Bab 15

603 38 0
                                    

Kreek~

Pintu dikuak..

"Marsh, Deen, Grey.. I tak tau la sebenarnya kenapa.. Tapi.. Qid.. Qid leave something deep inside of me. I have no idea what on earth is it but.. I dah lama tak rasa mcm ni. Masa Qid menjerit tadi.. Ya Allah, Tuhan je yang tau betapa... Sakitnya hati I. I.. I.. I lost.. I mcm tak tau la nak cakap apa dah.. Do I love him? Ya.. I love him so much. Dia dah tak tegur I lama guys.. Its hurt me much you know.. Mcm.. Duhh.. Sakitnya Allah je yang tau.. Dgn mamat yang kat sebelah tu mcm abang Syaf.... Tak kuat laaaaa.."

Tersekat sekat suara Raiza masa dia menceritakan apa yang dia rasa. Raiza kembali menangis menekup mukanya dengan tapak tangannya..

"Hi.."

Membuntang mata Raiza..

Bukan Marsh, Deen.. Dan bukan Grey jugak..

Ridhuan.

Afiq Ridhuan..

Jiran selang beberapa rumah Raiza merangkap kawan baik Qid. Ok ada merangkap lagi.. Adik beradik dgn Qid.

Kembar?

Tak. Sebenarnya Afiq Ridhuan ni lahir setahun sebelum Qid. Tapi disebabkan dia lahir akhir tahun, 29/12/1998 jadi keluarga diberi pilihan nak masuk daftar tahun tu atau nak ke tahun lompat? Ok mcm ada la case member member sekolah korg gak la en..

So, kebetulan, Qid yang lahir hujung tahun 25/12/1999 masuk kelas sama dgn Qid. Tu motif fmly dia jugak la.. Lahap pun ada sebenarnya. Hahahah!

Ok dah la kenalkan depa..

"What the....."

"No swearing." Ridhuan menegur.

Raiza mengesat air matanya yang bersisa dgn hujung lengan baju kurungnya..

"So, suka Qid?" Ridhuan menegur..

Merah mcm buah tomato jadinya muka Raiza.. Dia tau dia sah terlepas semua benda tdi..

"Mcm mana boleh tau aku dekat sini?" Nampak kan ubah topic dia tu? But it ok. Suka hati aku la. Malu kot..

"Tadi aku kat cafe beli air, aku nampak kawan kau berdua tu naik atas, so, i thought might be kau kat atas. Lepastu yang siapa tah nama dia.. Marsh kan? Dia naik jugak.. Pastu turun bertiga. Yang dua orang naik awal tu muka kerut kerut.. Entah macam mak nenek.. So, aku naik la atas nak tengok kau. Kang memasal kau bunuh diri kang.."

Raiza menjeling Ridhuan masa Ridh cakap muka kawan dia mcm mak nenek..

"Tak mati lagi.." Rai bersuara perlahan..

"Kau ingat aku tak perasan kau tukar topic? So, tell me, apesal kau suka adik aku tu?"

Hm......

Raiza tak menjawab.. Rupa dorg berdua ni lebih kurang sama.. Raiza nak cakap pun rasa mcm dia bercakap dgn Qid.

"Tau la muka aku mcm Qid. Tapi aku lagi kacak. Cakap je la. Ada nametag kan ni.. Afiq Ridhuan...."

Ridhuan menunjukkan nametag berwarna hitam yang dipinkan dibajunya..

"Ok ok..."

"Okay. I'm listening.."

Raiza menyambung.

"Aku tak tau la Ridh.. Dia ada aura dia sendiri la. Ok tau lawak kan? Tapi dia buat aku selesa la weh.. Serius. Aku suka dia bukannya sebab dia handsome ke apa. Ok tak dinafikan dia handsome sebab tu dia tu hotstuff sekolah. Mcm kau la.."

Ridh berdeham..

"Ok jangan perasan sangat. Aku tolak kau jatuh bangunan ni kang.."

Raiza menarik nafas dalammmm dalammmm.. Menyambung.

