Wade Ng tersedar, matanya digosok lalu pandangannya dihala ke arah jam diphonenya yang hampir 7.30am. Ditegakkan badannya lurus. Leher dan punggungnya terasa sangat kebas akibat tidur beralaskan lengan dan meja kerjanya. Dia bermenung seketika sesekali memicit kepalanya yang tidak sakit. Seingatnya, pulang dari Residence Ng malam tadi dia terus mencari Alycia namun hampa apabila dilihat isterinya telah pun tidur sebelum dia berlalu ke bilik hariannya untuk menyiapkan kerja yang ditinggalnya siang tadi hingga dia tertidur tanpa sedar.
Dia berfikir Alycia akan menunggunya walaupun telah disuruh tidur terlebih dahulu. Teringat pula akan dia kucupan lembut yang dia hadiahkan ke bibir mungil Alycia malam tadi. Wade Ng tersengih sendiri seraya bangun dan menggeliat. Fail dan kertas kerjanya yang berselerak di atas meja dikemaskan lalu dimasukkan ke dalam briefcasenya.
Usai mandi dan bersiap, Wade Ng berjalan menuruni anak tangga mendapatkan isterinya yang sedang sibuk menyediakan sarapan pagi. Sejurus dia bangun pagi tadi dia sudah terdengar bunyi dari dapurnya yang sedang di kucar kacirkan.
"Morning". sapa Wade Ng mesra.
Satu jelingan diberikan Alycia kepada Wade Ng yang memandangnya sambil membutang lengan baju kemejanya.Wade Ng tersenyum. Dia tahu pasti Alycia sedang memarahinya selepas membaca note yang dilekatkan di peti ais malam semalam semasa dia turun mengambil air minum. "What for breakfast?" soal Wade Ng cuba mengusik.
"Poison!". jawab Alycia laju. Hampir ketawa Wade Ng mendengarnya namun ditahannya.
"Nice. Must be good". perli Wade Ng tersenyum. Alycia mencebik lalu menghidangkan pancake yang dipinta Wade Ng di dalam notenya. Wade Ng mengambil tempat duduk di meja makan lalu dikeluarkan Iphone dari poketnya dan mengambil gambar pancake yang dimasak oleh Alycia sebagai kenangan sekiranya dia mati selepas menelan masakan isterinya.Alycia yang malas mempedulikan makhluk didepannya turut melabuhkan duduknya.
"Let's eat and die together". ejek Wade Ng mengusik lagi lalu menyimpan iphonenya kembali. Alycia memandang Wade Ng dengan pandangan menyampah, matanya juga dikecilkan geram! Wade Ng tersenyum geli hati.
"What time do you get home last night?" soal Alycia mengubah topik sekaligus sekadar ingin tahu. Wade Ng yang ingin menyuap potongan pancake ke dalam mulut agak terkejut dengan pertanyaan Alycia.
"Why? Already miss me?". soalnya mengusik lagi.
"Nope, i'm just happy that bed belong to me!" jawab Alycia yang berpuas hati dapat berhempas pulas sendirian di katil bersaiz king itu.
"That was yesterday not today". celah Wade Ng. Serta merta mematikan perasaan bangga Alycia untuk tidur bersendirian malam niy. "By the way, next saturday i won't be home for 2 days. I had dinner with family. So i'll see you on monday". sambung Wade Ng sambil mengunyah pancakenya.
"REALLY?!" sahut Alycia teruja hingga bulat biji matanya memandang Wade Ng. Wade Ng yang terlalu terkejut dengan reaksi Alycia laju mengangguk hingga tertelan pancakenya. Alycia tersedar akan kelakuannya membetulkan duduknya kembali sebelum meneguk air dari gelasnya.
"Okay". angguk Alycia menutup keterujaannya lalu menyuap pancakenya ke dalam mulut. Wade Ng yang memerhati akhirnya tersembur ketawa. Geli hatinya melihat perilaku isterinya yang begitu seronok. Alycia terkesima. Pertama kalinya dia melihat tawa Wade Ng yang begitu ikhlas dengar di telinganya.
Tawa Wade Ng terhenti apabila menerima deringan panggilan dari Iphonenya. Suara Bard di talian. Wade Ng membalas okay sebelum mematikan panggilan.
