Bab 8

71 12 0
                                    

"Hey! What happend? Hah? Daddy dengar dari luar tadi macam bising je."

"Tak ade la.. ni hah anak bertuah u sorang ni. Entah lah anak siapa dia bawak lari ni." Jawab Puan Sri Nuraisyah dengan pelat minah salleh nya.

"Mummy!" Suara Syaf sedikit menekan.

"Shhtt.. watch your volume little boy. This is hospital!"

"But daddy.. Syaf tak bawak lari budak tu la. Syaf jumpa dia pengsan dekat...

"Yes.. yess.. i know that's my boy ni baik. Betullah tu takkan Syaf nak biar je kan. Lagipun time time macam ni mana la nak ada nurse."

Senyuman manis dihadiahkan buat putera tunggalnya itu.

"Syah, we need to talk. Now. Can we?"

"But.."

"Nope. Just follow me." Titah sang radja tegas kepada permaisurinya.

Syaf disitu hanya menghantar kedua ibu bapanya keluar dari kamarnya melalui pandangan anak mata.

"Ehh.. budak tu.." Syaf hampir lupa tentang keadaan 'budak' itu.

"Huh.. suka suka kau je kan jatuh dalam pelukan aku tadi. Haihh.. nasib lah kau ni comel. Kalau tak.. ingat aku nak sangat ke gendong kau yang berat macam anak gajah ni sampai ke bilik vvip mahal aku ni." Tambah Syaf bongkak di dalam hati.

Makin ditenung makin suka. Entah mengapa dia tersengih sendiri.

Seakan akan ada suatu aura yang kuat antara mereka.

"Its okay la 'budak' cute aku, esok kau bangun kita sembang ehh" kali ini Syaf mengeluarkan suaranya. Sebelum beredar dia membelai lembut anak rambut gadis itu. Sengaja dia sisipkan rambut gadis itu ke telinga supaya lebih kemas.

Senyuman. Senyuman yang entah sejak bila muncul di bibir Syaf muncul.

"Ke.. kejap.. jangan.. tolong.. sakit.. jangan.. jangan.."

Syaf menoleh. Tangannya digenggam erat 'budak' itu.

"Jangan.. jangan ambil dia.."

Syaf melopong di situ.

"Hah? Apa?"

Sepi. Soalan Syaf berlalu begitu sahaja.

"Ish 'budak' ni mamai ke apa. Siap genggam tangan aku lagi ni. Kang aku tolak terjaga pulak. Aduhh."

Syaf sekali lagi tersenyum. Genggaman Tiah dibalas pegangan lembut dari jejaka angkuh itu.

Syaf kemudiannya menarik kerusi dan duduk sambil menyembamkan mukanya ke tilam di sisi Tiah.

Sedang Tiah pula langsung tidak melepaskan genggamannya.

Syaf mendongak. Wajah tiah ditenungnya dalam dalam.

"Kau ni.. aku.. eh apa hal aku bagi kau pegang tangan aku ni?" Tangan lemah tiah ditepis.

"Er.. er.. mak.." suara tiah tersekat lagi. Seolah olah pernafasannya masih terganggu. Cadar katil digenggamnya erat.

"Eh asal kau ni? Hah?" Syaf bangun dari kerusi dan menjenguk tepat ke arah wajah tiah. Tangan tiah kiri dipengang erat. Dan bahu tiah digoncang sedikit.

Mungkin risau dengan keadaan tiah.

"Eh.. aku ni.. dah kenapa?" Syaf menarik kerusi dan duduk semula
Sekali lagi wajahnya dibenamkan ke tilam disisi tiah.

"Syaf? Are you alright?"

Sepi

"Syaf.. Syaf! Ya Allah budak ni. Mengelamun ke mana ntah lah.
Syaf!"

"Hah? What.." lamunannya terhadap 'budak' cute itu terganggu lagi buat kedua kalinya. Aduhh kacau betollah diorang ni.

"Kamu ni kenapa? Baru sehari sampai Malaysia, dah ingatkan Australia ke?"

Syaf mengeleng kemudian mengangguk.

Buntu. Mamun mungkin.

"Dah dah.. jom turun lunch. Semua dah tunggu kat bawah."

"Yes daddy.." jawab Syaf meleret.

Malas. Menyampah. Bukan dengan daddynya. Tetapi dengan pelbagai soalan yang bakal diterimanya sebentar lagi.

Ditambah pula semua soalan itu soalan yang sama pada setiap tahun musim perayaan.

Kekok mungkin kerana jarang berjumpa. atuk, nenek, sepupu, sepupu jauh.. hmm entahlah.

Syaf sendiri tidak mencam muka setiap satunya. Kadang jiran sebelah dikatakan mak saudaranya.

Sedangkan dia hanya mempunyai seorang mak saudara dan seorang bapak saudara. Keduanya telah dijemput ilahi.

Itupun dia lupa. Allahu.. apa jenis manusia pun entah lah si Syaf ni.

--------------

Ok malas nk type dah. Nanti nanti lah pulak yer u guyss. Huwaaaaa ngantuk sia😴😴😴

Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]Where stories live. Discover now