5 tahun kemudian..
"إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Sodaqallahuladzim.."
Air mata dilap buat sekian kalinya. Tanah kubur ditatap penuh syahdu. Rasa rindu kepada si mati bagaikan tiada pengujungnya. Sayu. Ya. Pasti rasa itu sangat menyelubungi tiah. Kehilangan orang tersayang bukanlah benda yang boleh diambil mudah."Umi?"
"Ye.. ye sayang." Buku yaasin ditutup perlahan.
"Umi jangan la nangis. Kesian arwah. Umi sendiri yang cakap kan tak baik kalau kita menangis dekat kubur. Nanti arwah tersiksa." Seraya jari jari halus itu mengelap air mata yang gugur dari tubir mata tiah.
"Thanks sayang. Thank you sangat sebab dah ingatkan umi."
"Its okay umi."
Sebuah senyuman pahit dihadiahkan buat puteri tercinta.
"Umi.."
"Ye?"
"Kakak nak tanya sikit boleh?"
"Ape?"
"Kenapa umi suka datang dan menangis dekat sini?"
"Kenapa masa kita duduk london dulu takde semua benda ni?"
Tiah hanya mampu mengukir sebuah senyuman yang sehabis ikhlas. Buntu dengan soalan yang datang dari si kecil. Aneh betul. Setahu tiah dia dan suami bukanlah seseorang yang terlalu petah bercakap. Berbeda sekalu dengan telingkah si kecil.
"Sayang? Amboiii kat sini rupanya my lovely queen and my sweetie princess ni. Puas walid cari. Tak kesian kan walid ke?"
"Eh abang."
"Walid!" Jerit suara kecil itu.
Susuk tubuh itu kemudiannya laju membantu tiah untuk berdiri.
"Macam mana abang tahu tiah kat sini?"
"Eh. Awak tu kan isteri abang. Mesti la abang tahu."
"You re so smart la walid."
"Well.. walid siapa kan."
"Hahahaha" tiah akhirnya tertawa sedikit.
"Dah?"
"Ye bang. Tiah dah selesai jenguk diorang."
"Kita balik eh?"
"Aa.. abang?"
Syaf menoleh ke arah tiah dan hanya mengangkat kening sebagai persoalan mengapa
"Tiah.. thank you." Sekali lagi senyuman pahit diberikan tiah dan kali ini pada si suami pula. Entah mengapa. Walau seikhlas mana pun tiah cuba senyuman nya tetap tiada warna.
"For..?"
"Umi. Walid."
"Ye?" Sepasang suami isteri itu menjawab serentak.
"My others friend yang dekat london tu cakap, grandpa grandma diorang ada dekat rumah. So i wonder, why my grandpa and grandma ade dekat sini?"
"Itu kan diorang."
"Sebenarnya sayang, grandpa dengan grandma diorang still alive."
"Its that mean..?"
"Maksudnya.. your grandpa dengan grandma dah takde kat dunia ni. Diorang dah meninggal." Tanpa disedari air mata tiah gugur lagi namun segera diseka pantas.
"I cant understand umi. Walid. If they are not in this world, then where had they been?"
"Sayang walid ni kan.. okay macam ni. Kita balik dulu. Nanti walid dengan umi sambung story eh. But before that, tadi kan umi tengah sembang dengan walid. So.. sayang rasa sayang ada buat salah tak?"
Si kecil itu membuat muka tidak bersalah dan mula terkebil kebil.
"Okay okay.. this time i forgive you. Tapi walid ingat kan sekali lagi, lepaas ni kalau sayang menyampuk masa walid dengan umi tengah bercakap.. tengok la apa walid buat." Syaf membuat muka seakan akan mengugut
"Elehhh.. im not afraid! HAHA i know my handsome walid will never make me hurts. Am i right? Hahaha."
Dan kali ini si kecil tidak tertawa sendirian sebaliknya ketawa bersama si walid dan umi nya.
"Okay fine." Syaf mengalah.
"Get in the car." Arah si walid kepada si kecilnya.
"Thank you abang. Abang selalu tahu cara nak buat tiah gembira. Thank you sangat.."
"No you dont have to. Abang tahu tiah kuat. Tiah yang berjaya buat abang bangun semula dari koma. Kalau bukan sebab tiah.. entah lah."
"Abang.. jangan cakap macam tu."
"Betul lah. Tiah adalah kekuatan abang. So, tiah kena jadi lebih kuat dan tabah. Its been 5 years sayang. You must stay strong."
"Ye bang.. tiah tahu. Tapi.. tapi.."
"Abang tahu. Abang janji sayang. Selagi jasad ni bernyawa abang takkan tinggalkan tiah. Walau apa pun. Okay?"
"Thank you abang." Ya Allah aku tak harapkan apa apa lagi selain kebahagiaan rumah tangga ku. Kau perlihara lah kami sekeluarga ya Allah. Aku mohon. Jangan ambil dia dari aku. Dia yang aku cinta dan sayang. Jangan. Jangan ambil dia. Aku dah tak nak kehilangan sesiapa lagi. Aku mohon ya Allah.
---------****---------
Hyep guys.. HAHAHA.. sorry for the final chapter yang tak final pun sebenarnya tu ahahha.. so keep reading and jangan lupa vote guys thank you love you😘
YOU ARE READING
Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]
RomanceBest ke tak? Ntah lah😹 semestinya mengarut dan jln cerita yg akn buat korang jdi gile😂 mcm author ni jugak separuh mereng dah haaa😅 "Hahah.. padan dengan muka kau. Tulah siapa suruh kau sombong sangat dengan aku. Kan dah dapat hadiah katak specia...