Bab 41

449 32 3
                                    

"Em! Emrgh!" Mulut Syafiq ditekup. Pintu utama ditutup dan dikunci.

"Weyh!" Syafiq menolak tangan itu dan duduk memandang gerangan yang berada didepannya.

"Weh.. Masak weh.." Dia mulakan bicara.

"Bang! Siapa tu.. Bang......" Raiza terus dari menjerit terus berlari kedalam bilik kerana kehadirab seoarang ajnabi yang tak diundang dan tidak dikenalinya itu.

"Rai tidur je okay?!" Syafiq melaung.

"Kau asal jerit jerit ni Syaf? Tak senang orang nak tidur je." Khai keluar dari dapur.

"Kau tidur kat dapur ke bang~ Hehe.." Syafiq terkekek.

"Ish. Maksud aku org lain la. Ibu, ayah, Rai dengan... Redzi?! Kau buat apa sini?" Tergantung ayat Khai ketikan melihat Redzi yang sedang berpakaian serba hitam.

"Hah bang Redz. Kenapa? Apa yang masak?" Syafiq baru teringat akan hamba Allah yang satu tu.

"Aku nak cakap pasal Zakiah!" Pucat lesi muka Redzi..

"Eh? Setahu aku, Syaf tak tempah kau untuk cari maklumat pasal Zakiah, dia tempah orang lain.." Khai memegang cawan yang berisi air milo dan mencicip sedikit.

"Air?" Khai menawar.

Syafiq dan Redzi menggeleng.

"Tapi Zakiah tempah aku!" Redzi bersungguh. Hampir tersembur air dalam mulut Khai. Ok. Dah tersembur pun.

"Dia tempah kau nak siasat siapa pulak ni?" Khai mengelap mulut dengan tisu yang dihulur Syafiq.

"Dia bukan perlukan perkhidmatan penyiasatan aku. Tapi untuk membunuh!" Dahinya berpeluh.

"Bukan ke department kau untuk spying je? Sileng killer bukan bahagian department lain ke?" Khai membidas.

Syafiq hanya menjadi pemerhati tanpa bayaran.

"Dia nak laga-lagakan bang Redz dengan kita ni bang.." Syafiq menunduk menggosok dagu dan finally bersuara.

Tertancap mata Khai dan Redzi padanya. Serta Raiza.

"Nak lagakan siapa bang?" Raiza memeluk tubuh sambil menuruni tangga. Di ikuti dengan Syahir.

"Aku dah halang dia dari turun! Tapi Rai degil!" Syahir bersuara. Mukanya muka bersalah.

"Bincang dalam bilik bacaan please." Khai bangkit dari pendudukannya dan berjalan kebawah tangga.

Di ikuti dengan yang lain.

×××

"Woahhhhhhhh!!" Suara 4 orang belia itu bergema didalam terowong seperti gelongsor yang membawa mereka turun entah kemana.

Hampir 2 minit mereka menggelongsor dalam kegelapan dan sekarang mereka tertawa geli hati. Seronok!

"Aduh!" Mereka jatuh menindih antara satu sama lain diatas sofa yang disediakan dipengakhiran gelongsor itu.

"Wah......" Semua hanya mampu tercengang melihat bilik bacaan yang dipenuhi rak rak buku yang meninggi hingga ke atas siling. Tiada satu pun ruang kosong yang terdapat diantara buku buku ini. Luasnya seperti sebuah master bedroom.

Yang paling mengejutkan, selain daripada Khai, tiada seorang pun yang tahu tentang kewujudan bilik yang dibekalkan dua penghawa dingin tersorok itu.

"Duduk sini." Khai memanggil mereka berempat kearag meja bulat berwarna coklat sama seperti warna rak buku tadi.

Tiada sepatah perkataan pun yang keluar dari mulut mereka. Hanya tiga perkataan tadi je.

"Rai tak pernah tau pun ada bilik bacaan ni. Kalau tak Rai tak payab kena hipnotize pun untuk buat Raiza berhenti kemurungan." Raiza menongkat dagu dengan matanya yang melilau mengamati segenap ruang bilik itu.

