POV KATHY
De bel gaat en ik zucht. Wat een verschrikkelijke dag. Waarom? Geen idee eigenlijk. Misschien is het omdat ik me rot voel of zoiets. Nou rot voelen... gewoon kut, weet je wel.
'Girl! Het is pauze! Kom met mij en Bruno en de rest mee naar buiten! Het is lekker weer en ik moet echt even een sigaret hebben,' zegt Merel tegen me en ik knik gewoon. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om naar buiten te gaan. Maar ik heb helemaal nergens zin in. Ik wil gewoon naar huis en in mijn bed liggen.
Ik loop met Merel mee naar buiten en kijk achterom. Bruno praat met de andere jongens over een of andere voetbalwedstrijd waar ik totaal geen interesse in heb, Joyce praat met Bella en Demi -gadver is zij er ook weer- en Alex en Louis lopen achter de rest weet ik veel wat te doen. Praten ofzo? Het ziet eruit als roddelen. Hoofden te dicht bij elkaar, bijna alleen naar elkaar kijken, zachtjes praten. Ach ja, het zal wel.
We lopen naar buiten en ik zie een paar eerstejaars aan de kant springen voor ons. Nou eigenlijk voor Merel. Een beetje eng is ze ook wel, met haar korte witte haar en haar uhm... "sexy" kleding. Ik lach mezelf nog bijna uit als ik dat zeg.
We leunen tegen een muurtje aan en ik kijk om me heen. Ik zie mensen hier en daar op een bankje zitten. Een paar eersteklassers die voetbal spelen en Andy en Connor die op het muurtje zitten en ze hebben elkaar hand vast. Leuk! Ik wist niet dat ze een koppel waren. Ten minste niet officieel enzo.
'Ha, kijk nou. Waarom zou je met een vijfdejaars gaan?' zegt Merel spottend en ik spuug bijna op haar. Ik wil haar bijna uitschelden, maar dat doe ik toch maar niet.
'Als hij dat wil, moet hij dat doen hè,' zeg ik en Merel kijkt me sarcastisch aan.
Ik heb niks te doen dus ik staar maar wat voor me uit. Dan zie ik Ella langslopen en wordt mijn staren verstoord. Ze ziet er niet zo goed uit. Chagrijnig en wallen, met en joggingsbroek.
'Ha, kijk nou naar wat ze aanheeft,' zegt Merel en ik hoor Bruno lachen. Ik kijk om en zie hem aan komen lopen. Als hij bij Merel is kust hij haar lang en best smerig en ik hoor al die kleffe geluiden. Ik ga bijna over mijn nek. Maar ik hou me in en staar naar Alex en Louis. Ze staan nog steeds dicht bij elkaar en zo te zien boeit het ze niet echt wat de rest ervan denkt. Maar niemand let dan ook echt op ze.
Ik draai mijn hoofd weer en zie dat er een soort staar wedstrijd is tussen Ella en Merel en Bruno. Het bevalt me niks en ik denk dat ik nog een ruzie ga meemaken zometeen. Meer hoofdpijn, jeej!
En natuurlijk kan Merel haar grote mond niet houden.
'Waar kijk je naar trut? Je kijkt alsof je iets heel vies ziet,' zegt ze en ik weet al gelijk wat Ella gaat zeggen. Ik berijd me alvast voor om mijn lachen in te houden. Kan ik beter angstig kijken. Ella staat op en loopt langzaam in onze richting.
'Ik kijk alleen naar jou,' zegt ze en ik hou mijn lachen in. Andy en Connor die al toekeken moeten nu lachen en ook Ella moet moeite doen om niet te glimlachen. Of is dat omdat ik haar zo goed ken dat ik me alleen indenk dat ze dat doet?
'Pardon?' Merel loopt op Ella af en probeert intimiderend te zijn. Het lukt niet echt. Ze is kleiner dan Ella. En Bruno kijkt alleen maar toe. Goed vriendje ben je dan. Het is dat Shawn er niet is, maar anders weet ik zeker dat hij nu al voor Ella was gaan staan en haar verdedigd had.
'Ik zei dat ik alleen naar jou kijk.' Ik zou willen dat ik Merel's gezicht kon zien. Ella kijkt en elk geval zelfvoldaan, dus dat betekent dat Merel beledigt is. Goed bezig Ella. Wacht... sinds wanneer hoor ik bij Ella en niet bij Merel?
'Ja dat hoorde ik wel hoor,' probeert Merel zich snel te verdedigen.
