Bab 23

577 40 0
                                    

"Ayah ibu jom la pergi beli baju raya.. Jom la jom la jom laaaaaaa.."

Raiza menggoncang lengan kedua orang tua tercintanya.

"Ish kamu ni.... Ibu dengan ayah dah tempah baju sama tahun ni. Tak sangka anniversarry kami jatuh pada raya. Hihi." Ibu masih tergoncang oleh Raiza. Huhu tergoncang~

Ayahnya masih melayan tv. Mukanya muka selenga malas melayan. Memang ayah Raiza ni watak sampingan je sebenarnya. Hahahaha.

"Alaaaaa mana aciiiiii dooooooooooo.." Raiza mula nak mengamuk. Tak la mengamuk merajuk sebenarnya.

"Kan abang dah kata.." Ayah Raiza memandang ibu..

"Alah.. Abang ni.." Ibu menepuk lembut bahu suaminya.

"Fine la fine.." Raiza memaling muka daripada ibu ayahnya..

"Raiza keluar la dengan abang Syahir dengan abang Khai.. Kan diorang tak beli apa apa lagi jugak kan? Ibu ayah sponsor!"

Raiza memandang ibunya kembali. "Ha.. Yela~" Raiza mengalah. Ok la tu ibu sponsor..

"Baju ibu ayah color apa?" Raiza mmg mewajibkan setiap tahun baju color sama.

"Warna peach.. Mcm ayah ibu kawin dulu. Huhuhu~" Ayahnya menutup mulut gaya mak datin cover gelak. Saja nak naikkan suasana masa tu.

"Hodoh la ayah.. Hahahaha" Meletus tawa Raiza melihat tindakan spontan ayahnya. Hahaha..

"Reti pun gelak. Tadi masam je mcm asam boi." Ayahnya menggosok kepala puterinya itu..

"Hihihi. Ayah ibu sponsor eh? Ok nak panggil abang Khai dengan abang Syahir!!" Raiza sudah berdiri ingin berlari ke biliknya..

"Eh eh eh nanti.. Ibu dah masak.. Nak berbuka dah ni. Malam nanti ke esok ke pergi la.." Ibu memberhentikan larian Raiza..

"Hehe.. Yela~" Raiza melangkah ke biliknya..

"Ish anak abang la ni kalau nak buat tu terus buat je.."

"Anak saya anak awak jugak.." Ayah menjawab selamba. 

×××

Sesudah solat Maghrib, Raiza membayangkan baju yang ingin dicarinya nanti.. Mcm mana la rupa..

"Wait. Cemana kalau takde baju lawa? Nak tempah ke? Eh sempat ke? Omg.." Raiza sudah memegang pipinya.

Raiza terus berlari keluar meninggalkan biliknya dan menuju ke ruang tamu.

Tak ada?

Oh. Tingkat tiga kot.. Raiza bercakap sendirian.. Lagi~

"Ibu ibu ibu ibu ibuuuuu..." Raiza berlari sambil memanggil ibunya..

"Raiza cari makngah ke?"

"Haah bang. Nampak dak?" Raiza duduk di sebelah abang Syahir.

"Haa.. Kan depa keluaq? Pi mana tah.. Kenapa?" Keluaq dah loghat Penang depa..

"Takdak laa. Kami nak tanya, cemana kalau baju dah takdak bang? Nak kat raya dah. Nanti kalau takdak baju suai dengan kami lagu mana?"

Meletus tawa Syahir.. Dan.. Abang Khai yang baru sampai ke tingkat tiga.

"Hahahaha!"

"Gelak apa do abanggggg. Serius laaa kami habaq ni.." Raiza sudah memeluk tubuh.. Menjuih juihkan bibir warna merah aslinya.

"Okk. Hahah.. Ok... Hahah.. Aduh.." Syahir cuba bercakap tapi tak tercakap. Kelakar dengan fikiran Raiza yang kadangnya kolot.

"Apa la lembs sangan adik abang punya otak ni? Sejarah dengan add up subject Theory Sc dapat berapa ha?" Khai memegang rambut Raiza..

"Eh sorry orang dapat A. TSc lagi orang A+" Raiza memandang abangnya serong.

