Bab 10

8.6K 487 7
                                    


Aien. Akhirnya aku jumpa dia. Janji aku terlaksana juga akhirnya. Tapi kenapa dia macam tak kenal aku? Muka aku berubah sangat ke? Aku tak rasa macam tu. Atau Aien memang dah lupa siapa Asyraff Arfan. Dia tak beri sebarang reaksi apabila berjumpa denganku.

Nasib baik lah aku tak terus meluru tanya macam macam soalan pada dia.

"Nah". Tiba tiba saja sekeping kad dihulurkan kepadaku. Aku terpinga pinga. Wajahku diangkat memandang Abang Jeff.

"Apa ni?"

"Lesen memandu kau. Aku kesian tengok Arul kena bawa kau sana sini. Satu lagi menyusahkan pekerjaan kau je nanti". Aku menarik senyuman nipis.

Kita berjumpa balik lesen. Sudah dua tahun aku tidak memandu sendiri sebab Abang Jeff pegang lesen aku. Aku pernah kemalangan dulu dan Abang Jeff dah tak percayakan aku memandu lagi.

"Pandu kereta tu elok elok. Jangan sampai masuk hospital lagi sekali".perli Abang Jeff.

Iphoneku berbunyi menandakan ada mesej baru masuk. Aien. Benda apa lah minah ni nak?

Aien
Wey bodyguard, tolong datang rumah √√ 8:41 a.m.

Aku ada nama la. Dia boleh panggil aku 'bodyguard'. Sia sia je lah mama aku letak nama sedap pada aku. Kunci kereta aku capai. Kasut disarung. Nasib baik kasut betul.

"Nak pergi mana tu?"tegur Arul yang sedang siram pokok bunga kesayangannya. Siap letak papan tanda amaran lagi.

JANGAN PETIK BUNGA SESUKA HATI!!

"Pergi rumah Aien".

"Nak ikut". Arul mencampak batang paip ke bawah.

"Tak boleh". Arul menarik muncung panjang. Perangai macam budak budak. Tapi dia normal okay. Take note!

Enjin kereta dihidupkan. Kereta meluncur keluar dari halaman rumah. Rumah Aien aku tuju. Kereta diparkir di hadapan rumah Aien.

"Mana dia?" Aku memandang ke luar tingkap. Kosong je. Kereta Tan Sri tak ada.

"Woi!" Aku tersentak lantas memaling ke belakang. Aku memandangnya atas bawah. Bila masa dia masuk? Kenapa aku tak perasan?

"Bila masa kau...emm..Cik Aien masuk?"
Dia tergelak kecil. Ada apa apa yang aku terlepas ke?

"Tak payah ber'cik' bagai la. Aku kau pun dah okay. Aku tak selesa ber'cik' ni".

Ouh okay. Aku pun rasa awkward apabila panggil dia cik tadi. Tapi serius la dia langsung tak kenal aku?

"Nak pergi mana? Pagi buta lagi dah ajak keluar?"soalku meluru.

"Pagi pun ada mata eh? Boleh buta lagi. Sian dia". Aien tergelak sendiri.

Biar betul dia ni? Baru terlepas dari wad sakit mental ke apa? Seram pula aku rasa.

"Apa? Aku nak buat lawak pun tak boleh?"

Masalahnya lawak kau tu hambar sangat. Kalau masuk maharaja lawak pun confirm tersingkir awal. Aku jamin.

"Dah sekarang kau nak pergi mana?"

"Tak pergi mana. Jom lepak dekat taman aku". Aien menapak keluar dari dalam perut kereta. Aku mematikan enjin kereta lalu mengikutnya.

Aien membuka sebekas makanan ikan lalu ditabur ke dalam kolam ikan. Aku melihatnya saja.

"Kau tinggal sorang je tak bosan ke?"soalku memecah kesunyian.

"Bosan juga kadang kadang. Aku selalu lepak dekat sini dengan kawan kawan aku".

"Kawan kawan?"

"Haah. Ikan ni semua kawan aku. Kau nak tahu yang besar tu nama dia Joey. Dia ikan kegemaran aku. Hari tu ayah aku nak ambil Joey untuk masak tapi nasib baik masa tu ayah gurau je. Nangis aku".

Aku tergelak kecil bila mendengarnya. Aku fikir siapa la kawan dia tadi.

"Kau tak ada kawan sebenar ke?" Aien menggeleng.

"Ayah tak beri aku keluar rumah sejak aku trauma. Jadi aku tak ada kawan. Ayah kesian tengok aku. Jadi dia nak ambil bodyguard sorang untuk jaga aku dan bawa aku ke mana saja".

Aku mengangguk faham. Kehidupan Aien dah berubah 100%. Wait...dia pernah trauma dulu? Sebab apa?

"Nasib baik lah ayah dapatkan bodyguard macam kau. Kau baik bagi aku walaupun aku baru nak kenal kau". Aien tersenyum lebar.

Baru nak kenal? Memang betul la tekaan aku selama ni. Aien memang dah lupa aku. Apa yang menyebabkan dia lupakan aku?

"Aku nak tanya boleh?" Aien memandangku.

"Tanya la".jawabku.

"Boleh kau jadi kawan aku? Ya la...aku teringin nak ada kawan. Aku bosan tak ada kawan".

Aku menarik senyuman lalu mengangguk setuju. Tak apa Asy. Ini permulaan bagi kau dan dia. Sekurang kurangnya aku dapat berjumpa dengan dia lagi.

BODYGUARDWhere stories live. Discover now