Selesai semua persiapan rumah di taman perumahan tengku najihah menjadi hala tuju tiga buah kereta mewah itu. Rumah yang sengaja dibelikan khas si anak kepada ibunya. Hanya dengan satu panggilan, satu perjumpaan, dan pastilah bayaran. Segalanya diketahui syaf dalam sekelip mata. Tak sia sia dia mengupah personal investigator.
"Mommy tak faham tau dengan syaf ni. Mommy ni memang betul betul tak faham. Pelik betullah anak bujang mommy sorang ni."
"Apa mommy? Apa yang mommy tak faham? Cuba cakap. Dari tadi tak faham tak faham."
"Okay, firstly. Apasal syaf taknak adik adik tahu yang syaf nak kawin? Second, apa sal syaf sibuk sangat nak ikut? Hari merisik syaf nak gabungkan sekali dengan tunang? Syaf biar betul ni nak? Hah? Cincin tu.. betul ke saiz jari bakal isteri kamu tu? Hah? Hah! Budak perempuan tu.m dia tahu tak ni? Ya allah syaf.. kamu jangan buat main. Malu mommy daddy kamu ni nanti. Kalau ditolak."
"Ya Allah mommy.. apa mommy merepek ni? Syaf nak ikut sebab syaf pun nak jumpa jugak my future mother in law. And pasal adik adik tu.."
"Hah! Jawab la. Kenapa tak nak sangat diorang tahy. Sampai kita datang ni pun tak ajak diorang."
"Se.. sebenarnya. Hah! Syaf.. syaf nak buat kejutan dekat diorang mommy.. tu je."
"Mommy nak tanya lagi sekali ni. Bakal isteri kamu tahu tak ni kamu bawak rombongan datang nak merisik lepastu bertunang dengan dia?"
"Aaa.. syaf..syaf.. aaa.. mommy syaf.."
"Kamu ni! Syed syafiq tan sri malik! Macam.. macam.. ya Allah.. dah.."
"Kamu ni pun satu kan aisyah.. cakap dari tadi tak henti henti. Cuba bagi peluang budak tu bercakap. Terangkan apa yang dia tengah cuba buat ni."
"Haa.. aaa.. be.. betullah tu.. apa lah mommy ni.."
" Err.. sejak bila pulak jadi gagap ni hah! Dah dah.. Mommy takkira. Cepat cakap!"
"Se.. se.."
"Syed syafiq!"
"Ya mommy ya.. syaf nak cakap la ni. Sebenarnya syaf tak nak bagi tahu dia sebab nanti dia mesti tolak.."
"habis tu.. dengan datang rumah dia tanpa cakap apa apa tu kanu ingat dia boleh terima lah ye."
"Mommy.. daddy tengok mommy ni.. syaf tak habis cakap pun lagi."
"okay.. okay.. cakap lah cepat!"
"Syaf pernah kenal dia dulu. Dekat setahun lebih jugak la. Ye lah lepas daddy hantar syaf balik sini tu. Syaf kawan lah dengan dia."
"So? Apa kaitan semua tu dengan.."
"Malik.. ha tu lah.. tadi cakap I ni ganggu anak you cakap. Sekarang ni.. you pulak? Hah? I nak dengar cerita anak I ni. You diam boleh?"
"Eleh.. mommy pun same je.."
"Haa.. aa.. tu.. I.. I baru je cakap dua patah. You tu tadi dah macam penyampai berita dahm cakap tak henti."
"Eh mana ada.. I .. I.."
"Okay look. Sekarang ni mommy daddy nak bertengkar or nak dengar cerita syaf?"
Kelihatan pemandu mereka turut ketawa dengan lagak mereka anak beranak. Syaf yang duduk di kerusi sebelah pemandu juga turut ketawa kecil.
"Okay! Continue!"
"Apa yang syaf nak sampai kan dekat mommy and daddy sebenarnya syaf ni kenal sangat. masak sangat la dengan perangai Fatiah tu. Dia tu.. kalau mommy dengan daddy nak tahu sebenarnya.."
YOU ARE READING
Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]
DragosteBest ke tak? Ntah lah😹 semestinya mengarut dan jln cerita yg akn buat korang jdi gile😂 mcm author ni jugak separuh mereng dah haaa😅 "Hahah.. padan dengan muka kau. Tulah siapa suruh kau sombong sangat dengan aku. Kan dah dapat hadiah katak specia...