een week later
POV KATHY
Ella had gevraagd op school waarom ik niet gezegd had dat ik naar huis gekomen was. Ik had mijn schouders opgehaald en gezegd dat ik het vergeten was. Maar eerlijk gezegd wil ik haar niets vertellen omdat ik weet dat ze niet wil dat ik te goede vrienden wordt met Jai. Toen hadden we er niks meer over gezegd. Ik vind Ella heel lief enzo, maar ik vind haar broer ook aardig.
Vandaag hebben ik en Jai afgesproken in het park. We gingen niks speciaals doen. Gewoon rondhangen enzo. We hadden om zeven uur 's avonds afgesproken in het park.
'Doei Lou!' zeg ik. 'Waar ga jij heen?' vraagt hij. 'Afspraak.' 'Met wie?' 'Sinds wanneer ben jij zo geïnteresseert in mijn leven?' 'Weet ik veel. Sorry voor vragen.' Ik loop naar buiten. Ik wilde lopend gaan. Aangezien we vlak bij elkaar wonen kunnen we een groot stuk samen lopen.
Als ik hem tegenkom zijn we ver voorbij Ella's huis. 'Hey,' zeg ik glimlachend. 'Hey,' zegt hij terug met een glimlach. 'Weet Ella dat we uhm "uitgaan"? Ik zeg uitgaan met nadruk. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Het is nou niet dat we echt uitgaan als een date ofzo. We zijn gewoon vrienden. 'Nee. Ik wilde haar niet boos maken.' 'Ze is bang dat jij mij afpakt van haar,' zeg ik eerlijk. 'Ik weet het,' hij zucht, 'maar we zijn gewoon vrienden. Niks aan de hand.' Ik knik instemmend.
Bij het park aangekomen lopen we een beetje rond. Als we bij een grote boom aankomen gaan we eronder zitten. 'Wat heb jij gedaan deze week?' vraag ik. 'Niet veel. Beetje rondgehangen, Ella gepest, sportschool, dat soort dingen. En jij?' Hij is geïnteresseerd in míjn week? 'Uhm... School en niks eigenlijk. Met Connor en Ella afgesproken en dat was het.' 'Jullie zijn echt goede vrienden hè?' Ik knik. 'Ja. Ella kent Connor al vanaf de tweede klas en sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Ik dacht eerst dat onze vriendschap verpest was door Connor dus ik mocht hem eerst niet. Maar toen heeft Ella met me gepraat en ik heb alles aan Connor vertelt en nu is alles weer goed.' 'Das mooi.' Hij glimlacht. 'Je weet zeker dat je nooit verliefd was op Connor?' Hij weet niet dat dit een gevoelig onderwerp is bij mij. 'Nee.' 'Oh. Ooit een andere relatie gehad? Jij lijkt me wel zo'n meisje die als ze verliefd is gewoon de jongen krijgt.' Ik sla op zijn schouder. 'Niet grappig. Ik heb nog nooit een relatie gehad.' Ik haal mijn schouders op. 'Oh. Wie was dan je eerste crush?' 'Errmmm...' Ik wil het eigenlijk niet zeggen. 'O kom op! Zo erg kan het niet zijn! Het kan op zijn ergst een nerdje zijn.' Ik moet lachen. Ik kan er niks aan doen. Ik heb altijd al van sarcastische mensen gehouden. Die zijn vaak het grappigst. Ella is deels sarcastisch en Connor is gewoon een lieverd, maar Jai en Louis zijn echt de soort sarcastische mensen waar ik van hou. 'Ik ben nog nooit verliefd geweest.,' zeg ik eerlijk. Zijn ogen worden groot. 'Nog nooit?' 'Nope.' Ik maak een ploppend geluidje als ik de 'p' uitspreek. 'Hoe kan dat dan? Je bent achttien!' 'Weet ik veel. Ik vind liefde maar niks. Je krijgt alleen maar een gebroken hart. Ik zie er niks goeds in.' 'Niks góéds?' Ik schud mijn hoofd. 'Nu moet ik je toch even wat uitleggen Kathy.' Hij kijkt me serieus aan en ik kijk terug. 'Ga je gang,' zeg ik.
