Bab 16

587 37 0
                                    

"Weekend weekend weekend weekend"

Raiza mengomel sendiri diatas katil, terbaring..

Telinganya disumbatkan dengan earphone.

Tombol pintu sudah dibaiki dan finally, privacy! Di luar pintu sudah digantung tanda 'do not disturb' memandangkan harini buat dia rasa nak melepek dirumah..

"Rasa nak jalan jalan la.."

Raiza turun dari katil, menukar baju tshirt biasanya ke kemeja merah hati dan maroon kotak kotak loose dan labuh. Ok mmg jenis suka labuh labuh ni. Skinny jeans berwarna hitam disarungnya, stokin berwarna hitam dipakai, beg galas berwarna hitam juga disandang.

Usai menyikat rambut, Raiza menapak keluar menuruni tangga. Ok tipu. Sebenarnya dia slide menuruni tangga dari tingkat dua biliknya itu.

"Astaghafirullah Raiza!!! Terkejut ibu! Kamu ni nak jadi apa ni ?! Kaki takde ke? Nanti ibu suruh Ayah buat gelongsor pulak kat sebelah tangga ni ye?"

Ibu Raiza mengurut dada melihat aksi Raiza tadi. Bukannya tak pernah Raiza buat mcm tu. Selalu. Tapi tu la.. Masih menakutkan ibunya.

"Hehe.. Sayang ibu.. Nak keluar boleh?" Raiza memeluk ibunya sambil tersengih..

"Nak pergi mana? Naik apa? Ada duit tak? Dengan siapa?" Satu nafas ibu Raiza mengajukan soalan itu..

"Amboi.. Hahaha.. Pergi jalan jalan la bu.. Naik kewreytaaa! Ada duit ada ada ada.. Sorg je kot. Saja jenjalan.." Masih dengan sengihan..

"Haa.. Hati hati. Balik sebelum maghrib ya? Apa apa hal call ibu as soon as possible!" Ibu tua itu mencium pipi Raiza kiri dan kanan.

Raiza menyalami ibunya dan mencapai kunci kereta yang disangkut di tepi pintu, terus menapak keluar ke Evo 10 hadiah daripada Ayah sempena hari jadinya yang ke 16.

Lesen? Ada lesen L. No worries. Tak bawak sesapa. Everything's fine.

Raiza mencampakkan begnya ke atas tempat duduk penumpang di sebelahnya. Terus meluncur laju ke mana entah dia tak tau..

Dia berhenti di Ioi city mall putrajaya..

Memarkir Evo 10 merah metalicnya dan masuk ke dalam bangunan besar baru dibina itu.

Pertama yang difikirnya, Starbucks!

"one large chocolate cream chip with whip cream, my name is Rai.. R.A.I."

Lancar Raiza berbicara kepada Barista Starbucks itu.

"Ok miss wait for a second," Barista yang bernametag 'Alep' itu mengambil duit ditangan Raiza dan memulangkan baki. Oh tak. Hanya masukkan baki kedalam kad Starbucks yang ditempah Raiza.

Raiza menyedut Chocolate cream chip yang dipesannya dan menyuap sedikit kek chocolate ke dalam mulutnya yang munggil itu.

"Hello miss. Is this seats is empty? May I seat here? Since that there is no more empty seats here..."

Lelaki tersebut masih melilau lilau matanya melihat dan mencari tempat kosong..

"Yes. You may."

Mata Raiza masih berada di skrin telefon pintarnya..

"Miss?"

"Ya..?"

"That's mine"

Lelaki itu menunjuk ke arah air yang Raiza baru capai.. Nasib belum tersedut.

"Oh gosh.. Im so..."

Mamat sesat hutan amazon !

Raiza menguatkan diri memandang mamat sesat yang duduk didepannya itu.

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang