"Ish abang nih! Angin takde ribut takde, tiba tiba nak pegi short vocation. Dah la tak sabar sabar. Ntah bju ape ntah yang tiah ambek! Eee!"
"Ala.. sayang ni kan.. pasal baju pun nak bising ke? Sampai sana nanti abang beli kan selori baju baru untuk sayang eh. Nak?"
"Abang!!!"
"Eyeeee."
"Okay fine. But whatever it is, kalau ye pun bagi tahu la tiah. Kita nak pegi mana?"
"Ya Allah sayang oii.. ni hubby sayang tau. Jangan risau lah. Kalau abang ni nak culik tiah, dah lama dah sayang."
"Takde.. tiah cuma nak tahu. Dah la hantar jihah dekat nursery. Tiah risau tahu tak?!"
"Sayang."
"Ape?!"
"Sayang nak diam ke nak abang.."
"Ye ye.. tiah diam." Mulut dimuncungkan kedepan sebagai tanda protes.
"Haaa.. centu laa. Pandai wife abang ni."
"Eh tapi kan abang.."
"Ya Allah! Ape lagi sayang ni? Hah? Duduk je diam diam tak boleh ke? Ingat senang ke abang nak boleh cuti macam ni? Ape kata tiah enjoy je. Jangan banyak tanya sangat. Abang gunting mulut tu kang."
"Eee.. abang ni! Okay okay! Lepas ni kalau abang cakap dengan tiah siap lah!"
"Laa.. abang bukan nya tak kasi tiah bercakap terus. Abang nak tidur kejap je ha. Sementara tak sampai lagi. Sayang.."
Tiah mengendahkan
"Sayang..."
Tiah masih dengan mood merajuknya dan masih membisu.
"sayang! Abang panggil ni kan. Jawab la."
Kali ini tiah menggelengkan kepalanya pula.
"Tak baik tau.. suami tengah bercakap, sayang buat tak tahu.. haaa.. aiyokk.. nanti dosaaa.."
"Hish abang nih! Abang nak ape? Hah? Tadi tak kasi orang cakap. Pastu sibuk cakap pasal dosa pulak!"
"Hahahahaha." Satu ketawa besar dihadiahkan kepada tiah.
Akibatnya syaf diberi amaran supaya memperlahankan suara daripada pramugari yang bertugas.
"Awak! Sayang!"
"Opocot engkau!"
"Hahahahahahahha."
"Eee abang!"
"Alooo siannyaaaa.. melatah eh? Hahahahaha"
Seraya pipi si isteri dicubit manja.
"Awak ni kan! Kalau saya ada lemah jantung cemana! Siapa nak jawab? Hah!"
"Sebab ABANG tahu sayang takde sakit jantung la ABANG berani buat macam tu." Sengaja syaf menekan perkataan abang. Sememangnya dia lebih gemar jika dirinya digelar abang.
Bagi tiah pula. Ntah. Mungkin kadang kadang dia takut untuk menyebut perkataan itu. Takut akan memori yang sentiasa menghantuinya itu.
Psychoteraphy? Mestila dah berpuluh orang. Malah mungkin hampir beratus ribu yang telah habis. Baik dari dalam mahupun luar negara.
"Awak pikit apa yang menung jauh sangat tu sayang?"
"Takde lah. Tak."
"-Tak.. baik tau tipu suami." Syaf menyampuk ayat tiah.
"Tak.. tiah.."
"Apa?"
"Tiah teringat masa awak bawak tiah pergi vocation dulu."
"Barang yang lepas.. aiyy jangan dikenang.. kalau dikenang.. merana diri." Lagu seniman allahyarham didendangkan oleh syaf.[i dont know if the lyrics is true HAHAH i just type what i remember LOL.. sorry guys if i got it wrong]
"Ish awak nih! Betul betul lah! Awak dah lupa ke sebab apa awak bawak saya pergi sana?"
"Ya Allah.. kenapa la awak nak ingat sampai macam tu sekali. Yes.. memang saya bawak awak pergi vocation sebab nak jauhkan memori awak dari apa yang berlaku. Pasal mija.." ayatnya terhenti.
Mereka saling menundukkan wajah.
"Umi! Walid!"
Mereka tersentak. Terkejut dengan laungan yang didengar barusan. Si ayah segera berlari mendapatkan princess kecilnya. Dan diikuti tiah perlahan. Tidak berani untuk ikut berlari sedangkan kandungannya yang kurang stabil beberapa hari ini.
"Yes Ariana?"
"I want cookies." Si kecil membuat muka.
"Oh God.. seriusly dear? I thought.. urgh! Forget it."
"What? Am i done anything.. wrong?"
"No. You are not. It just. You make us scared. You know, you shout just like you have found a ghost. And it scared us." Tiah menyampuk dari belakang. Dia segera melangkah semakin hampir kepada mereka. Umbun umbun si kecil diusap perlahan.
"Im sorry..umi, walid. I dont mean to.."
"No. Its okay dear."
Tiah menghadiahkan satu senyuman lebar kepada Ariana sebelum menjinjatkan kakinya untuk mengambil cookies yang dimaksudkan Ariana di kabinet atas.
"Eyh!! Sayang...! Jangan jangan. Biar abang yang ambik. Awak jangan eh.. jangan nak macam macam.. jinjat macam tu! Eee.. bahaya tahu tak? Kalau terpelecok ke? Macam mana?"
Tiah tersengih.
Si suami mengambil cookies tadi dengan mudahnya dan menghulurkan kepada tiah untuk dihidangkan.
"Umi.." baju tiah ditarik perlahan.
"Yes?"
"Who's mija? And.. why aunt nunun so.."
"Dear.." syaf memotong ayat ariana.
"Huh?"
"Awak ni kan.. suka sangat potong orang nak cakap. Tak baik tahu tak. Esok esok awak cakap dia pulak potong. Baru padan muka." Tegur tiah.
"Once you get older, you will understand why aunt nun act like that. And, mija.. sh's your aunt to. But.." tiah sebak. Entah mengapa hatinya runtuh saat itu.
Kecewa dengan sikap mija? Atau sebenarnya kasihan kan si gadis. Hanya disebabkan rasa dendam menguasai, punah keakraban mereka yang terjalin suatu ketika dahulu.
Ariana makin kebingungan.
"Umi.. why you.."
"No. Its okay.. im good." Air mata diseka pantas.
"Here's your cookies. Go and enjoy your cookies beside the pool. I have something to talk with your walid."
Syaf yang hanya mendiamkan diri mengangkat wajah.
Si kecil ditolak perlahan ke arah kolam yang dimaksudkan tiah.
YOU ARE READING
Jangan Ambil Dia~[ON EDITING]
Любовные романыBest ke tak? Ntah lah😹 semestinya mengarut dan jln cerita yg akn buat korang jdi gile😂 mcm author ni jugak separuh mereng dah haaa😅 "Hahah.. padan dengan muka kau. Tulah siapa suruh kau sombong sangat dengan aku. Kan dah dapat hadiah katak specia...