"Bilik ni ibu dengan ayah yang buat, dia kata bilik ni bilik rahsia keluarga sebab kalau jadi apa apa orang takkan tau kita ada dekat mana. Rai tau kan ayah kita polis, jadi dia jadikan bilik ni sebagai bilik operasi dengan bilik ensiklopidia dia." Khai menerang. Raiza hanya mengangguk.

"So, be back to our topic. Syaf? Redz." Khai memandang Syafiq dan Redzi.

"Setau aku lah eh bang, abang Redz ni kan bahagian spy and bukannya bahagian silent killer kan? And sesiapa yang nak berurusan dengan mana mana pihak Killer&Spy kan kena berurusan dengan orang atas dulu." Redzi mengangguk.

"Jadi, Zakiah pun, dari cerita kawan kawan Raiza ni, orang yang berada. Tipu la kalau takleh nak sua." Syafiq masih lagi menerangkan teorinya.

"Sua?" Raiza mencelah.

"Rasuah sayang.." Syahir menjawab. Syafiq mengangguk kecil.

"So that, Zakiah boleh la nak kenakan kita, rosakkan hubungan kita. Sebab dia memang sedia maklum yang keluarga kita memang rapat."

"Macam mana kau yakin sangat yang dia tau kita rapat?" Khai memandang.

"Sebab.. Kebetulan dia upah orang yang sama dengan orang yang aku upah untuk menyiasat dia ni." Syafiq memandang Khai serius.

"Dividen?"

"Kita dengan perusahaan tu mcm adik beradik dah bang. Mestilah si Min tu curious bila dia nak tau pasal keluarga kita and Redzi. Lagi lagi aku baru je suruh Min korek cerita pasal dia. Tambahan pulak, Redzi tu sepejabat dengan kau kan bang Redzi?" Syafiq memandang Redzi yang berada disebelahnya.

Redzi mengangguk.

"So Syafiq dah keluarkan teori dia. Kau pulak Redz. Zakiah suruh kau bunuh siapa?"

"Raiza."

Hilang darah yang berada dimuka Raiza. Kerana sejuk dan.. Entah.

"Untuk apa?! I don't even know her!" Raiza melenting.

"Sabar Rai." Syahir memegang bahu Raiza dan mengusap lembut.

"Rai.. Marsh, Deen dengan Grey dah cerita semuanya kan? About Qid? So sebab Raiza rapat dengan dia, dia tak puas hati la. Rai suka Qid. Qid suka Rai. Sedangkan Qid lansung tak pandang dia.." Syafiq masih seperti detective conan yang hanya menyelesaikan persoalan kecil.

"So.. Dia nak abang Redzi bunuh Raiza? And abang terima case ni?" Raiza memandang Redzi.

"Kalau abang tak terima, dia akan cari orang lain. And kalau dia cari orang lain, kepala Raiza dah ada dekat dia sekarang." Redzi memandang Raiza yang sekarang badannya sudah menggeletar.

"Abang akan bunuh Raiza ke?" Raiza masih memandang Redzi.

"Kalau abang nak bunuh Raiza, lama abang buat dah sayang.. And abang takkan ada dekat sini discuss benda ni. Jangan risau okay?" Redzi memandang Raiza yang sudah mengalir laju air matanya.

"Don't worry. Abang will never let anything bad happen to you Raiza. I promise. And you can keep that in your pyjamas." Khai mengusik.

"Tak guna." Raiza menjelir lidah. Terasa dirinya diperli.

"So, this is our plan."

×××

"Okay. Copy that guys?" Khai menepuk meja.

"Yes." Mereka menjawab serentak.

Misi dimulakan.

Nota kaki
Hye guys, so, how's your first week school? Ok ke Ko? Hahah. So, here an update for you. Harini ni nak buat double update kot. Tunggu malam nanti eh. Do comment do vote do enjog guys !

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang