Hoofdstuk 59.

171 8 0
                                    

'Je bent niet dik.' zei Max, ik begon te lachen 'zullen we dit nemen?' vroeg Max, hij had een romper vast 'is dat niet te groot?' vroeg ik 'hoe oud is de baby?' vroeg een medewerker 'een week.' zei ik 'dan moet hij dat wel passen, het is iets te groot maar niet heel erg.' zei ze. Max en ik liepen naar de kassa, toen we het hadden betaalt gingen Max en ik op de fiets naar het huis van Max. 'Mam, we hebben wat.' zei Max, zijn moeder kwam. 'Mooi dat gaan we nu.' zei ze, we stapte in de auto. 'Waarom gaan pap en Lieve niet mee?' vroeg Max 'geen idee.' zei zijn moeder.

Toen we daar binnen liepen zag ik Max compleet veranderen. 'Wil jij de baby vast houden?' vroeg zijn tante, Max knikte, zijn tante legde voorzichtig de baby in Max zijn armen. Max had een brede glimlach op zijn gezicht. 'Steve.' zei Max tegen de baby 'hoe is het?' Steve ging op zijn vingers bijten. 'Hier Max.' zei zijn tante 'hij heeft honger.' ze gaf een flesje melk aan Max 'Luuc, hou jij dat flesje anders vast.' zei Max, ik ging heel dicht tegen Max aan zitten en gaf Steve te eten. 'Het lijkt net jullie baby.' zei de tante van Max, ik en Max glimlachte.

'Willen jullie beschuit met muisjes?' vroeg zijn tante, iedereen knikte, het waren blauwe muisjes voor de mensen die dat nog niet wisten. 'Wil jij Steve ook?' vroeg zijn tante, ik knikte voorzichtig, Max stond op en gaf Steve aan mij, ik keek in de ogen van Steve. Ik voelde de tranen over mijn wangen lopen. 'Waarom huil je?' vroeg Max zachtjes 'ik weet het niet.' zei ik 'hij is zo mooi.' Max glimlachte. 'En hoe gaat het op school?' vroeg de tante van Max aan mij 'goed.' zei ik 'en bij jou Max?' vroeg ze 'ook wel goed.' zei hij 'ik kan nog wel een cijfer ophalen maar daar gaat Luca mee helpen.' zei Max, ik keek verbaasd naar Max, ik kreeg voorzichtig een elle boog in mijn zij 'ja, ik ga hem helpen want ik sta voor dat vak een 8.' zei ik.

Ondertussen was Steve in mijn armen in slaap gevallen 'je bent rustig.' zei de tante van Max 'als de persoon rustig is bij wie hij ligt valt hij snel in slaap.' ik glimlachte, ik keek naar Steve en zag een heel rustig mannetje. 'Wil je dat ik hem naar boven breng of wil je hem nog even op je schoot?' vroeg zijn tante 'ik denk naar boven daar is het rustiger.' zei ik 'ik wil hem wel brengen.' 'red je dat alleen?' vroeg zijn tante, ik knikte.

Je bent nu Max.

'Wat een lief meisje.' hoorde ik mijn tante zeggen toen Luca naar boven liep, ik knikte 'ze is het waard.' zei ik na een tijdje 'wat is ze precies waard?' vroeg mijn tante 'ze is het waard om door de regen te fietsen.' zei ik 'het is leuker om bij haar te zijn en niks te doen dan bij me vrienden zijn en niks te doen.' 'maar je weet wel dat dit gevoel allemaal kan veranderen?' vroeg mijn tante, ik knikte 'ik heb haar boos gezien, zwanger, super blij, super verdrietig.' zei ik 'en elke keer als ik haar zie word ik opnieuw verliefd.' ik schudde mijn hoofd wakker, ik had geen idee wat ik allemaal aan het zeggen was, niet te geloven dat ik nu opeens al mijn gevoelens deel.

Je bent nu weer Luca.

Ik stond even in de gang stil, ik hoorde Max dingen vertellen. 'Ze is het waard om door de regen te fietsen.' zei hij, ik bleef met een glimlach luister naar wat hij allemaal zei. 'En elke keer als ik haar zie word ik opnieuw verliefd.' zei Max, ik zag Max met zijn hoofd schudde, niet te geloven dat hij dat zojuist gezegd heeft, ik besloot om naar de wc te gaan want dan viel het niet op. Ik liep naar binnen en zag Max blij naar me kijken.

'Mag ik u misschien iets geks vragen?' vroeg ik aan de tante van Max, ze knikte 'hoe is het om alleen een kindje op te voeden?' vroeg ik 'mijn ex was niet toe aan een baby, maar ik wou het super graag en hoe meer ik in mijzelf bleef geloven dat ik het kon kreeg ik ook meer hulp.' zei ze 'iedereen kon me wel iets aanbieden, want mij koste scheelden, nu heb ik wel een vaste baan, maar er gaat salaris weg en er komen baby dingen bij kijken.' 'zoals?' vroeg ik 'luiers bijvoorbeeld die zijn best wel prijzig.' zei ze 'maar jij was zelf ook zwanger?' vroeg ze, ik knikte 'maar het was een miskraam.' zei ik 'hoeveel weken was je?' vroeg ze 'volgens mij 20 weken maar dat weet ik niet zeker.' zei ik 'ik heb het een beetje voor mezelf afgesloten.' ik zag op de manier van haar geknik dat ze het snapte.

'Zou je kinderen willen?' vroeg ze, ik knikte mijn hoofd zonder te twijfelen 'ik vind het iets moois.' zei ik 'dat is het ook.' zei de moeder en de tante van Max tegelijk. Ik begon te glimlachen 'maar wij moeten er weer vandoor.' zei de moeder van Max 'we moeten nog eten.' zei ze, we stonden op en namen afscheid van de tante van Max. 'Ze was zo aardig.' zei ik toen ik in de auto stapte. Max en zijn moeder glimlachte. Zijn moeder reed naar de Mc 'wat wil je, Luca?' vroeg ze aan mij 'een chili chicken.' zei ik 'niks anders.' 'en een medium friet.' toen de moeder van Max had besteld moesten we even wachten tot alles er was.

Ze reed door naar huis, ik kwam binnen met een zak 'zo mag je wel elke keer komen.' zei Lieve enthousiast, ik lachte 'je hebt gelijk.' zei de vader van Max, ik moest alleen maar nog harder lachen. Toen iedereen klaar was met eten was het kwart voor 7. Max bracht mij op zijn fiets naar huis. 'Vond je het leuk?' vroeg hij toen ik mijn voordeur open deed, ik knikte. Ik gaf Max een kus en ging naar binnen, hij stapte op zijn fiets en ging weer naar huis.

Luca.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu