"Weh pehal ahh ngan minah tu tadi hah? Tiba tiba je dia cari gaduh ngan kau."
Fatiah meneka."Entahlah beb. Aku pun tak kenal ngan minah tadi tu. Tapi ann naseb baik kau pandai cari peluang. Kalau tidak tak tahu lah ann nak jawab ape ngan cikgu kesayangan kite tu. " Balas Nita sambil membuat ekspresion muka tanda bersyukur.
Fatiah yang dari tadi berangin seluruh badan tertawa besar.
"Kau kalau bab bab nak buat muka macam jebon ni kan semua serah je kat kau. Konfem jadinye. Dah macam badut sarkas dah aku tengok. Hahahahah"
"Ehh pehal kau ni? Dah gile ke? Lammak takutnye siaa ade orang gile terlepas ahh. Dia gelak tak berhenti dohh. Seram wehhh. Lariiii!" Perli Nita geram. Dia tahu rakannya itu pasti tertawa besar kerana ekspresion mukanya tadi.
"Tapi kan beb, kau okey ke? Teruk jugak muke kau pecah ni?"
"Ehh serius ke beb? Aduhh canne ni aku nak balik. Lagi satu hal lah nak kene menjawab ni. Aduhh. Takgune betullah minah tu"
"Kau ni serius ke tak tahu yang muka kau lebam ni? Serius? Takkan tak sakit. Sikit punya kuat aku tengok perempuan gile tu tumbok kau tadi." Fatiah kebingungan.
"Heheh.. ntah lah.. maybe sebab geram.. aku lupa semua."
"Habislah kau. Mesti satu family kau akan sibuk tanyenyer. Hahahah. Naseblah dia kacau kau jer kalau dia kacau aku sama..." *(dalam hati) "sorry sangat beb aku tak sempat nak tolong kau tadi. Hm. Kawan jenis ape la aku ni ann. Kawan baik sendiri kene buli pun tak mampu nak tolong."
Dan tiba tiba satu keluhan yang berat terkeluar dari mulut Tiah menyebabkan Nita tahu apa yang terbuku dihati Tiah.
"Laa beb kau ni kan.. lek la kan aku yang sakit. Kenape kau yang sedih? Lagipun sikit je ni. Aq okey la. Aku kan kuat." Tipu Nita. Dia terpaksa berbuat demikian bagi menghapus rasa sedih dan kecewa di hati Tiah.
"But still.."
"Beb, kau tengok aku. Aku okay lagi kan. Still boleh berjalan lagi kan. So kau takyah lah rase bersalah bagai. Aku ni haa diri sendiri pun tak reti nak jage. Sian kau dapat kawan lembik cam aku."
"Alololo.. sweetnye bff aku yang hashum bau ketiak semerbak nihh."
"Weyh!! Aku wangi lah! Mana ade hashum bau ketiak! Kau memandai je kau! Eee!"
"Eh asal pulak takde! Ade! Kau mana tahu!"
"Hahahahahahhah" kedua dua mereka tertawa. Bahagia.
Bagi Tiah semoga Allah kekalkan kebahagiaan mereka ini. Dia sangat penat dengan kehidupannya yang berliku. Masanya dengan Nita sangat dihargai bagaikan ketulan emas.
"Wehh kau pikir ape tu?"
Sepi.
"Wehh!"
"Wey alomak kopocot kopocot mak kau terbang jatuh masuk dalam gua!"
"Hahahahahahaha. Kau ni dah pahal beb. Mengelamun sampai ke bulan tak ingat dunia. Siap terkejut sampai melatah pulak tu. Anak dara ape lahh. Aduhh"
"Kau ni kan beb suke tau kacau aku. Aku tengah berangan nak kawen ngan prince charming owang puteh aku ni. Lammak kacau lah kau."
"Kau pikir ape sebenarnye? Cer cite cer cite?"
"Tak de aku pelik lah siape laki yang dia sebut tadi ehh? Pahal aku rase cam familiar? Kau serius tak kenal minah tu?" Idea yang entah datang dari mana Tiah menghentam sahaja. Tujuannya untuk mengelakkan Nita tahu kerunsingan hatinya.
"Ehh kau dah kenape? Takkan kat bff sehidopp semati kau ni pun kau tak caye?"
"Lammak minah kenit ni menjiwang lah pulak ann..."
Gelak. Riuh dan semakin riuh. Perjalanan berjalan kaki untuk pulang dari sekolah yang tak pernah membosankan.
Sampaikan ada satu tahap tu bila salah seorang sakit kedua duanya pun tak pergi sekolah. Dah macam kembar kan diorang. Pelik. Sangat pelik. Padahal ibu bapa diorang tak ada lah rapat mana. Cuma diorang yang menjadi penyatu kedua buah family ni suatu masa dahulu.
Malahan yang impress pasal family Nita ni diorang tak la seramai mana family orang lain yang sehingga 10 ke 20 anggota tapi masing masing mereka sangat baik dan peramah.
Nita pula merupakan anak sulung tunggal dari kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia dalam satu kemalangan semasa berusia 5 tahun dahulu.
Alhamdulillah Allah masih memberi Nita peluang untuk melihat dunia dan melindunginya di dalam kemalangan itu.
Dia hanya cedera ringan dan kembali pulih sihat dan menjalani kehidupan normalnya seperti kanak kanak lain seawal 6 ke 7 tahun dimana setahun setengah selepas pemergian kedua arwah.
Mujurlah Nita mempunyai seorang datuk dan seorang nenek yang sangat penyanyang. Merekalah yang menggantikan tempat kedua arwah ibu dan bapa Nita.
Setelah menyingkap usia 9 tahun Nita dihantar ke Kuala Lumpur dan tinggal bersama orang tua angkatnya selepas pemergian datuk dan neneknya pula.
Lama juga masa yang diambil Nita untuk melupakan arwah datuk dan neneknya. Tapi kehadiran Tiah telah mewarnai hidup Nita sewaktu dia didaftarkan ke sekolah rendah di Kuala Lumpur.
Dan sejak dari itulah persahabatan mereka terjalin. Dan berbalik ke jalanan mereka yang panjang tadi disambung dengan..
Tertawa yang riuh. Tiba tiba Fatiah terkedu lalu membisu. Raut wajahnya berubah 360 darjah. Nita kehairanan melihat telinkah Tiah.
Suasa menjadi sepi. Tiah kembali memandang Nita yang tergamam. Kemudian kedua dua anak gadis muda yang masih beruniform sekolah itu saling berpandangan.
Hoooooo.... jeng jeng jengg...
Continued your reading okehh.
Nyesal kang kalau tak continued.
Hahahahhahah...
YOU ARE READING
Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]
RomanceBest ke tak? Ntah lah😹 semestinya mengarut dan jln cerita yg akn buat korang jdi gile😂 mcm author ni jugak separuh mereng dah haaa😅 "Hahah.. padan dengan muka kau. Tulah siapa suruh kau sombong sangat dengan aku. Kan dah dapat hadiah katak specia...