Tidak jauh dari meja pertelingkahan, Alycia terdiam. Terkejut. Begitu juga Adrien, Karen dan Jun yang termangu tidak terkata. Jun menyentuh lengan Alycia.
"What happen here, Aly?". soal Jun ingin tahu.
"I don't.. know". balas Alycia perlahan sebelum menoleh ke arah Wade Ng sekeluarga yang sedang berbincang. Dia serba tahu akan keadaan Morris Book namun tidak dia tahu akan terbongkarnya semua pada malam niy. What's your planning, b?', soal hati Alycia. Entah kenapa perasaannya terasa tidak tenteram.
"Aly?". tegur Jun. Alycia menoleh. Wajah resah Karen dan Jun direnung Alycia.
"This is the reason why Mr Ken told me not to involed". celah Adrien. Alycia, Jun dan Karen memandang Adrien.
"What do you mean, Ad?" soal Karen ingin tahu.
"All behind this was Mr Feng". Adrien masih mengomel sendirian.
"Ad!". tegur Karen. Adrien menoleh.
"Last month, when i at Beijing...".
Bunyi mikrofon mematikan kata kata Adrien. Dilihat Wade Ng yang sedang berdiri. Alycia melihat hairan.
"Sorry for the trouble we cause. Hope it doesn't bother you all. Before we continue watching the video. I would like to make a special announcement tonight to all of you here, especially to you, maa". jelas Wade Ng memandang wajah Madam Su.
"What now, Wade?". soal Madam Su gelisah. "Ken?" panggil Madam Su. Ken Ng menoleh memandang adiknya. Sejujurnya dia telah pun tahu dan bersetuju dengan perancangan Wade Ng selepas berbincang. Kini segalanya terserah kepada Wade Ng.
"Maa, there are things i have been hiding from long time and i can no longer afford to hide it". luah Wade Ng menatap wajah Madam Su.Alycia merenung suaminya dari kejauhan. Takut! Air liurnya seakan tak tertelan. Batang tubuhnya juga mula menggigil. Perasaannya turut bercampur baur. What are you thinking, b!', jerit hati Alycia. Adrien yang berada disebelah turut merasa kelainan dari Alycia.
"Aly". panggil Adrien. Lengan Alycia disentuh Adrien. Alycia menoleh memandang Adrien. Pandangannya kosong. "Are you okay?". soal Adrien pulak namun hanya diam dari Alycia yang dia dapat. Alycia menoleh ke depan kembali pabila mendengar Madam Su bersuara."Don't make more surprise, Wade". Madam Su bertegas. Jantungnya terasa laju.
"Im sorry, maa. I cannot fulfill your wish for married Ming Lin". tutur Wade Ng lemah. Sayu wajahnya memandang Madam Su.
"Why you telling.. me this, now? I know but i can wait until you and Ming Lin get toge.."
"No use!!". bentak Ming Lin mencelah.
Madam Su menoleh memandang Ming Lin yang ingin menangis. "There is no use!!". sambung Ming Lin lagi. Airmatanya turut mengalir.
"Ming Lin". panggil Madam Su.
"Because of this right?!!". Ming Lin menunjuk phonenya ke arah Wade Ng. Video berdurasi 12saat yang dirakam dari jarak jauh memaparkan aksi mesra Alycia dan Wade Ng. Wade Ng memejam matanya kejap.
"What is this, Wade?". soal Madam Su. Phone dari tangan Ming Lin, diambil. Madam Su hampir terjatuh namun disambut Ken Ng dan Han yang berdekatan. Ming Lin mengambil kasar, kembali phonenya lalu melangkah ke arah Alycia. Gelas wine dari meja depan dicapainya sebelum disimbah kepada Alycia yang telah pun berdiri. Wade Ng tidak berdiam diri lantas mendatangi isterinya, diikuti Ken Ng.
"What are you doing?!", herdik Adrien sepantas menggapai tangan Ming Lin yang ingin menampar Alycia. Ming Lin menepis kasar tangan Adrien seraya melempar phonenya ke Alycia lalu jatuh ke lantai. Adrien menunduk mengambilnya. Matanya tak berkedip memandang video yang bermain ditangannya seraya memandang Alycia. Alycia menoleh memandang wajah terkejut Adrien. Ternganga mulutnya pabila melihat apa yang dilihat Adrien. Pantas mulutnya ditutup dengan tangan sebelum menggeleng berkali. Airmatanya mula bergenang. Takut yang dirasakan kini menusuk hingga ke tulang.
"Speak!!". bentak Ming Lin. Ken Ng menarik tubuh Ming Lin agar menjauhi Alycia. "Speak!!". jerit Ming Lin lagi sebelum pipinya ditampar kuat oleh Ken Ng hingga terdiam. Keadaan mulai kecoh.Wade Ng menarik Alycia ke dalam pelukan. Tubuh Alycia yang menggigil ketakutkan didakapnya erat. Dia tahu dia harus bersedia dengan kemungkinan yang terjadi.
"Im sorry". ucap Wade Ng lembut. Bahu Alycia digosoknya berkali. Wade Ng melepas nafas panjang. "Bard". panggil Wade Ng pulak. Bard yang telah bersedia, memahami akan tuannya. Memainkan satu video istimewa yang dihasilkan Wade Ng. Madam Su menoleh memandang skrin layar.
"Alycia Ng is my wife. I already married for several years with her". jelas Wade Ng. Alycia menunduk menekur lantai. Airmatanya mengalir laju. Video perkahwinan yang ditayang di skrin, dipandang Adrien, Jun, Karen, Ming Lin serta semua tetamu disekeliling. Ming Lin akhirnya terduduk ke lantai. Tak berkedip matanya. Airmatanya merembes laju. Kecewa! Jun dan Karen menoleh memandang Alycia yang sudah pun teresak di dalam pelukan Wade Ng. Adrien keras dikedudukannya. Mendongak melihat tayangan depan matanya. Mulutnya turut terkunci. Hatinya merobek tidak percaya. Hancur! Alycia Min yang dia kenali bukanlah seperti yang dia ketahui.
YOU ARE READING
Found You 🤍
RomancePertolongan yang di hulurkan pada malam itu berakhir dengan tragedi yang telah mengubah nasibnya sendiri. Tangisan dan rintihannya juga tidak dapat memutar kembali keadaan yang telah berlaku. Dia hanya berserah dan menyerah. Siapalah dia untuk melaw...