'Dus, liefde is eigenlijk het mooiste wat er bestaat. Ja, ik weet dat je van je vrienden houdt en van je familie. Maar als je écht verliefd bent, is het anders. Je hele wereldbeeld wordt anders. Elke keer als je die persoon ziet, waar je verliefd op bent, dan wordt je hele wereld lichter. En als je geluk hebt dan is diegene ook verliefd op jou. Als dat zo is, dan voel je je alsof niks kan mis gaan. Maar na een tijdje, zakt de liefde een beetje weg en krijg je ruzies. En als je slecht bent in het goedmaken van ruzies, dan ga je uiteindelijk uit elkaar.' Hij slikt. 'Is dat ooit bij jou gebeurt?' vraag ik voorzichtig. Hij knikt. 'Oh, shit. Sorry Jai.' 'Het is al goed. Het is verleden tijd. Het ging gewoon niet meer. We waren meer dan drie jaar bij elkaar en ik begon te voelen dat mijn liefde wegzakte, en die van haar ook.' Ik leg mijn hand op zijn schouder. 'Liefde is mooi, maar kan ook pijn doen,' zegt hij. Ik knik. Ik vind liefde iets heel moois. Alleen ik ga er zelf nooit aan beginnen. Zoals ik hier al hoor, het kan een behoorlijk gebroken hart opleveren. 'En, hoe, wie...' Ik wil die zin niet afmaken. 'We wisten het samen al, maar zij zette er een punt achter. Ik heb me nog nooit zo verschrikkelijk gevoeld als toen.' 'Het spijt me.' 'Het gaat beter nu. Het is immidels al weer bijna twee jaar geleden. Ik ben er overheen.' Ik glimlach. 'Nou, dat is goed. Je zou je niet moeten afremmen door iemand die niet meer van je houdt.' Hij knikt. 'Ze was wel speciaal.' 'Hoezo?' Ik wil het eigenlijk niet weten. Het doet zo te zien pijn om erover te praten.
Hij mompelt iets. 'Huh? Wat zei je?' 'Ze was mijn eerste,' zegt hij ongemakkelijk. O, nee. Ik wist wel dat dit gesprek ongemakkelijk zou worden. 'Dat is speciaal,' zeg ik uiteindelijk. 'Wie was jou eerste?' 'Uhm...' 'Ga nou niet zeggen dat je die nooit gehad hebt,' zegt hij. 'Heel eerlijk?' Hij knikt. 'Heel eerlijk.' 'Nope. Ik ga niet zomaar met iemand naar bed. Als ik nog nooit van iemand op die manier gehouden heb wat doet dan die eerste keer ertoe?' Ik haal mijn schouders op. Het voelt niet fijn om erover te praten. 'En hoe zit het met je eerste kus? Wie was dat?' Ik ben stil. 'Je bent nog nooit gekust?' vraagt hij. Ik schud mijn hoofd. 'Gek kind.' 'Hey! Niet lief! Ik wacht gewoon af oke? Ik ben niet zo'n slet die de eerste de beste man kust die ze tegenkomt.' 'Goedzo.' Hij steekt zijn duim op.
'Kom, we gaan een stukje lopen,' zeg ik tegen hem. We staan op en lopen door het park. Ik ril. 'Heb je het koud?' zegt hij. Ik knik. 'Waarom heb je dan ook alleen een spijkerbroek en een wit shirt aangedaan?' 'Weet ik veel man. Ik dacht gewoon niet na.' Ik zucht en hij ook. 'Neem mijn jas maar. Ik heb het toch niet koud.' Hij doet zijn jas uit en geeft hem aan mij. Ik trek hem aan. 'Dankjewel,' zeg ik eerlijk. Hij heeft het zo te zien echt niet koud. 'Geen probleem.' We lopen verder en ik steek mijn handen in mijn broekzakken.
We staan stil op een brug. De maan schijnt en hij weerspiegeld op het water. 'Mooi hè?' zeg ik tegen hem. 'Ja, best wel.' Ik leun tegen de reling aan en hij komt naast me staan. 'Eigenlijk zou Ella hier met Shawn heen moeten gaan. Het is best romantisch voor een eerste kus die je zou hebben op een eerste date enzo,' zeg ik in het algemeen, maar ik weet dat hij luistert.
'Ja, het is best romantisch.' We staren samen naar de maan en zeggen niks. Het is een aangename stilte. 'We moeten dit vaker doen,' zegt hij. ik glimlach. 'Ja inderdaad. Het is best wel gezellig met jou Jai. Leuker dan ik had verwacht.' Hij draait zich naar me om en buigt zich naar me toe.
'Leuker dan je had verwacht? Hoezo, dacht je dat ik heel saai zou zijn ofzo?' Ik lach en kijk hem aan. 'Nee ik-' 'Ik vond jou ook gezelliger dan ik had verwacht hoor,' zegt hij en ik glimlach. Hij gaat reachtop staan en we kijken weer naar de maan. Zijn schouder komt tegen de mijne aan. Maar ik trek me niet terug. Ik voel dat onze vriendschap hechter wordt hoe langer we bij elkaar zijn en ik klaag niet. Ik vind het altijd fijn om nieuwe vrienden te krijgen, zoveel heb ik er niet.
'Kathy? Jai? Wát doen júllie híer?' Ik kijk om en zie Ella achter ons staan. Shawn staat naast haar. Ze kijkt me met geschrokken en boze ogen aan en ik voel een ruzie opkomen.
-------------------------------------------------------------------------
BAM! Hoofdstuk! Het is al officieel maandag dus al volgende week! Maar idk Silke en ik hebben veel inspiratie dus we schrijven op het moment meer dan twee keer per week jeeeej!
Dit was Jenna. Maar dat weten jullie vast al hahaa