Bab 6

1.1K 155 14
                                    

"Emilia." Suara garau mencelah. "Siapa ni?" Hanif memandang Arasy serius.

"Boyfriend you ke?" Tanya Arasy pula.

Boyfriend? Patut ke aku gunakan Hanif untuk halau dia? Macam mana kalau Hanif naik angin? Aduh!

"Kawan dia." Jawab Hanif.

Ju-jujur sangatlah dia ni. Tak boleh ke cover aku sikit? Satu lagi, sejak bila pula kami berkawan ni? Aku tak ada declare apa-apa pun.

"Oh!" Arasy meledakkan tawa. Seakan lega dengan kenyataan itu. "By the way, nama you... familiarlah. Emilia?"

Jangan cakap kau tiba-tiba ingat aku pula!

"Awak kenal dia ke?" Tanya Hanif.

"T-tak." Gumamku.

"But hari tu, you yang tegur I dulu." Arasy mulai keliru.

Aduh, aku nak jawab apa ni? Takkan nak mengaku aku Emilia yang dia kenal dulu?

"Bro. Rasanya awak salah orang ni. Kawan saya tak kenal awak pun." Hanif bersuara.

"Hah?" Arasy terkebil-kebil, sama sepertiku. "Oh... sorry. I tersilap orang kut."

Thank you Hanif!

"But can I get your number?" Pinta Arasy lagi.

Aku menghela nafas dalam. Memaksa bibir untuk menguntumkan senyum sebelum kembali mendongak memandangnya. Cukuplah aku tertunduk selama tiga tahun kerananya.

"Sorry. Saya tak bagi number saya dengan stranger."

"Oh. It's okay." Arasy tersenyum kelat. "Sorry ganggu." Sambungnya kemudian berlalu pergi.

Nafas yang tertahan terhembus juga akhirnya setelah kepergian Arasy. Aku memejam rapat mataku. Menenangkan diri sendiri.

"Awak okay ke?" Tanya Hanif.

"O-okay aje."

"Dia ada buat apa-apa kat awak ke?"

"Kalau ada, awak nak buat apa?" Gurauku.

Alih-alih, air muka Hanif yang tenang berubah sepenuhnya. Alis tebalnya bertaup. Urat tegang menonjol di tengkuknya. Aku pula yang gentar melihatnya.

"Dia buat apa?" Suaranya tegas.

"S-saya—"

"Kenapa ni?" Tanya Sufyan yang kembali dengan Hannah bersama smoothies. "Kenapa?" Ulangnya.

Hanif tidak putus dari memandangku. Seakan menungguku mengadu kepadanya.

"Kenapa ni?" Giliran Hannah pula untuk bertanya.

"S-saya—saya gurau ajelah awak. Janganlah serius sangat." Jujurku. Takut.

Hanif menghembus nafas perlahan. "Kalau ada apa-apa, just tell me. Saya kenal dia."

Hanif kenal Arasy?

"Dia siapa?" Tanya Hannah.

"T-tak adalah. Abaikan je. Ni, nak main ke tak nak ni?" Aku laju-laju mengubah topik.

Tanpa berkata apa-apa, Hanif terus mengambil bola boling dan berlalu ke lorong kami. Hannah dan Sufyan tidak lagi bertanya apa-apa.

Sejujurnya, meskipun riak wajah Hanif sebentar tadi agak menggerunkan, aku tidak dapat menahan diri daripada berasa... tenang. Rasa selamat.

OxytocinWhere stories live. Discover now