"Sekarang aku dah tak ada sesiapa Asy. Umi tinggalkan aku... Ayah pun tinggalkan aku... Aku sayangkan diorang". Hujan renyai mula membasahi bumi. Kubur arwah Tan Sri Roslan dipandang sayu. Payung ditanganku masih dipegang erat."Selama ni ayah yang jaga aku. Ayah yang tenangkan aku kalau aku takut. Tapi sekarang dah tak ada".
Aku hanya membisu di sebelah Aien. Kejadian kematian arwah Tan Sri Roslan masih segar dalam ingatanku. Semua perkara tu terjadi depan mata aku dan aku rasakan semua yang terjadi tu salah aku.
"Ayah, janji dengan Aien. Janji yang ayah tunggu Aien dekat sana. Aien nak jumpa ayah dengan umi. Janji tau". Jari kelingking Aien dicucuk pada kubur arwah Tan Sri Roslan.
"Aien jom balik. Abang Jeff dah mesej aku suruh bawa kau balik". Aien meraup wajahnya lalu dia menunduk.
"Asy aku tak nak balik". Keluhan berat dilepaskan. Aku bercangkung di sebelah Aien.
"Pandang aku. Aien.. Look at me". Aien mengalihkan pandangannya padaku. Matanya masih memerah. Seharian dia menangis.
"Tengok dah macam kain buruk bila kau nangis. Dah la. Tak elok kau macam ni. Nanti arwah ayah kau tak tenang dekat sana. Kau nak ke ayah kau sakit dekat sana?" Aien menggelengkan kepalanya.
"Tahu pun. Dah jom balik. Nanti aku bawa kau datang lagi"."Ayah Aien balik dulu. Nanti Aien datang lagi".
******
"Dah seminggu dia macam tu. Tak makan, tak minum. Kau tak risau ke kalau dia sakit ke apa?" Zim menghirup air kopi yang masih panas. Aku masih memandang Aien yang sedang duduk termenung di meja tepi kolam renang. Abang Jeff duduk bersama Aien. Hanya dia seorang saja yang bercakap sedangkan Aien hanya membisu.
"Asy kau dengar tak?" Meja ditepuk dengan kuat. Lamunanku terhenti dan pandanganku dialihkan menghadap wajah Zim.
"Entah lah Zim. Aku tak tahu nak buat apa dah. Kau tahu lah kan Aien tu degil. Bukan nak dengar apa yang orang cakap".
Minggu ni saja aku jadi pelayan peribadi dia. Turun naik tangga banyak kali semata mata nak hantarkan ubat dan makanan kepada Aien tapi dia halau aku keluar bilik.
"Sama lah macam kau dulu". Roy datang menyampuk lalu duduk bersama aku dan Zim. Aku tersengih. Cakap dengan cermin rupanya aku ni.
"Kau cuba lah bawa Aien pergi tempat yang boleh happykan dia semula".cadang Zim. Roy mengangguk setuju.
"Mana?"
******
"Kau gila ke apa suruh aku pakai baju macam pengantin ni?! Kau nak bawa aku pergi mana? Malas aku". Aien berpeluk tubuh di atas katilnya. Gaun putih labuh diletakkan di atas katil. Aku mengeluh berat.
"Pergi jumpa tok kadi".jawabku selamba. Mata Aien membulat. Tersentak dengan jawapanku.
"Jangan la main main!" Bantal dicampak padaku lantas aku menangkap.
"Pakai je. Banyak cakap. Kalau kau tak pakai..." Pistol diacukan pada Aien. Riak wajah Aien berubah serta merta.
"Keluar!! Aku benci kau!!"
"Okay...okay... Aku gurau je..." Pintu ditutup rapat. Pistol diselitkan pada tali pinggang. Kot hitam disarungkan ke tubuhku. Langkah dihayun ke bilik senjata. Aku dah kehabisan peluru.
"Asyraff? Kau cari apa? Jeff ada beri misi ke?"soal Zim bertalu talu. Aku mengambil beberapa peluru lalu dimasukkan ke dalam pistol.
"Tak ada lah. Cari benda ni haa". Peluru diangkat. Zim terangguk angguk.
"Kau ni dah gaya macam pengantin. Nak pergi mana?" Zim mengangkat keningnya sebelah.
"Keluar". Aku menarik senyuman. Tubuhku ditahan. Abang Jeff berdiri di hadapanku. Aku berundur setapak ke belakang.
"Asy jaga diri dekat luar. Fong dan Leo dah ada dekat kawasan Kuala Lumpur. Maybe ada di rumah Tuan Fairuz atau pun di tempat mereka. Kita tak tahu. Tapi kalau ada perkembangan, Roy atau Arul akan beritahu kau".
"Okay". Abang Jeff memberi laluan kepadaku. Aku menapak keluar rumah. Kasut disarungkan ke kaki. Enjin kereta dihidupkan.
"Mana Aien ni?" Rambut dirapikan. Aien menapak keluar dari rumah bersama gaun putih labuh tadi.
"Pakai pun". Aku tersenyum sendiri.
"Gila ke apa senyum sorang sorang?" Bahuku dipukul. Lamunanku terhenti. Dia nampak aku senyum ke tadi?
"Salah ke? Senyum tu kan sedekah".
"Tak salah tapi cara kau tu... Pelik". Aku tergelak kecil. Apa apa je lah.
YOU ARE READING
BODYGUARD
Mystery / ThrillerAku pembunuh upahan dan dalam pada masa yang sama aku juga seorang bodyguard. Aku menjadi bodyguard pada seorang perempuan yang trauma akan pembunuhan. Setiap kali aku membunuh orang dia akan jauhkan diri dia daripada aku. "Kau pembunuh! Keluar!" "...