'Luca, sliep je echt in zijn les?' vroeg meneer van Dijk, ik knikte voorzichtig, hij schudde met zijn hoofd 'meneer, je jas ligt best lekker als je moe bent.' zei ik 'ga van het weekend maar bijslapen.' zei hij 'zal ik zeker doen.' zei ik lachend, meneer van Dijk lachte ook een beetje. 'Ga nou maar naar de kantine.' zei hij 'ik hoef je hier ook niet.' ik begon te lachen en liep naar de kantine, ik besloot om naar buiten te gaan. 'Luca.' hoorde ik een jongens stem uit de raam schreeuwen. Ik keek om me heen om te kijken waar ik iemand zag. Ik zag dat Max aan het roepen was 'wat is er?' vroeg ik 'waar ga je heen?' vroeg Max, ik haalde mijn schouders op 'wacht daar.' zei hij, voordat ik iets terug kon zeggen was hij al weg, ik bleef wachten.
Niet veel later kwam Max aangelopen 'ik moest nog met je praten.' zei hij. Ik ademde in. 'Wat is er?' vroeg ik 'nou kijk, ik blijf bij je slapen in het weekend toch?' vroeg hij, ik knikte voorzichtig, ik had geen idee waar hij heen ging met zijn verhaal. 'We moeten dan nog even naar de winkel.' zei hij 'is dat wat je me wou vertellen?' vroeg ik, hij knikte lachend zijn hoofd. 'Gaan we nu naar huis?' vroeg ik, Max knikte 'we gaan.' hij pakte mijn hand en liepen naar onze fiets.
Toen we thuis aankwamen zag ik een briefje op de tafel liggen. "Hey Luca of Jens, ik ben al geweest, ik heb geen avond eten gemaakt, mijn dochter is ziek maar er liggen pannenkoeken in de koelkast, groetjes Grace." 'gaan we naar de winkel?' vroeg Max. Ik knikte.
We gingen op de fiets naar de winkel, toen we daar aankwamen pakte Max mijn hand. 'Lekker bezig, pik.' hoorde ik ineens achter me, Max draaide zich om 'het is een oude vriend.' fluisterde hij, ik draaide me voorzichtig om 'het is een typ die denkt dat ie alles is.' zei Max voorzichtig. 'Hey man.' zei die jongen 'tijd niet gezien.' 'dat klopt.' zei Max droog 'en wie is de chick die je bij je hebt?' vroeg die jongen 'dit is mijn vriendin Luca.' zei Max 'goed gedaan hoor.' zei hij, ik zat te kijken naar de jongen.
'Dus heb jij ook een vriendin?' vroeg Max aan hem, hij schudde zijn hoofd 'ik blijf soms hier en daar een nachtje slapen.' zei hij met een knipoog, ik keek hem vies aan. 'Is je meisje haar tong kwijt?' vroeg hij 'ja.' zei ik 'er komt geluid uit.' zei hij 'Max, ik ga alvast.' zei ik, ik liet zijn hand los en ging de winkel in. 'Ik kom er zo aan.' zei Max, ik liep door. Toen ik in de winkel liep bedacht ik me dat Max het eten zou maken. Ik ging op mijn telefoon. "Max, waar blijf je?" stuurde ik naar hem.
Ik ging rond kijken om te kijken of ik hem zag, ik zag een oud klasgenootje, hij had heel lang een crush op me, maar dat was echt in groep 8. 'Hey Luca!' zei hij vrolijk 'Hey Bas!' zei ik 'wat ben jij goed opgedroogd zeg.' zei hij 'dank je, jij ook.' zei ik 'hoe gaat het met je?' vroeg hij 'veel gebeurt.' zei ik 'mijn vader is overleden.' hij keek me geschrokken aan 'hoezo?' vroeg hij 'auto ongeluk.' zei ik 'er reed een andere auto tegen hem aan.' 'jeetje.' zei hij 'maar hoe gaat het bij jou?' vroeg ik 'ja op zich wel goed.' zei hij 'ik heb een vriendin.' ik begon te lachen 'en hoelang al?' vroeg ik 'een maandje of 2.' zei hij, ik voelde een arm om me heen, ik keek naast me.
Het was Max 'Max dit is Bas, hij zat bij mij op de basisschool.' zei ik. 'Ik ga weer.' zei Bas na een tijdje. Max en ik gingen ook weer verder met eten halen. 'Hij had een crush op me.' zei ik, Max begon te glimlachen 'niet lachen.' zei ik 'nee maar ik snap dat ie je leuk vond.' zei Max 'je bent nu super knap, dus vroeger ook.' ik gaf hem een kus op zijn wang. Toen we onderweg waren naar huis gingen we langs Femke en Jens, want ik was de sleutels vergeten.
Ze gaven ons de sleutels en we gingen weer naar huis. Max ging meteen naar de keuken en ging alles klaar maken. 'Ik ga wel een film uitzoeken.' zei ik 'is goed.' hoorde ik een stem uit de keuken zeggen, ik ging rond kijken 'it's a boy/girl thing?' vroeg ik 'ja!' ik klikte de film blij aan, ik stond op en liep naar de keuken. 'Nee ga terug.' zei Max, ik draaide me weer om en ging weer op de bank zitten. 'Is het eten al klaar?' vroeg ik na een tijdje 'bijna.' zei Max, Max kwam met boorden aan gelopen. 'Spaghetti.' zei Max. Ik ging naar de eettafel.
Toen we het op hadden gingen we de film kijken. Ik lag tegen Max aan 'dit is zo herkenbaar.' zei ik lachend, Max begon te lachen en gaf me een kus. Ik deed de film op pauze en ging naar de wc. 'Max!' riep ik 'wat?' vroeg Max gestrest 'ik ben ongesteld.' zei ik, het was even stil. Ik begon super hard te lachen, in mijn hoofd wist ik al hoe Max aan het kijken was. Het gezicht van shit-wat-moet-ik-nu-zeggen. Ik liep terug naar binnen, ik had zoveel pijn in mijn buik. Max kwam terug met een beker chocomelk en een kruik voor mijn buik. 'Je bent een schat.' zei ik, Max kwam bij me liggen, ik legde mijn hoofd op zijn borst 'kom we gaan naar boven.' zei hij, ik verzamelde wat energie om naar boven te gaan.
Max deed alle lichten uit en ging naast me liggen, we lagen lepeltje, lepeltje. Zijn handen lagen op mijn onderbuik.
Die nacht.
Ik werd ineens wakker van een harde knal, alsof er iets viel. 'Max.' zei ik fluisterend 'mm.' zei hij 'ik hoorde iets.' zei ik, Max deed gelijk zijn ogen open, hij pakte zijn telefoon, deed zijn zaklamp aan en ging naar beneden, ik besloot om achter hem aan te gaan, voor het geval dat er iets mis ging. Ik hoorde weer iets, als een speer ging Max erop af 'uit de keuken.' zei hij, ik was zo bang. 'Saar.' zei Max verbaasd, ik begon te lachen. Max had de spaghetti niet opgeruimd en die heeft Saar van het aanrecht gepakt. Met een gerust hart gingen Max en ik slapen.
JE LEEST
Luca.
RomanceDit verhaal gaat over Luca. Haar vader overlijd door een auto ongeluk, haar moeder komt in een zware depressie, haar broer verwerkt het op zijn eigen manier en wilt een betere band opbouwen met mensen. Luca daar in tegen valt in een zwart gat maar d...