Bab 46

474 31 0
                                    

Raiza bangun tepat pada 6 pagi kerana hidungnya yang sensetif akan bau rendang. Ish. Meleleh air lioq.

Segera dia bangun melompat meluru ke bilik air membersihkan diri. Hampir setengah jam, Raiza keluar dari tandas. Mencipta langkah ke arah bilik salinan.

Singlet labuh berwarna hitam dicapai setelah memakai apa yang patut. Leggings berwarna hitam disarung.

Telekung pula disarung dan sejadah dibentang. Subuh dulu.

"Ibu saya sudah bangun ini mana janjinya? Rendang daging yang enak?" Raiza menanyi melodi iklan lagu cucur adabi sambil berlari kedapur.

"Anak gadis ku yang seksi ini Ibu buatkan, rendang daging yang enak.." Sambil mencuit peha Raiza yang dibalut leggings. Raiza tersengih mencapai pinggan dan mencedok rendang daging dari dalam kuali dan berlari ke meja makan.

"Raiza! Nanti tolong ibu kemas daput eh?!" Ibu melaung dari dapur. Kedengaran dia sedang mencedok lauk pauk untuk diletakkan didalam pinggan.

"Ok bu!!" Bersuara dengan mulut yang penuh nasi impit dan rendang.

"Amboii adik abang?! Lahapnya! Qidran nampak terus reject ni tau dak?!" Khai menggosok kepala Raiza yang dibaluti dengan tuala. Terjatuh melitupi matanya.

"Abang ni!!" Raiza menanggalkan tuala dan meletakkan diatas riba. Menjeling Khai tajam..

×××

Setelah Raiza rasa sudah hampir masa sembahyang raya tamat, Raiza dengan langkah longlai mendaki tangga. Dengan berdengung lagu raya.

(Ni part nak tunjuk outfit je. So, kalau sesiapa tak suka, boleh skip.)

Raiza membuka pintu bilik pakaian. Membuka pula pintu almari bercat putih bertombol kecil berwarna hitam. Tersenyum riang dia melihat baju rayanya.

"Haih.. Pandai rupanya aku bab bab mendesign ni.." Sambil konon kononnya mengesat air mata halimunan dipenjuru matanya.

Raiza berdiri dihadapan cermin panjang di sebelah meja solek bercermin hingga paras pinggang je. Tapi cermin panjang ini memantulkan figuranya dari kepala hingga hujung kaki. Tersenyum. Suka betul sengeh sorang sorang.

Mukanya ditepek bedak sejuk happy. Untuk makeup. Bedak compac diratakan kemuka. Matanya dipakaikan eyeliner dan bibirnya dioles lipstik berwarna merah setelah vasselin disapu. Terasa puas dengan solekan dimuka, dia mencuci tangan dan kembali ke bilik persalinan memakai baju.

Jubah moden labuh itu disarung kebadan. Berwarna peach keemasan dengan lace hitam dijahit dibahagian dada dan tangan. Riben penghias diikat kebawah dada di garis yang berwarna peach. Raiza memandang cermin setelah dia berbaju. Tersenyum riang.

"Assalamualaikum!" Kedengaran suara-suara abangnya sudah kembali dari masjid.

Raiza kembali memfokuskan outfit pagi rayanya.

Shawl juga berwarna peach keemasan menjadikan dirinya bertona serba serbi.

Raiza membetulkan kedudukan shawlnya. Sebelah pendek dan sebelah panjang. Dibawanya kebelakang kepala untuk di pin. Setelah itu, Raiza mengambil kerongsang kecil untuk dipinkan ketepi telinga. Ditarik lagi ekor shawl yang panjang itu ke atas kepala, dan sebelah telinga lagi serta dipin. Siap!

(Ok habis dah)

Raiza's POV

"Selfie dulu!" Aku mencapai Iphone 5s gold milikku dan tersenyum di depan kamera. Hampir 10 minit tersenyum membuat memek muka diserata pelosok bilik dia turun dengan berhati hati. Pakai lift la. Kang memasal turun habis cair makeup berpeluh.

Crush Kat Aku?!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang