WHEN WE TOGETHER

33.8K 513 0
                                    

Setelah solat maghrib berjemaah yang dipimpin oleh abang long kami turun kedapur menikmati makan malam.

Makanan sudah siap terhidang hanya tunggu untuk dimakan sahaja. Selepas lafaz doa yang dipmpin oleh abang zairi kami menjamah makanan tersebut

"Erm sedapnya lauk-lauk ni.." Payyad bersuara.

"Memanglah sedap kakak2 payyad yang memasak ibu tolong tengok je.." Jawab ibu sambil mencedok makanan masuk kedalam pinggan payyad.

"Uhhhh...untung-untung"

"Apa yang untung?" Soal kak ngah

"Untung ada kakak ramai..boleh masak banyak-banyak macam ni hah.."

"Tahu takpe.." Jawab aku.

"Kakak banyak takpe yad jangan bini banyak..memang siaplah abang-abang payyad ni.."

" eh kitorang pulak dibabitkannya" abang long mula bersuara.

" eh ada betulnye kak iris cakap" balas kak ngah

"Ermm dengan kau tak mungkinlah ngah si ri ni nak duakan kau..tak pasal-pasal anu dia hilang" jawab abang long.

Terburai tawa semua penghuni didalam rumah.

"Tahu takpe.." Kak ngah menjawab dengan bangganya.

Selepas makan para perempuan mengerah tenaga para lelaki mengemas meja dan basuh pinggan.

Kami berkumpul diruang tamu berbual dan sebagainya. Kak iris mengurut bahu abang long yang terseliuh kononnya.

Akhirnya kami mengambil keputusan untuk tidur disini.

"Eh kau ngah kalau nak buat projek postpone malam esok sini tak boleh line tak clear.." Abang long bersuara.

"Hish orang tahulah..abang long tu pun sama tak payah dok gedik sangat dengan kak iris karang jadi pape kang kitorang yang susah kene sumbat penutup telinga"

"Eh2 along pulak yang kene...along dah besar tahulah along jaga diri."

"Eh2 banyaklah besar korang ni...ibu nak tengok tv pun bisinglah..karang ada juga yang dapat penampar free of charge ni.."

"Ni hah abang long.."

"Tak bu angah ni.."

Abang long dan kak ngah mula berdebat.

"Ibu kata sudah! Haish korang ni dari kecik sampai beso ade je lah benda nak di gaduhkan..tu anak2 tengok tu tak malu ka hah?"

"Eh ibu takpe diorang faham mak dengan bapa diorang ni" jawab kak ngah.

"Banyak kau punye paham.."

"Ala ibu tak baik marah-marah nanti cepat tua" aku mencelah.

"Eh mana ada ibu marah ibu tengah menyanyi tak nampak?"

"Ehmm nyanyian ibu kalah katak sumbang"abang long bersuara

" ah..!! Ampun bu"Ibu aku memiat telinga abang longku.

"Padan muke" kak menunjukkan kedua ibu jari tangannya dan menjelirkan lidah pada abang longku.

"Ibu tengok angah..."abang long menunding jarinya pada kak ngah

"Dah tengok dah.." Ibu aku memandang sekilas angah.

"Ibu ni..orang serius dia main-main."

"Lah..kau suruh ibu tengok..ibu tengoklah.."

Kak ngah memeluk ibukku kak ngah menoleh pada alongku sambil membuat mata juling dan dijelirkan lidahnya.

Abang long yang tidak berpuas hati pantas menarik kak ngah meleraikan pelukan dan abang long baring di peha ibu.

"Sibuk je ambik ibu orang"

"Helo ini ibu along ok.."

"Hish tepilah..angah dapat dulu kan"

"Kisah?" Abang longku membuat muka selamba.

Aku yang tidak ingin terkecuali pantas meletakkan kepalaku pada peha sebelah kanan ibuku.

"Lia..yang sibuk sekali tu kenapa"marah kak ngah.

" eh lia hanya baring ditempat yang kosong..kak ngah nak baring kat sana tak de kene mengena yang kat sini punye.."

"Ah...adik beradik ni same je.."

"Lah kalau sama mana jantan mana betine?" Soal ibuku.

Kak ngah mula menunjukkan protes pipi dikembungkan.

Ibuku tersenyum dan menggelengkan kepalanya.melihat anak-anaknya yang sentiasa dengan keletahnya. Haish rindunye perangai korang yang macam ni. Dulu korang untuk ibu sorang je sekarang semua dah ade haluan. Semoga anak-anak aku takkan berpecah dan sentiasa ingatkan ibu suara hati ibu bersuara.

"Haish korang tak malu ke anak-anak dok tengok korang bergaduh.."

Anak-anak abang long dan kak ngah tak berhenti tertawa dengan lawak payyad.

"Yad apa yad cerita kat anak kak ngah hah"kak ngah menyoal payyad bila melihat payyad menunjuk-nunjuk kearahnya sambil ketawa.

"Mana ada cerita pape"

"Mama2 betul ke dulu masa mama darjah 5 mama pernah berak dalam seluar.."aurora menyoal ibunya kak ngah.

" hahahahaha betul tu pak long yang kena ambilkan seluar dia hahahahha dok menangis kat tepi pintu..hahaha"

Kak ngah mencubit-cubit abang kerana tak puas hati.

Along cuba mengelak seboleh mungkin tapi malang kelajuan tangan kak ngah lebih pantas.

"Adududu sakit ngah kau ni..berdosa cubit abang kau yang baik.lagi hensem ni.."

"Erh please...kau yad..kau tunggu kak ngah piat telinga kau.."

"Habislah pak su.." Anak-anak kak ngah dan kak iris menakutkan payyad.

Gulp. Payyad menelan air liurnya. Mati.

Gianni melihat kemeriahan keluarga dahlia. Bahagia rasa jika keluarganya seperti keluarga dahlia rasa gembira melihat mereka tertawa dan bergurau bersama.

Rasa kasihan pada ibunya mula bertandang. Selama ini perit dan segalanya mama lalui seorang segala apa aku buat mama yang kena. Anak jenis apalah aku ni. Melihat ibu tersenyum aku teringat mamaku setiap kali mama denganku mama tak pernah hilangkan senyumannya dimataku walaupun ia adalah salahku. Bagi mama aku adalah yang sempurna dimatanya. Mama mama tabahnya mama. Maafkan gianni sebab selalu biar mama kena pukul.




ROUGH LOVEWhere stories live. Discover now