Mija.. tak sangka aku. Kau masih macam dulu. Langsung tak berubah. Even kau dah sihat sekarang kau masih dengan sikap kanak kanak kau. Aku ingat kan..
"Excuse me doc, for today you have two.. doc? Doc!"
"Huh? What?"
"Sorry doctor. Saya tak berniat nak tinggi kan nada suara. Just tadi saya perasan yang doctor tak dengar saya tengah cakap apa. Am i right?"
"Oh.. yes. Im sorry. What you say?"
"Are you okay doc? I'd mean lately ni doc asyik temenung sana temenung sini. Staf pun dah ramai yang perasan. You know im your medical assistant and of course diorang akan tanya saya apasal dengan doctor fat tu? And saya sendiri pun tak tahu nak jawab apa." Sal tersengih.
"Um.. boleh bagi tahu saya pasal jadual hari ni." Bimbang akan soalan yang entah apa jawapannya tiah sendiri tidak tahu sengaja dia menukar topik perbualan.
"Doctor Nurfatiah Hazra yang dihormati serta disanjungi sebagai pakar kardiak terbaik berturut turut selama 3 tahun, boleh tak jangan ubah topik!"
Tiah membuat muka selamba nya.
"Ish.. okay la okay laa saya bagi tahu SEKALI LAGI jadual doc hari ni."
"Macam mana dengan pesakit yang kata nya suspek jantung tersumbat tu?"
"bahagian unit rawatan rapi syak otot jantung pesakit tidak mendapat bekalan oksigen dan tenaga yang mencukupi, seterusnya tidak dapat berfungsi dengan baik. "
"What?"
"Yes doctor. Tapi kan doctor, sekiranya penyumbatan penuh berlaku, sebahagian daripada otot jantung mungkin mati. Tapi proses penyumbatan salur darah jantung merupakan proses yang perlahan selama beberapa tahun. So kenapa pesakit macam tak ada apa apa simptom ja? Kitorang dah tanya dia pasal simptom simptom biasa tapi semuanya dia cakap tak pernah."
"Biasa lah tu pada mulanya, pesakit mungkin tidak akan mengalami sebarang masalah. Walau bagaimanapun, apabila sumbatan kritikal berlaku, pesakit akan mengalami simptom seperti sakit dada, sukar bernafas atau bengkak kaki. Cuba awak tanya kan dia dengan simptom yang saya sebut kan tadi pula. Dan kalau simptom ni pernah terjadi pada dia, kita kena bincang dengan keluarga pesakit."
"Baik doc." Pintu bilik doctor fat dikuak sebelum sal ingin melangkah keluar.
"Um.. kejap sal."
"Yes doc?" Sal memalingkan muka ke arah doctor fat kembali.
"Sekarang ni pesakit masih di unit rawatan rapi ke?"
"Haa aa doc. Kenapa eh?"
"Saya rasa baik kalau kita jalan kan sekarang je prosedur yang patut. Bawa dia ke unit kita. And kalau boleh saya nak bercakap dengan keluarga dia."
"Baik doc."
"Um.. jomlah. Saya ikut." Jaket putih segera dipakai dan langkah syaf diikuti laju. Tiah betul betul risaukan pesakit itu.
"Haa tu.. tu lah katih pesakit doc. And tu family dia."
Usai salam diberi dan disambut tiah memperkenalkan diri.
"Em.. sal, awak sedia kan semua kelengkapan untuk buat pemeriksaan selanjut nya. Bagi tahu unit makmal saya nak keputusan secepat nya. Kalau betul jangkaan saya, kita betul betul kena bertindak cepat."
"Doctor." Suara lemah dan sayu sahaja. Sedihnya si ibu yang melihat anak nya terlantar di katil hospital di usia yang muda.
"Yaa makcik? Ada apa apa yang boleh saya tolong?"
"Kenapa dengan anak mak cik ni doctor?"
"Sebenarnya kami syak anak mak cik ni.." kata kata tiah terhenti. Serba salah menguasai dirinya. Entah patut atau tidak memberitahu si ibu tentang keadaan sebenar anaknya.
Ishh.. tiah.. kau.. kau kena kuat.. kau kena berani cakap dekat mak cik ni benda sebenarnya. Dia berhak tahu.
"Doctor.. kenapa doctor? Kenapa dengan anak saya?"
"Maafkan saya mak cik. Sebenarnya kami syak anak mak cik ni ada simptom simptom jantung tersumbat.
"Hah? Ta.. tapi.. ta.."
"Sekali lagi saya minta maaf mak cik, sebenarnya terdapat beberapa faktor risiko yang menyebabkan sesetengah orang cenderung mengalami sumbatan jantung, antaranya seperti merokok, diabetes, tekanan darah tinggi, tahap kolesterol yang tinggi, faktor genetik, umur yang meningkat, jantina lelaki, obesiti dan kurang bersenam."
"Taa.. tapi belum disahkan lagi doctor kan." Wajah si ibu kembali menaruh harapan bahawa anaknya dihindari penyakit itu.
"Doc?" Dari jauh sal melambai lambai ke arah tiah.
YOU ARE READING
Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]
Любовные романыBest ke tak? Ntah lah😹 semestinya mengarut dan jln cerita yg akn buat korang jdi gile😂 mcm author ni jugak separuh mereng dah haaa😅 "Hahah.. padan dengan muka kau. Tulah siapa suruh kau sombong sangat dengan aku. Kan dah dapat hadiah katak specia...