"Gotta go, i meet you at Morris later". pesan Wade Ng yang masih tersengih lalu mengucup dahi Alycia sebelum mencapai briefcasenya dan melangkah pergi meninggalkan isterinya yang kaku disitu.🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
"He..llo Alyci..a! Alycia Min!!" panggil Ken Ng dengan sedikit tinggi. Alycia tersentak. Dia mengetap bibirnya, malu apabila tersedar dari mengelamun. Berkerut kening Ken Ng memandangnya marah.
"I..m sorry.. im.. sorry Mr Ken. Where are we?" Alycia cuba mengingat kembali perbincangannya sebentar tadi.
"MY APPOINMENT". tutur Ken Ng dengan nada marah. Alycia menunduk.
"Im sorry Mr Ken". ucap Alycia lemah. Tidak pernah lagi terjadi kepada dirinya berangan ketika berhadapan dengan bossnya, Mr Ken Ng. Entah bagaimana fikirannya boleh menerewang ke arah lain. Niy semua salah Wade Ng!
"Dare to dreaming! Continue". arah Ken Ng. Matanya tertancap ke arah laptopnya.
"About your appointment, they just free next saturday at 8pm". sambung Alycia serius.
"Same date at 8pm? I had dinner that time". jawab Ken Ng, teringat akan temu janji yang dibuatnya pagi semalam dengan Miss Wen. Alycia mengangguk tahu. Mestilah dia tahu makhluk tu pun bagitahunya juga. Family dinner", ngomel hati Alycia.
"Is it important, you need to meet Director Qin Ng sir?" soal Alycia ingin tahu dari kemarin lagi.
"Too important. Not me but this envelope". jelas Ken Ng sinis, melirik ke arah envelope brown di tepi tangannya. Alycia mengangguk. "Other than this date?" soal Ken Ng pula. Alycia menggeleng.
"They don't have time, sir". balas Alycia.
"Yahh yahh, after what they did". bisik Ken Ng sendirian.
"Excuse sir?" soal Alycia apabila tidak dapat mendengar apa yang dibicarakan oleh bossnya kerana terlalu perlahan.
"Nothing". jawab Ken Ng acuh. "Anything else?" soal Ken Ng seraya melakukan kerjanya. Alycia menggeleng. "Okay, you can go now. I'll figure about it later". jelas Ken Ng. Alycia mengangguk dan bangun meninggalkan bossnya lalu menutup pintunya rapat. Note booknya ditangannya di semak semula sambil berjalan menuju ke mejanya namun langkahnya terhenti apabila dahinya diketuk dengan sesuatu. Auchh! Alycia mengangkat muka. Wade Ng tersenyum dengan pen di tangannya. Sudah pasti pelakunya dia!
"Kenapalah? Banyak muka, muka dia juga aku nampak?" bebel Alycia sendiri tapi didengar oleh Bard yang berdiri disebelah Wade Ng. Bard berdehem. Alycia bertukar kepada tersenyum.
"Yes Mr Wade?". soal Alycia bermuka manis.
"I want to see your boss". balas Wade Ng seakan berbisik lalu mengenyit matanya.
"He's inside". jawab Alycia geram!
Wade Ng tersenyum seraya mengangguk dan berlalu diikuti dengan Bard. Alycia mendengus.Tanpa Alycia sedari, ada 4 pasang mata yang sedang melihat perilakunya dari jauh dengan Wade Ng sebentar tadi. Karen dan Jun saling berpandangan sesama sendiri.
"You nampak tak?" bisik Jun menepuk nepuk bahu Karen. Karen turut mengangguk nampak. "Boss telah ketuk kepala Aly lah, you". celah Jun lagi berbisik.
"Apa meaning lohh?" soal Karen pula berfikir. Jun mengangguk turut berfikir.
YOU ARE READING
Found You 🤍
RomancePertolongan yang di hulurkan pada malam itu berakhir dengan tragedi yang telah mengubah nasibnya sendiri. Tangisan dan rintihannya juga tidak dapat memutar kembali keadaan yang telah berlaku. Dia hanya berserah dan menyerah. Siapalah dia untuk melaw...