Bab 21

571 39 0
                                    

Hampir 2 minggu benda sama berlaku. Manusia asyik menjadikan dia sebagai pandangan utama. Senior mahupun Junior.

Surat masih lagi tidak putus diterima. Tambahan dengan bunga dan mcm mcm lah..

Surat surat yang Raiza terima diletakkan didalam kotak.

Malas difikirkan, dia membuka zip beg sekolahnya dan mengeluarkan beberapa kerja rumah yang telah diberikan oleh guru guru tak berhati perut.

Ade ke puasa dok bagu kerja bebanyak..

Jam menunjukkan pukul 230 tengahari.

Sedang mengeluarkan buku latihan.. Terjatuh sepucuk surat. Sampul berwarna hitam dan terdapat mcm sticker warna merah hati.. Pastu ada cop S kat atas sticker tu. Duhh~

Ok. Ni menarik perhatiannya.

"Surat color hitam? Pandai betul tarik perhatian aku.." Raiza bersuara sendiri.

Perlahan dicabut sticker berwarna merah hati itu dan menarik keluar surat itu.

"Esok lusa mungkin aku tiada.
Tapi aku pasti semalam masih dimemori.

Semalam mungkin memori kejap. Tapi aku pasti ada memori pasti.

Kau ibarat bunga ros. Kau cantik. Tapi sayangnya.. Berduri.

Kau ibarat matahari. Menyinar. Tapi sayangnya.. Menundukkan.

Kau ibarat kegelapan. Kelam. Menjadi teman.. Menemani aku.

Kau seperti buku sejarah. Bosan. Tapi kau kadang kadang menarik perhatian.

Tik tok Tik tok. Jarum jam berdetik. Datang ke tasik bila matahari kita melirik.

Crush kau.
Pemuisi Tak Jadi."

Isi kandungan yang menarik. Tapi sayangnya, kau bukan seorang puitis yang berjaya. Student.

Tapi..

'Tik tok Tik tok jarum jam berdetik. Datang ke tasik bila matahari melirik'?

Apa maksud dia ha? Nak aku datang tasik? Tasik mana?

Raiza bermonolog.

"Bab matahari melirik tu mesti waktu petang.. Yela.. Siapa je nak tengok matahari tetengahari buta. Malam tak ada matahari. Aku pun suka tengok sunset"

Masih persis orang gila bercakap sendirian.

Raiza menyimpan surat itu juga kedalam kotak. Dan kembali menyiapkan latihan matematik.

Usai solat Asar.. Raiza memakai baju tshirt loose labuh berwarna biru cair dua tone dan bila kebawah warnanya berwarna biru pekat.

Skinny jeans berwarna hitam masih menjadi pilihannya. Cuma sekarang dah tak melekap sangat mcm leggings la..

Raiza menyanggul rambutnya dan mencapai tudung bawal berwarna biru. Dipakai dan menyilangkan ke bahu.

Raiza mencapai dompet, Iphone dan tak lupa, surat hitam.. Keluar.

"Ibu, Rai keluar kejap."

Sepanjang bulan puasa, Raiza tak pernah keluar rumah melainkan pergi ke sekolah. Dan ini pertama kali Raiza keluar rumah pada bulan puasa dan.. Memakai tudung.

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang