Bab 16

973 134 2
                                    

Kicauan burung, sekali aku memejam mata, terasa seakan berada di hutan belantara. Tenang rasanya. Dengan desiran dedaunan yang dielus angin dan heningnya atmosfera, seketika membuatkan aku terlupa bagaimana hariku bermula.

Celikkan mata, tiang bola jaring berdiri di depan mata. Gelanggang kosong petang itu. Sama seperti petang-petang sebelumnya. Majoriti lebih suka bermain futsal dan berjoging. Tidak pun, berkurung di dalam bilik melayan perasaan dengan lagu melankolik menjadi latar belakang.

Sekali-sekala, ada juga yang lalu di situ. Lain-lain masa, hanya aku dan Hanif duduk menghadap langit yang menghampiri senja.

"Tadi tu, Arasykan?" Hanif memecahkan dinding kesunyian yang terbina.

"Ha'ah."

"Oh."

"Kenapa? Awak nak marah lagi ke sebab saya bercakap dengan dia?"

Hanif memasang muka tidak bersalahnya. Menekup mulut dengan lagak divanya.

"Bila masa pula saya marah kat awak sebab dia?"

"Haih! Tak nak mengaku pula!"

"Bukan marahlah. Risau." Balas Hanif.

Tapak tangan sejuk. Minuman berkarbonat bagaikan tersangkut di kerongkong. Buih-buih menusuk ke dinding trakea.

"Emilia."

Dia panggil nama aku!

"Hah?"

"Actually saya dah lama nak tanya awak soalan ni but I held myself back sebab takut awak... tak nak berkawan dengan saya lagi."

Di-dia nak cakap apa ni? Ya Allah! Kenapa aku berdebar semacam ni?!

"Awak kata dia kawan lama awak. Tapi kenapa dia tak cam muka awak? Dia... amnesia ke?"

Aku tertawa kelat. Sejujurnya, soalan yang sama masih bermain di minda. Kenapa Arasy tak kenal siapa aku. Agak klise untuk Hanif mengajukan soalan yang masih belum terjawab.

"Sebab..." Aku menoleh ke kanan. "Ini bukan muka saya."

"Hah?" Hanif meneguk liur. "Awak..." Jari dituding ke muka sendiri. "Buat apa-apa kat muka awak ke?"

"Eh, taklah!"

"Dah tu?"

Jari aku tuding ke mata. "Yang ni mata ayah saya." Kemudian ke pipi. "Yang ni, pipi mak saya. Sebab itulah saya comel!"

"Ha-ha!" Hanif menjelingku, geram.

Hahahahaha tertipu!

"Okay, okay! Saya jawab!"

Hanif mencebik. Mengelak daripada bertatapan denganku. Merajuk pula!

"Saya serius nak jawab ni! Tengoklah sini."

Dia menggetap gigi. Masih mencebik tetapi muka dipalingkan juga menghadapku. Melawan ego dan rajuknya. Hatiku terhibur dengan gelagatnya. Tawa menawan diri.

"Hm... dia tak kenal saya sebab saya berubah."

"Berubah?"

"Saya—tak cantik."

Hanif mengerutkan dahi. Keliru.

"Dulu, semua orang panggil saya Debab. Sebab saya gemuk. 93kg. Rasanya dah boleh consider obese kut."

Hanif kekal memandangku. Rasa ingin tahunya kian memuncak.

"Saya hodoh. Saya tahu saya hodoh, tapi semua orang asyik ulang, ulang dan ulang benda yang sama macamlah saya tak sedar diri."

"So you lose some weight?"

Kepala aku gelengkan. "Not some. 43kg. Saya hilang 43kg. Impressive, right?"

Hanif tersenyum kecil dan mengangguk.

"But it was hard."

Hujung baju aku genggam kuat. Menggetap gigi daripada membiarkan bibir menggeletar. Air mata bertakung di tubir mata.

"It was so hard to the point that saya rasa—mati lebih senang."

"Emilia..."

"I woke up at 4am every day. Jogged for two hours. Even bila rasa macam lutut saya dah nak tercabut pun, I keep on running."

"Skipped breakfast, dinner and kadang-kadang, even lunch. 10 hari tak makan, just minum air. Stopped eating rice, meat altogether. Admitted to hospital dua kali sebab malnutrition." Aku berhenti sejenak dan menghela nafas berat. "Ambil laxative. Muntahkan makanan. Take pills."

"Stop."

"No, just—just listen."

Hanif mendengus kasar.

"I did everything. Everything. Saya tak harap pun nak jadi cantik macam bidadari. Saya just nak... nak jadi normal. Apparently, budak gemuk, hodoh macam saya dulu is considered abnormal by society. Ingatkan berat badan saya je yang berubah, but I totally lost myself in the process. Maybe that's why dia tak kenal saya lagi."

"Are you done?"

Hanif menggenggam kuat tin merah kosong di tangan. Mengemikkan bahagian tengah tin. Urat menonjol di tengkuknya. Telinganya bera.

"Saya bangga. Bangga sebab dapat turunkan berat badan saya. Saya nak beritahu Abel, Hannah, nak beritahu semua orang. Tapi kalau saya tunjukkan gambar saya masa zaman sekolah, they'll call me Debab again. Kalau saya beritahu cara saya turunkan berat badan saya, they'll say saya obses nak jadi cantik sampaikan sanggup buat benda bodoh."

"You really think kawan awak akan buat macam tu? You really think diorang akan judge awak sampai macam tu sekali?"

"Awak?" Mata ke mata. "Lepas awak dah dengar cerita saya, awak tak judge saya ke? Sikit pun tak?"

Hanif bingkas bangun dari lantai gelanggang. Beg hitam miliknya dia capai. Merendahkan pandangan. Secebis rasa kecewa dicerminkan mata hazelnya.

"Awak kata awak tak ubah apa-apa pun kat muka awak. All you did was lose weight. Lepas dengar cerita awak, I think you're more than just pretty. Dulu—" Hanif menahan keluhan. "—dan sekarang. That's how I judge you."

Aku tergamam. Derapan kaki bergema tatkala dia melangkah pergi meninggalkanku. Kicauan burung, desiran dedaunan, semuanya menenangkan tetapi kata-kata terakhir Hanif sebelum pergi, tiada lawannya.

Terngiang, abadi di benakku.

+

Anep saya mana haih

OxytocinWhere stories live. Discover now