liyana..Andai dia tahu dia akan disatukan dengan Liyana dia takkan pernah setuju untuk bertunangan...

Nuqman bahkan telah berangan-angan akan masa depan yang indah bersama Alana..Mengahwininya saat dia telah bersedia..Membnagun rumh tangga yang bahagia serta membesarkan anak mereka bersama-sama...Sungguh indah mimpi itu dan dia akan realisasikannya hanya bersama Alana Naira seorang..Tiada yang kedua..Tiada sang penganti..

Dalam keadaan terhuyung-hayang menahan ketidakkestabilan tubuhnya..Nuqman cuba pergi ke bilik air untuk menyegarkan dirinya..Dia perlu sihat..Dia yakin jika dia tetap berusaha dan tidak menyerah , Alana dan Hilman akan memberikan dia peluang kedua..Dia pasti boleh memperbaiki semuanya semula..

******

"Asal semalam abang tak datang?? Aku siap voice..Kenapa tak jawab??"soalan Mikail selepas melihat Nuqman seakan orang gila datang ke rumahnya

"Ni tiba-tiba datang..Tanya pasal Alana dan Hilman..Cuba semalam abang baca chat aku tu"masih membebel

Nuqman yang tadinya ke rumah Hilman sedikit kebinggungan saat sekuriti mengatakan bahawa Hilman dan Alana telah keluar negera..

Keterkejutan yang dialami Nuqman sangat besar...Baru sahaja kemarin Hilman dan Alana ada di sana..Tapi hari ni telah tiada..Tanpa dapat berfikir panjang, Nuqman langsung menuju ke rumah Mikail..Untung saja Mikail masih ada..Jika Mikail pun menghilang mesti dia saat ini akan jadi seperti orang gila..

Selepas mendengar bebelan Mikail sontak tangan Nuqman mengapai telefonnya..Betul sahaja ada beberapa pesanan dan panggilan dari Mikail semalam..

"Arghhhhhh asal aku bodoh sangatt !!!!!" amuk Nuqman

"Kenapa?? Kenapa sayang tinggalkan biy??"

"SAYANGGGGG !!!!!!" jerit Nuqman histeria

Kenapa sampai perlu meninggalkan..Apa semua akan selesai setelah melarikan diri..Apa kesalahannya sangat besar..Kenapa dia tidak diberikan peluang sama sekali..Dia juga cuma manusia biasa..Manusia mana yang takkan berbuat dosa..

Semakin Nuqman emosi semakin sakit kepalannya..Bagai nak pecah otaknya..Dia terduduk menahan sakit yang saat ini menyerang bahagian kepala nya..Sambil menarik rambutnya agar sakit itu hilang,sambil tu juga dia meraung memanggil nama Alana..

"Bro ??? Broo hidung kau berdarah???"tegur Mikail saat melihat hidung Nuqman mengeluarkan darah

"ABANG NUQMAN !!!!!" Jerit Mikail saat Nuqman tiba-tiba tidak sedarkan diri..

*****
/Setahun kemudian

Kehidupan yang sangat sibuk di Amerika membuatkan Alana berjaya lupakan apa yang telah terjadi setahun lalu..Dalam masa setahun jugalah dia dan Nuqman langsung tidak berkomunikasi..Semua media sosial Nuqman terhenti dari menyiarkan apa-apa cerita mengenai dirinya..Nuqman menjadi sangat tertutup dan bahkan membuat tiada langsung orang tahu mengenai dirinya..Untuk sebukan dua Alana seakan boleh beradaptasi dengan apa yang jadi..Namun semakin lama dia semakin hairan dan merasa bimbang..Kadang dia cuba menyiarkan beberaoa gambar terkini nya di instagram peribadinya namun langsung tiada tidak balas dari Nuqman..

Hingga akhirnya Alana cuba untuk berhenti memikirkan Nuqman dan hanya fokus akan dirinya sahaja..

Selain Mikail..Alana juga sering berbalas pesanan dengan Nora dan Neya..Kejauhannya tidak membuatkan hubungan persahabatan mereka luntur..Kadang saat dia mempunyai masalah atau apa sahaja yang dia ingin kongsikan dia  pasti akan kongsikan dengan mereka...

Hilman pula saat ini tidak berada di Amerika..Setelah enam bulan menemani Alana menyesuaikan diri di Amerika,Hilman kemudian kembali ke Milan dan meneruskan karyanya..Mak Long yang perlu meneruskan rawatan demi kesihatannya tetap tinggal bersama Alana..Manakala Pak long nya pula telah lama kembali ke Malaysia untuk mengurus syarikat nya..

"Mak long..Take care tau..Alana nak pergi kelas dulu..Nanti Alana call tau..Byee"jeritnya sambil keluar rumah..Dia tidak menyangka akan lewat bangun di hari pertama pensyarah baru nya mulai mengajar..Banyak cerita atau gosip bertebaran di kalangan pelajar..Ada yang mengatakan pensyarah baru itu garang dan tidak berperikemanusiaan..Ada juga mengatakan pensyarah baru mereka seorang yang berhati kejam..Arghhhh sungguh sial hari Alana..Dia berharao agar dia tidak memancing emosi sang pensyarah baru..

Setelah meletakkan keretanya di tempat letak kereta,Alana dengan laju berlari menuju ke kelasnya..Dia berharap sangat dia tak terlambat..Namun harapannya musnah berkecai saat semua mata melihat kearah nya..Semua mata seakan berkata bahawa Alana dalam bahaya..

"Aishhh asal lah pensyarah ni awal sangat masuk..."batin Alana menatap belakang badan sang pensyarah..Bahunya yang lebar dan dirinya yang tinggi mengingatkan Alana dengan seseorang..Kalau dilihat dari belakang ada kesamaan antara mereka..

"Aisshhh tak kan lah kot...Mustahil..Mustahil..."Batinnya sambil menggelengkan kepala berharap lelaki tersebut bukan sosok yang dia kenali

Tok..tok..tokk.. (Alana mengetuk pintu agar sang pensyarah melihatnya)

"Ma...Maaf sir..Saya terlambat..Tadi sa-saya eksiden kecil.." gugupnya kerana takut akan memancing emosi pensyarah baru nya yang saat ini dia belum kenali siapa dirinya..

"arhhh lantaklah..Tipu sunat je kot..Mudahan sir ni percaya"batin Alana

"Eksiden????" ucapnya sambil berpaling dan menatap Alana tajam

Alana Naira (S2 COMPLETED ✅)Where stories live. Discover now