Deel 1: Winterbriesje
Arianne POV
Arianne blies met haar warme adem over haar handpalmen. Het was in 1910 en de winters waren ijskoud. Je had een flinke dosis lef nodig om de harde wintermaanden tegemoet te komen. Arianne was in vergelijking met haar tweelingzus Ariële een harde werkster die de armoede niet wilde omarmen. Ze werkte stiekem bij een melkboer achter in zijn schuur en hielp bij het maken van verschillende kaassoorten. Het was vies werk en Arianne kreeg de geur van de kaas nooit meer uit haar neus. In deze tijden was het ongewoon dat meisjes werkten voor hun eigen zakgeld. Er waren genoeg slavinnen en dienstmeisjes die werkten, maar al het geld ging dan meteen naar de ouders toe. Arianne keek vluchtig om zich heen en liep het steegje in richting haar huis. Het begon al donker te worden en ze moest zich haasten voordat haar vader thuis zou komen. Arianne had een belofte bij Ariële afgezworen dat ze altijd thuis zou zijn voordat haar vader arriveerde.
Met een bonzend hart keek ze opgelucht naar de lege straat voor zich en liep door het koude sneeuw de straat op. Hun huis stond bovenop een heuvel en de sneeuw vertraagde Arianne. Ze zag Ariële ongerust uit het slaapkamerraam gluren en met twee armen zwaaide ze haar gedag. Met een kleine glimlach verdween Ariële bij het raam vandaan en opende de deur voor haar tweelingzus.
‘Op een dag vermoord je mij nog door de spanning’ zuchtte Ariële zuur
‘Wanneer je de munten ziet die ik vandaag gekregen heb, zal het allemaal voor iets zijn geweest’ grinnikte ze
Arianne klopte het sneeuw van haar mantelpak en kreeg een grote kom met warme soep in haar handen geduwd. Arianne hield veel van haar tweelingzus en was God daar elke dag dankbaar voor.‘Trek gauw je stinkende werkkleding uit en trek je huisjurk aan’ zei Ariële terwijl ze van haar wegliep
Arianne knikte en liep hun gezamenlijke slaapkamer binnen. Arianne woonde samen met haar tweelingzus en vader in een kleine appartement op de begane grond. Haar moeder was bij de geboorte van hun bevallingen overleden aan een gebrek aan zorg. Hun vader kon de vroedvrouw niet betalen, waardoor ze stief op haar kraambed. Hun vader was een bouwvakker en kwam altijd gebroken en smerig thuis. Hij hield veel van zijn dochters en liet nooit zien hoe uitgeput hij eigenlijk wel niet was.
Arianne hoorde de voordeur open gaan en trok gauw haar huisjurk recht en liep de slaapkamer uit.
‘Goedenavond vader’ zeiden de meiden allebei in koor en omhelsden hun vader
‘Goedenavond meisjes’ zei hij en gaf ze allebei een kus op hun voorhoofd
‘Wij hebben lekkere soep voor je gemaakt en wat gekookte aardappelen erbij’ glimlachte Ariële tevreden
‘Wat bof ik toch met zulke prachtige dochters’ glimlachte hun vader en verdween in zijn kleine slaapkamer achter hen‘Kom snel’ fluisterde Ariële in het oor van Arianne terwijl ze haar meetrok aan haar mouw
‘Wat is er?’ Fluisterde Arianne terwijl ze in de keuken stonden
‘Ik heb vandaag van de buurvrouw gehoord dat er twee rijke families in het dorp zullen komen!’ Fluisterde Ariële hyper
‘En dan?’ Snauwde Arianne ongeïntreseerd
‘Misschien kan ik een van hun zonen verleiden en dan ermee trouwen!’ giegelde Ariële
Arianne gaf haar een speelse duw en keek haar glimlachend aan.
‘Ondanks dat je de mooiste bent van onze twee kun je dat mooi vergeten’ zei Arianne
Ariële stak haar tong uit en diende het eten op voor hun vader. Arianne gooide nog wat brandhout in de schouw en rilde even door een klein briesje. Ze keek vanuit het gebroken ruit naar buiten en zag hoe hard het eigenlijk waaide. Ondanks dat het huis bijna in elkaar viel, was ze blij dat ze binnen stond in plaats van buiten.‘Dat ruikt heerlijk Ariële’ hoorde Arianne haar vader zeggen en met een glimlach draaide ze om. Als een echte gastvrouw diende haar zus alles op. Arianne wist dat Ariële een uitstekende huisvrouw en moeder zou zijn. Ze was erg geduldig, lief, sociaal, huiselijk en had een prachtig gezicht. Arianne was juist wat lomper, grover, sterker en had een eigen wil. Ze wilde niet eindigen als een slaaf van een man. Ze haatte mannen behalve haar vader dan. Ze droomde ervan ooit een eigen bedrijf te runnen en in villa te wonen met drie sterke honden. Ja, Arianne had haar toekomst helemaal uitgestippeld in haar gedachtes. Dit keer had het lot wat anders in petto voor de tweelingzussen die oneindig veel van elkaar hielden.
JE LEEST
Secret love
Historical FictionTwee tweelingzussen uit een arbeidersgezin weten niet dat hun toekomstige partner al voor hen is uitgekozen. De tijd tikt door en de komst van twee nieuwe rijke families in het kleine dorp brengt heel wat in beweging binnen hun gezin. Zal het de ban...