Found You - Chap 3

4.7K 37 7
                                    


Pagi niy matanya terasa amat berat akibat tidak cukup tidur kerana mimpi yang mengganggunya malam tadi. Mengantuk, nguap Alycia. Adrien yang melihat dari kejauhan tertanya-tanya, kenapa crushnya seperti lesu. Adrien mengganggu Karen yang sedang kelam kabut menyiapkan paper meeting Mrs Peng untuk pukul 10pagi niy.

     "Karen, what wrong with aly? Dia nampak tak sihat?," soal Adrien mengintai Alycia.
     "I ada tanya dia kenapa, dia cuma cakap tak cukup tidur." jelas Karen memandang Adrien. Adrien mengangguk-angguk.
Kepalanya ligat memikirkan idea untuk menceriakan Alycia. Dengan pantas dia menuju ke pantry, mengeluarkan oat dari kabinet dan membancuhnya.

Alycia yang sedang leka sedikit terkejut apabila Adrien mengetuk mejanya. Tersengih Adrien bersama mugnya.
     "For you." hulur Adrien.
     "Thank you." sambut Alycia sopan. Adrien melabuhkan duduknya dikerusi berhadapan Alycia.
     "Karen told me, kau tak cukup tidur, why? Kau buat partime tak ngajak ke?," lawak Adrien. Alycia menjeling.
     "Mimpi buruk." jawab Alycia sambil meniup oatnya yang masih panas lalu minum. Lega apabila air panas melalui tekaknya.
     "Sound bad, buruk sangat ke?." soal Adrien ingin tahu.
     "Yup, seburuk muka kau." lawak Alycia menahan tawa. Bulat biji mata Adrien mendengar jawapan Alycia.
     "Buruk kau kata, muka aku niylah orang ramai beratur nak tau. Kau jee acah-acah tak nak kat aku," pancing Adrien cuba mengusik Alycia. Alycia menjelir lidahnya mengejek Adrien. Adrien terhibur.
     "Btw, mana Mr Ken? Tak masuk ke?." soal Adrien memerhati pejabat bossnya yang sunyi sekali mematikan topiknya tadi. Alycia menggangguk.
     "Dia kata ada urusan luar. Terpaksa aku batalkan semua jadual dia pagi niy." jelas Alycia.
Niat Adrien nak mengajak Alycia lunch bersama terbantut apabila terdengar laungan Karen dari jauh.
     "Call for you." tunjuk Karen ke arah phone ditangannya.
Adrien menggangguk okay.
     "Mrs Peng." jawab Adrien. "Later, bye bye." sambungnya lagi sambil mengenyit mata kepada Alycia. Alycia menyambut dengan kenyitan juga. Adrien tersenyum dan berlalu pergi. Hatinya senang dapat menghiburkan pagi Alycia. Dia tersenyum sendiri manakala Alycia menyambung kerjanya semula.

Kringgg!! Kringgg!!

Berlari anak, Alycia keluar dari bilik fotostat yang tak jauh dari biliknya apabila terdengar deringan phone dimejanya. Alycia menyambut talipon dimejanya.
     "Hello, Morris Book company." sahut Alycia kenalkan diri.
     "Ya, Alycia. Help me arrange urgent meeting for me to all staff after lunch hour. I'll be back later." arah Ken Ng dihujung talian.
     "Oh okay sir, noted."
     "Okay thank you." Ken Ng mematikan talian.
Alycia menggaru kepalanya yang tak gatal. Urgent sangat ke?." fikirnya. Alycia melangkah keluar untuk membuat announcement kepada departmentnya tentang meeting pukul 3pm niy.

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Sebuah Alphard hitam berplatkan Ng11 menanti dihadapan Tripple Hotel. Ken Ng melangkah keluar dari Tripple Hotel memasuki kenderaannya selepas membuat panggilan kepada PAnya, Alycia. Seawal pagi niy dia mendapat email mengatakan adiknya, Wade Ng akan pulang untuk membantunya menjalankan Morris Book. After few years," bisik hatinya.