'Nou, wat is dan het probleem?' vraagt Ella arrogant en ik grinnik heel zachtjes. Niemand hoort het gelukkig. Merel haalt een hand door haar haar en is even stil.
'Je moet niet zo kijken.' Wauw, beste antwoord ever Merel, denk ik bij mezelf.
'Of wil je soms wat klappen? Moet Bruno je weer even pakken? Of zal Kathy je een paar meppen verkopen?' Auch, dat doet pijn. Ik zie dat ze zich inhoudt en haar tanden op elkaar bijt. Ze klemt haar handen achter haar rug en staart naar de grond.
'Nee,' is het antwoord en ik hoor iedereen lachen. Iedereen behalve ik. Het lijkt alsof Ella zo'n gemene opmerking heeft dat ze zich even bedenkt of ze het wel tegen Merel moet zeggen. Ik hoop aan de ene kant van wel, aan de andere kant van niet.
Dan staart ze vastberaden naar Merel en die is verbaasd.
'Waar kijk je nou naar?' zegt ze en Ella lacht arrogant. Dan haalt ze even adem voordat de woorden die ze al een hele tijd wilde zeggen eruit komen.
'In ieder geval niet naar jouw vriendje dat je gedumpt heeft tijdens het schoolfeest. Of te wel, mijn broer.' Iedereen is stil. Geschrokken. Ja, geschrokken. Wat the fuck. Jai, had met Mérel? Langzaam realiseer ik me dat en ik zet een stap terug. Merel´s hele lichaan staat stijf en ik kan me bijna niet concentreren op iets. Ik moet hier met Jai over praten. Dan zet Merel een paar stappen naar voren en word ik even verstoord uit mijn trance.
'Je gaat er aan bitch. Wie heeft dit je verteld?' Ella haalt haar schouders op en kijkt achteloos en gevoelloos naar Merel.
'Jai zelf, neem ik aan. HIj vertelde erbij hoe grappig hij het vond om je te dumpen en hoe ziek hij van je was.' Ella is nu echt een bitch. Ik weet nog wel dat Jai ooit een keer vertelde dat hij een paar vriendinnen had gehad, maar niet Merel. Maar ja, het is niet aardig om het zo tegen Merel te zeggen. Dat doe je niet over de ex van je broer. Hoewel hij een nieuwe vriendin heeft, ik. Haha. Denk ik bij mezelf.
'We hebben gelachen en hij zei nog dat hij blij was dat hij van je af is. Maarja, nu is Bruno de lul.' Jezus Ella, er is een grens. Bruno zet een paar stappen naar voren en Ella recht haar rug. Alsof ze zichzelf heel wat vindt. Maar ze gaat nu toch wel te ver.
'Ja, sla dan. Doe dan weer zo kinderachtig als de vorige keer. Zo veel tegen één. En dan ook nog is mijn vriendje vasthouden, hè losers.' Ze wijst naar Thomas en Mike die een beetje met hun voeten schuiven en zich achter Joyce en Demi verschuilen. Ella zou haar vast 'die blonde' noemen.
'Klootzakken,' mompelt ze en ze laat haar handen zakken. Slechte move Ella, je moet toch weten dat Merel altijd wil winnen? Ik heb nu echt mijn grens bereikt.
'Nu ga je eraan.' Merel wil net uithalen als ik mijn mond open durf te trekken.
'STOP HIERMEE!' schreeuw ik en ik ga snel tussen Ella en Merel instaan. Mijn handen duw ik bijna in Merel's gezicht en mijn rug naar Ella toe. Dat betekent dat ik Ella vertrouw. Nou ja, dat ze me en elk geval niet slaat op mijn rug.
'Hou hiermee op.' Ik smeek bijna en ik zie Merel en Bruno me verbaast aanstaren en ik heb het gevoel dat mijn gezicht op een tomaat lijkt. Ik ben echt pissig. Moeten ze nou áltijd ruzie maken?
'Laat elkaar met rust.' Ik trek mijn handen terug en loop weg. Ik kijk niemand aan. Ik wil nu alleen maar naar Jai toe. Ik heb nu behoefte om dicht bij iemand te zijn die me begrijpt.
*.*.*.*.
AHYAYEUH UPDATE VAN JENNA EINDELIJK!!! SILKE HERE YOU GOOOOOWWWW.
Echt super mega super echt sorry, maar mijn laptop is kaduuk en dus kan ik maar ongeveer twee uur per dag op de computer.
Plaatje van Kathy aan de zijkant van als Ella vertelt over Merel en Jai samen als koppel.
Happy Easter!!!
-Jenna, xx