"Dahtu? Takkan la pasal baju raya pun Rai dah kecoh mcm ni? Kan dalam Malaysia ni banyak kedai oii. Juta weh butik ke apa.. Hahah. Tu pun nak kisah. Kan maklong ada bukak butik? Kalau takde kat kedai biasa kita gerak butik maklong je laa," Kata Syahir panjang lebar.

Raiza memetik jari dan membuat mulut bentuk O.

"Haah la bang.. Kenapa Raiza tak terfikir kan.. Hm.." Raiza memandang kaca tv yang tersiar rancangan lawak ke der 3 sambil menyua cereal kedalam mulut.

"Aik? Mana datang cereal?" Raiza pelik sendiri..

"Abang punya..!" Khai menarik mangkuk yang berisi cornflakes.

"Kedekut tekdong sin!" Raiza memeluk tubuh lagi.

"Alah.. Raiza ni.. Hodoh la muka mcm tu. Dah la hodoh. Buat mula lagi hodoh." Khai mengusik.

"Tau la hodoh. Diam la kau." Raiza sudah berbaring di atas sofa tiga tempat duduk itu menonton tv.

Sesekali meletus gelak mereka bertiga kerana kelawakkan lawak ke der 3 itu.

×××

"Ibu risau la Raiza sekarang.."

"Kenapa ibu nak risau? Abang Khai dengan Abang Syahir kan ada jaga Raiza?"

"Haih.. Walaupun ibu dengan ayah tak berapa rapat dengan Raiza mcm mana abang abang dia.. Ibu tau Raiza tengah ada masalah.."

"Khai dengan Syahir ada bagitau ayah apa Raiza cerita pada mereka. Dia kenal siapa kamu.." Ayah pula bersuara.

"Orang pun tak sanggup tengok Raiza asyik mengelak berurusan dengan orang.. Nak pandang pun dia tak rela.. Sampai bila ibu, ayah.." Dia sudah meraup mukanya..

"Kamu rasa hari pertama kamu hilang tu, kononnya bagi Raiza nak buat tahlil kamu jumpa dia?" Ayah memberi cadangan..

Dia memandang ayah dan ibu sambil tersenyum..

Mereka bersalaman dan berpelukan..

"Ibu ayah rindu Syaf sangat sangat.." Ibu dah mengalirkan air mata. Ayah cuma berdiam memeluk mereka berdua. Walaupun dalam hati tuanya sangat rindu dengan keluarga mereka yang dulu.

"Orang minta maaf.. I'll be back so soon ibu ayah.. I've gotta go. Assalamualaikum." Pipi kedua orang tua tadi dicium.

"Rai.. Tunggu abang."

×××

Ibu ayah pulang kerumah. Sedaya upaya untuk menutup gundah dihati. Takut anak bongsunya itu bertanya..

"Ibu, macam mana?"

Syahir hanya memandang anak beranak itu. Memandangkan maklong paklong berada diluar negara kerana menguruskan hal kerja dia terpaksa menahan sedikit rindu kenapa ibu bapanya itu. Memang workaholic betul.. Mereka hanya berhubung melalui skype sekali sekala..

Tapi sebenarnya Syahir tak kisah sangat. Sebab dari dulu dia dah memang sentiasa sorang. Sebab tu dia selalu bersama dengan keluarga ini. Terutama Raiza.

Ibu hanya mengangguk dan tersenyum kelat.

"Rai mana?" Ibu memanjangkan lehernya mencari kelibat Raiza..

"Tadi abang angkat dia masuk bilik. Tertidur kat sofa tunggu ayah ibu balik.."

Ibu ayah menapak masuk ke bilik yang dindingnya berwarna kelabu dan wallpaper bercorak simple di sebelah bahagian dinding yang menempatkan kepala katil Raiza.

Dahi Raiza dikucup lembut kedua orang tua itu. Syahir dan Khai hanya bersandar dibingkai pintu bilik Raiza..

"So soon my little honey bunny.." Ibu bersuara perlahan..

Mereka berjalan keluar dari bilik Raiza dan kembali ke bilik masing masing.

Esok nak bangun awal. Nak keluar pulak tu..

Nota kaki
Hi readers.. So far, how's my first writing? Do vote comment and share okay? Actually saya ada kat dalam kereta sekarang otw dari kelantan nak balik kl. Haih.. jammed teruk sampai boleh siapkan satu chapter. Hahaha. Hambar kot bab ni? Tapi, masih nak cakap..
Enjoy! Hehe..

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang