Setelah aku menyiapkan diri. Aku keluar. Tapi sebelum itu aku mengunci ke seluruh rumah.
Aku masuk kedalam perut kereta.sebelum kereta meluncur pergi.
Tiada suara ataupun soalan yang keluar daripada mulut gianni
Hanya musik yang memenuhi kereta.
Aku masih pelik dengan sikap gianni. Sebelum kahwin bukan main romantik lepas kahwin apasal dingin semacam je.
20 minit kemudian sampai di pekarangan rumah ibubapa mertuaku.
Aku mencapai bekas yang berisi keow tiau yang kubuat sebelum datang ke sini. Nak bagi buah tanganlah katakan.
Gianni masuk kedalam rumah tanpa menunggu aku.
Aku masuk kelihatan muka ibu bapa gianni sungguh tegang pabila melihatku. Gianni pula hanya memandangku kosong.
Perh!. Tak nak sakit pula hati aku ni. Aku dengan keterpaksaan mengukirkan senyuman.
Aku menyalam kedua ibubapa gianni tapi malangnya kedua-dua manusia yang bergelar mertuaku ini tidak menyambut langsung salamku.
Sabar lia...sabar dia orang tua..hormat lia.. Aku masih mengukirkan senyuman 'fake' dan ku serahkan bekas yang berisi char kuew tia kepada ibu mertuaku.
"Apa ni?!" Soal ibu mertuaku dengan tengkingan.
"Ala char kuih tiaw lia buat tadi."
Tanpa semena-mena makanan itu dibuang oleh mertuaku di depan mataku. Perh menyirap bhaii. Sumpah aku kata menyirap.
"Aku rasa benda ni macam dah basi je..bau pun tak sedap" mak terus membuang char keow tiau kedalam tong sampah
Aku mencebik "mama lia baru masak tadi takdenya nak basi..kalau tak nak tu cakaplah tak payah nak membazir.." Aku sudah mengeluarkan ayat berbaur sindiran.
"Eh budak ni kurang ajar..mak kau tak ajar ke apa? Hah.! Lagi satu jangan panggil aku mama geli aku..siapa mama kau..aku ni bukan sesiapa kat kau..meluat aku." Aku menjeling tajam kerah ibu mertuaku dan mataku beralih tajam ke arah gianni yang tidak berbuat apa-apa.
Aku memandang kembali mak mertuaku itu mataku mula merah serta berkaca menahan marah. Gigiku ketap. Haish ikutkan hatiku tiga-tiga aku hempuk.
Ibu mertuaku pantas menampar mukaku sehingga aku jatuh tersungkur.
"Dah kenapa makcik tampar saya..eh mak saya bayar lagi insuran saya ok.." Aku memegang pipiku terasa pijar
Gianni menjerit " dahlia jaga sikit mulut kau tu.."terus berubah bahasa gianni. Ah peduli apa aku. Mak dia yang salah aku yang kena.
"Eh awak patut back up saya! Yang salah tu mak awak bukan saya!" Pang! Sekali lagi tamparan mengena mukaku tapi tamparan ini bukan daripada ibu mertuaku tapi daripada suamiku sendiri a.k.a gianni
Mata ku makin berkaca pantas aku keluar masuk kedalam perut kereta tak ingin aku duduk dalam rumah tu lama-lama. Tak pasal-pasal aku bom rumah tu.
Aku memandang pintu rumah yang terbuka menunggu gianni keluar tapi tak keluar-keluar sehinggalah mataku tertutup sendiri.
Adakah hidup aku akan berubah jadi tragedi dulu?
YOU ARE READING
ROUGH LOVE
Romanceberkisah tentang seorang perempuan terpaksa berkahwin kerana dipaksa tanpa dia sedar dia terjerumus dalam kezaliman lelaki itu adalah seorang kaki pukul perempuan. mak tak kira kau kena juga kahwin dengan doktor gianni~ fatimah aku boleh jadi isteri...