Bab 21

5.6K 313 2
                                    


Almari baju dibuka lantas aku mengambil beberapa helai baju dan dimasukkan ke dalam bagasi. Pintu bilikku dikuak secara perlahan. Abang Jeff menapak masuk ke dalam. Aku tidak memalingkan wajahku bagi menghadap dia. Rasa marah masih terbuku dalam hatiku.

Abang Jeff melabuhkan punggung di birai katil. Terdengar keluhan yang dilepaskan. Zip bagasi ditarik dan diletakkan bersebelahan dengan almari. Pintu almari ditutup rapat. Kehadiran Abang Jeff ibaratkan halusinasi di birai katil.

Langkah diatur ke pintu bilik. Namaku dipanggil dari belakang. Tanganku teragak agak ingin membuka pintu bilik.

"Aku tahu kau masih marahkan aku. Macam yang aku cakap sebelum ni, aku tak berniat nak halau kau dari misi kali ni. Kau pun faham kan keadaan sekarang?"

"Asy memang patut kena macam ni. Salah Asy juga sebab tak peka dalam misi bunuh Tuan Fairuz tempoh hari. Sekarang Asy kena buru". Aku menarik senyuman sinis lalu tergelak kecil.

"Aku tak nak kau terkorban dalam misi ni. Aku tak nak hilang kau. Aku dah anggap kau macam adik aku sendiri. Dah bertahun aku kenal kau, aku jaga kau".

Sejak bila Abang Jeff pandai buat drama ni? Aku langsung tak hadap drama dia. Ego dalam diriku makin meninggi. Syaitan mana entah yang menghasut aku untuk buat macam ni.

"Asy penat". Pintu bilik dibuka lantas aku menapak keluar dari bilikku. Abang Jeff ditinggalkan di dalam bilik seorang diri.

Aku menapak ke kolam renang. Kaki dilunjurkan ke dalam air kolam. Aku memadang wajahku yang dipantulkan di air. Tiba tiba wajah mama dan papa muncul bersebelahan dengan pantulan wajahku.

"Dah besar anak mama. Ikut muka papa dia". Mama menarik senyuman manis. Mataku melirik pada wajah papa. Papa turut tersenyum bila melihat wajahku.

Terdetik rasa bahagia dan rindu dalam diriku. Bahagia sebab mama dan papa berada di sampingku ketika ini. Rindu sebab aku masih dahagakan kasih sayang mama dan papa.

Lamunanku terhenti. Bayangan wajah mama dan papa sudah tiada. Aku melepaskan nafas panjang.

"Mama...papa... Asy rindu". Langit yang makin gelap dipandang sayu. Terasa sebak dalam hati bila teringatkan arwah mama dan papa. Sudah ditakdirkan aku akan kehilangan kedua dua orang tuaku ketika usiaku masih remaja.

"Asyraff? Kenapa menangis ni?" Bahuku disentuh dari belakang. Air jernih dari mataku mengalir tanpa disedari. Aku mengelap dengan hujung pergelangan bajuku. Roy mengambil tempat bersebelahan denganku.

"Kenapa dengan kau ni? Tak kan lah sebab kena marah dengan Jeff tadi kau dah nangis?" Bahuku dirangkul erat.

"Tak ada lah".jawabku ringkas. Aku masih memandang wajahku yang dipantulkan di air. Roy turut memandang.

"Habistu, kenapa nangis?"

"Asy cuma rindu arwah mama dan papa". Senyuman nipis terukir.

"Benda dah lepas, Asy. Aku tahu susah untuk kita lepaskan semua benda tu tapi kita kena reda. Kalau Asy terus macam ni, arwah mama dan papa Asy dekat sana tak senang".

Aku mula terdiam dengan kata kata Roy. Dia langsung tidak menunjuk sebarang reaksi marah padaku. Dia tetap layanku dengan baik walaupun aku telah meninggikan suaraku padanya. Langsung tiada rasa hormat dalam diriku.

"Asy kena lah kuat. Mana Asy yang selalu senyum dulu? Asy yang selalu happy and gelak santai? Asy yang selalu sakat Arul? Asy yang kuat? Asy yang berani? Mana dia? Aku nak Asyraff Arfan yang dulu dan bukan yang sekarang. Okay?"

Aku tersenyum dengan kata kata Roy. Memang betul apa yang dia katakan tadi. Aku tak boleh terus lemah macam ni. Aku perlu kuat untuk semua orang yang berada di sekelilingku termasuk Aien. Sudah lama aku tidak berjumpa dengannya. Rasa serba salah dalam diriku.

"Roy, Asy nak minta maaf sebab tengking kau hari tu. Asy salah sebab tak dengar cakap kau. Asy tahu Asy degil. Tak nak dengar nasihat orang". Aku tergelak kecil. Terasa kekok bila bercakap dengannya.

"Aku tak kesah. Masa tu kau kan tengah marah lagi. Aku tahu kau stress. Tak apa. Benda dah lepas. Aku pun dah lupa". Nafas lega dihela. Satu beban telah hilang.

"Thanks, Roy".

"Kau nak pergi mana dengan beg besar bagai tu? Lari mana?" Roy mengubah topik perbualan kami.

"Asy pun tak ada hala tuju". Semua baju telah dikemaskan tapi tujuan aku tak ada.

"Aku dah tempah chalet untuk kau. Pandai lah kau jaga diri dekat sana. Aku yakin dekat sana kau tak akan dikacau".
"Okay. Asy masuk dulu". Baru saja aku melangkah pergi, tanganku ditarik.

"Bawa Aien sekali. Dia perlukan kau sekarang. Berbaik la dengan dia sepanjang kau 'bercuti' tu. Jaga dia. Kau kan bodyguard dia".

Aku mengangguk faham.

BODYGUARDWhere stories live. Discover now