 After few years," bisik hatinya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

     "Go to residence." arah Ken Ng kepada drivernya yang menggangguk okay.

Setengah jam memandu, Alphard miliknya memasuki perkarangan Gate Residence Ng. Ken Ng disambut dengan 4 orang maid dan pengurus rumahnya, Han.

     "When his flight?." soal Ken Ng sambil menanggalkan button kotnya.
     "Next week." jawab Han yang memahami apa dimaksudkan oleh tuannya.
Ken Ng, berjalan menaiki anak tangga menuju ke ruang tamu atas, diikuti Han dibelakang.
Madam Su yang sedang khusyuk menghiasi bunganya, mengangkat muka memandang anaknya yang datang memeluk dan mencium dahinya. Ken Ng duduk disofa berhadapan Madam Su.
     "After a few years, finally he remember his hometown." luah Madam Su. Hatinya terkejut gembira apabila diberitahu oleh Han, anaknya Wade Ng akan pulang setelah bertahun tahun menjauh diri.
     "Don't forget to pick him next week." pesan Madam Su.
     "Yes ma." balas Ken Ng memandang Madam Su yang tersenyum sendiri.
     "I think i should prepare his favourite dishes also. Right Han?." soal Madam Su berfikir. Han juga turut mengangguk. Han yang berkhidmat berbelas tahun sebagai pengurus rumah Ng juga menanti kehadiran tuan muda keduanya yang telah menjauh diri dan menjalankan perniagaan persendiriannya di Ausie.

     "Ma, i think we should let dad know too?." tanya Ken Ng sopan agar tidak mematikan mood mamanya.
     "No need Ken. Han will handle it." balas Madam Su dengan nada serius. Jika boleh dia tidak mahu suaminya, Morris Ng muncul meraikan hari gembiranya kerana ia hanya akan merosakkan suasananya saja. Dia termenung, hubungannya dengan Morris Ng tidak sebaik dulu selepas terkantoinya tentang perkahwinan keduanya bersama perempuan simpanannya di Taiwan. Hatinya merajuk kecewa. Tambahan pula, perempuan tersebut merupakan sepupunya sendiri. Sakit, ya hatinya sakit! Tangannya masih leka menyusun bunga rose putihnya ke dalam pasu yang di belinya di Italy bulan lepas.
     "Yes mam." jawab Han yang sangat mengerti apa yang diinginkan Madam Su. Dia harus memastikan Morris Ng tidak ketahui berita keluarga ini walaupun hati di serbu rasa bersalah.

Ken Ng yang melihat reaksi mamanya juga memahami. Luka yang disimpan takkan sembuh semudah itu namun untuk tidak memberitahu ayahnya tentang kepulangan Wade Ng membuat dia serba salah kerana dia masih menghubungi ayahnya walaupun ayahnya menetap di Taiwan. Ken Ng mengeluh.
Ketukan di pintu mematikan lamunan mereka apabila maidnya memanggil untuk lunch. Han, menggangguk. Madam Su memberhentikan kerjanya dan berjalan menuju ke anaknya yang sudah berdiri di pintu menanti untuk turun sekali. Han mengikuti dibelakang.

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Disuatu sudut di Chicken Rice Restaurant, Alycia, Jun, Karen dan Adrien sedang berselera menikmati lunch mereka.
     "Why suddenly boss mau meeting eh?." soal Jun sambil mengunyah.
     "Maybe dia mau resign?." teka Karen.
     "Or maybe dia mau buang you dua orang?." nyampuk Adrien. Karen mencubit lengan Adrien geram namun dia risau andai jika betul dibuang.
     "Apasal mau buang meh?." soal Jun sambil menghirup teh aisnya.
     "Sebab you berdua tau melawa jee, so Mrs Peng reportlah sebab jelous." nyampuk Alycia. Adrien ketawa besar. Karen juga turut ketawa. Jun menepuk lembut bahu Alycia. Geram disakat teman sekerjanya itu.
     "I think we should hurry, almost 2pm." jawab Karen melihat jam ditangannya.

Found You 🤍Where stories live. Discover now