Bab 9

67 10 1
                                    

"Weh weh.. Tiah Tiah..." panggil Nita sambil tercungap cungap.

"Hah? Kau ni dah kenapa? Gila? Hergh!" Marah Tiah.

"Aku.. aku.. aduhh.. kejap la. Penat tau tak?"

Tiah membuat muka.

"Haa nah.. kau dah ada secret admirer beb.. hahahaha." Nita tertawa jahat.

Tiah sekali lagi membuat muka. Dia mengambil huluran kotak hadiah dari Nita.

"Siapa bagi kau?" Soal Tiah sambil mengangkat hadiah itu.

"Entah.. budak budak kelas bawah tu kasi."

Tiah kemudiannya membuka kotak hadiah itu tanpa sebarang usul periksa.

"Bulp bulp bulp." Bunyi haiwan itu bernafas sambil melompat ke arah muka Tiah.

"Argggggh!!" Nita yang berada di sisi Tiah juga turut menjerit melihat seekor katak sedang 'bertapa' cantiekk saja di dalam kotak itu.

Semua pelajar yang ada di dalam kelas itu juga tidak terlepas untuk menyaksikan tontonan percuma muka Tiah si katak.

Katak itu kemudiannya melompat keluar. Tiah yang masih terkejut memeluk Nita.

Dia kemudiannya berlari ke toilet setelah merasakan seperti lendir katak itu masih tertinggal di pipi mulusnya.

"Hahahahaha.. padan dengan muka dia. Tu lah siapa suruh berlagak sangat dengan aku. Ni Syed Syafiq Tan Sri Malik tau." Sekali lagi dia berbangga dengan gelaran bapanya.

"Serius kau? Kau yang buat? Wehh gila arr kau ni. Kau tahu tak siapa Tiah tu? Hah? Cari nahas betul lah kau ni?" Marah Iz

"Ohh.. jadi kau la rupa nya ye."

Syaf dan rakan barunya itu menoleh serentak.

Blup blup. Syaf menelan air liur nya.
Dup dap dup. Jantung Syaf bagai nak pecah melihat keindahan ciptaan tuhan di depannya. Ditambah lagi dengan muka Tiah yang tengah memerah disebabkan marah menyerlahkan kecantikkannya.

"Wehh! Kau ngelamun apa?!" Jerkah Tiah.

Suaranya yang agak kuat membuatkan pelajar dari koridor kelas berdekatan menjengulkan diri.

Izz membuat isyarat jari supaya Tiah mengawal volumenya dan menyuruh pelajar tadi pergi.

"Ohh.. jadi kau nak bersubahat dengan jebon ni lah yer? Hah?" Tiah sekali lagi bersuara.

"Ishh.. bukan macam tu..

"Habis? Macam mana?"

"What? Jebon? Jebon kau panggil aku? Wahh lebih kau ni. Syaf menyampuk."

"Betul la. Mana ada manusia perangai hantu macam kau ni. Melainkan jebon."

"Dah Izz, kau masuk dulu. Kalau ada cikgu tanya cakap Tiah teman aku dekat bilik rawatan sebab aku pening kepala." Arah Syaf dan dibiarkan Tiah.

"Okay look. Its my fault. Tapi takyah lah nak marahkan orang yang tak bersalah. And paling penting kau ingat kau ni baik sangat ke sampai nak panggil orang jebon bagai? Hah?" Sindir Syaf berapi.

"Ehh apa masalah kau ni hah? Kau dah rasa kau bagus sangat pahal datang kat sekolah buruk ni? Pahal kau kena susahkan hidup aku? Pahal kau kena malu kan aku depan kelas? Hah? Jawab la! Kenapa kau diam?"

"First of all sorry. Okay. Im sorry."

"Sorry? Semudah tu kau cakap sorry? Huh?" Tiah mula menjatuhkan butir butir mutiara dari matanya.

"ehh..kau.." amarah Syaf kerana dipanggil jebon tadi terhapus bagaikan air mata Tiah telah memadamkannya.

"Dah la kau. Pergi mati sana." Ucap Tiah sebelum berlari meninggalkan Syaf disitu."

Entah mengapa tiba tiba mata Syaf pula yang berkaca. Rasa bersalah menghantui dirinya.

"Tiah.. Tiah.." panggil Syaf sambil mengejar Tiah dari belakang.

"Sakitlah."

"Wait. Aku tak habis cakap lagi."

"Okay fine. Lepas kan tangan aku dulu." Air mata nya diseka pantas.

"Kalau aku lepas nanti kau lari. Macam mana?"

"Suka hati aku la. Lepaslah. Sakit." Mata Tiah berkaca lagi.

"Ayah.. lepaslah.. tiah.. sakit."

"Eyh! Kau! Kau penyebab aku jadi macam ni! Semua- semua salah kau! Kenapa kau kena lahir hah?!"

"Ayah.."

"La la la laaa.." pak sahak yang mabuk meneguk lagi air syaitan itu.

"A..ayah mi..mintak maaf sayang. ayah tak sengaja."

"Maaf? Senang ayah cakap maaf kan. Ayah ingat Tiah ni budak budak ke? Tiah tahu ayah. Tiah tahu.

"Tak.. nak.. tak.. bukan macam tu.." pak sahak kembali beremosi. Lengan tiah direntap lagi.

"Ayah sakit. Lepas ayah.."

"Argh!!! Bising lah kau nih! Boleh diam tak? Hah?!" tiah ditampar sehingga terjatuh akibat hilang keseimbangan.

Matanya berkaca lagi.

"Ayah.. kenapa buat tiah macam ni? Apa salah tiah?"

"Kau? Kau tanya apa salah kau? Hah! Kau tak tahu? Kau tu pembawa malang tahu tak! Hah! Sebab kau.. kau!!" Kata kata pak sahak terhenti. Botol berisi air syaitan itu diteguk rakus.

"Tiah? Tiah!" Panggil Syaf.

"Hah?" Lamunan Tiah tersentak. Hatinya berasa pedih saat teringatkan zaman dirinya disiksa oleh Pak Sahak. Matanya berkaca. Tak dapat ditahan peritnya mengenangkan saat itu.

Syaf kemudiannya melepaskan pergelangan Tiah setelah Tiah memegang dan menolak tangannya.

Kali ini Syaf membiarkan sahaja Tiah berlalu. Pelbagai soalan menyingkap fikirannya.

Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]Where stories live. Discover now