"Ok for sure dia mcm caring. Dont you see masa dia sanggup tukar duduk sebelah Irfan pi kat budak sesat hutan amazon tu? Tapi dia bangang. I dont mean to be rude. Tapi dia bangang tu maksudnya dia suka buat benda bodoh. Dia tu mcm blur pun ye. Hahah comel je. Tapi bukan tu jugak sebab aku suka dia. Aku suka dia sebab dia jadi diri dia sendiri. Dia sorang je kot yang berani nak pukul aku ke apa semua. Ok nampak dayus tapi dia pukul bukannya kuat.. Ok tu je k."

Ridhuan memandang kedalam anak mata Raiza..

"Kalau aku bagi tau Qid yang kau cakap pasal dia mcm ni kat aku boleh?"

"Kalau kau nak rasa penumbuk sulung aku ni silakan lah.."

"Fine.. Fine.."

Ridhuan menyambung.. "Qid tu.. Dia kan anak bongsu, so dia tu mcm manja sikit la.. Anak bongsu, apa nak semua dapat. Tapi Qid tak.. Dia jenis.. Dia suka usaha sendiri. Dia mudah terasa. Kadang kalau aku teramik yogurt dia dalam peti ais tu abis nak dekat seharian tak bertegur. So, terpaksa la keluar belikan untuk dia. Tapi kena beli extra. Sebagai cukai. Hahaha"

Ridhuan tergelak. Raiza pun. Comelnya.....

"Kami ada kakak, dua orang kakak. Kami ni empat beradik je. Yang sulung dah sambung study dekat Italy. Course seni. Ada galeri sendiri kat sana.. Yang kedua 18. Baru lepas dapat result Spm. So sekaran tengah tunggu Uni call.. Then aku, pastu Qid. So, Qid dibesarkan oleh dua kakak dan sorg abang yang tak berapa nak abang.. Nampak dah la manja dia tu.."

"Qid manja dgn kakak kami. Ok but not me. Sebab kononnya kami sebaya. Perempuan kot. So, hati dia pun lebih la kepada taman.. So faham faham la kenapa dia tak tegur kau dah.."

"Hm..."

"Ok jom masuk kelas.. Lama dah kot kat sini. Kena tindakan disiplin nanti.."

"Kau masuk dulu. Nanti aku masuk."

Ridhuan mengangguk dan menapak keluar dari rooftoop sekolah.

"Qid.. Jealous ke?" Raiza bermonolog sendiri..

×××

Lepas cuci muka di tandas, syukur la ramai cikgu dah busy untuk student form 5. Seminar and bla bla bla..

Raiza berjalan lenggang kangkung ke kelas.

Beberapa pelajar lelaki melepak di hadapan pintu kelas dan tangga yang berada di hadapan kelas mereka.

"Hoii.. Sana sikit.." Raiza menegur Wan dan beberapa classmates dia yang duduk bersandar di pintu kelas.

"Hi beautiful.. Lari mana tadi?" Jari Wan dimainkan dirambut Raiza yang sudah bawah paras bahu.

Wan yang agak tinggi dari Raiza didekati.. Memegang dada bidang Wan.. Dan..

Gedebuk!

Wan terjatuh kebelakang akibat tumbukan Raiza yang mengena diperutnya..

"Semak pala ja. Dasar playboy. Habaq kat Nissa sat gi.."

Wan memegang perutnya yang masih terasa sakit akibat tumbukan Raiza..

"Sakit la bodoh!" Wan menjerit.

"Kau nak benda ni kat perut kau pulak ke?"

Raiza mencekak baju Wan menarik muka Wan mendekati mukanya serta merta menunjuk pisau Rambo yang diselit dicelah stokin hitam Raiza.

Gasp.

Seluruh kelas terkejut dengan tindakan Raiza..

Wan hanya menarik kolar bajunya dari genggaman Raiza. Mengangkat tangan tanda mengalah dan berlalu ketempat duduknya..

Begitu juga Raiza. Lansung tak memandang Qid terutama mamat sesat.

Mathematics.

Mata pelajaran terakhir mereka sebelum balik..

Masa rehat habis la semua benda diceritakan kepada sahabatnya bertiga tu..

Ok then..

Masa untuk balik.

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang