"Yona mana Edy?" Tanya ibunya.
"Kat rumah.. Tak ikut.. Kepala pening katanya.."
"Ehhh jangan-jangan dah berisi kot.." Duga ibunya lagi. Danial mendengar perbualan mereka.
"Eh mama ni.. Awal sangat.." Edry Mann tersengih. Sudah masuk 3minggu mereka berkahwin. Kerap melakukan seks.
"Kalau dah namanya rezeki Edy, tak kira masa tau.. Balik ni terus bawa Yona pegi check up okay.."
"Okay ma.."
Danial memasang telinga.
"Haaa.. Bawa ni untuk Yona.. Mama tau dia suka sangat seafood ni.."
"Mama ni susah-susah je.."
"Untuk Edy dan Yona je pun.. Biarlah.."
"Okay laa ma, Edy balik dulu.. Thanks tau.. Nanti Kitorang singgah sini okay.."
Diciumnya tangan ibunya itu.
Sewaktu Edry Mann berjalan menuju ke keretanya, Danial bersuara.
"Tak masak ke kat rumah? Ke asyik ngongkek siang malam?" Sindir Danial.
Terbakar hati Edry Mann.
"Dah ibu yang call suruh ke sini ambil lauk pauk ni, kan.." Balas Edry Mann perlahan walaupun hatinya bagai disiat-siat.
"Tulaaa pakai barang second hand.. Hmm.."
"Hoi!!!! Apa kau tak puas hati dengan aku hah???" Kali ini Edry Mann memang benar-benar sudah naik berang. Kata-kata Danial sangat melampau.
Kolar baju Danial ditariknya kasar. Edry Mann mengepal tumbukannya.
"Wowowo.. Rilek.. Aku cakap benda betul laaa.. Dah ramai lelaki pakai dia.. Engkau ni tak tau yang ke berapa.."
Bukkkkk!!!!
Satu tumbukan padu hinggap d mulut Danial.
"Sekali lagi kau cari gaduh, pecah muka kau!!!"
"Hei.. Kenapa ni??" Datin Aliyah terperanjat melihat kedua anaknya yang bertengkar itu.
Edry Mann terus masuk ke dalam keretanya dan memecut laju meninggalkan perkarangan rumah agam itu.
******
"Bodoh kau Danial!!!"
Namun kata-kata Danial tadi tetap terngiang-ngiang di telinganya.
"Danial macam pernah kenal dengan Yona.. Jangan-jangan dia tau Yona pernah mengandung dulu.."
Edry Mann memandu untuk balik ke rumahnya bertemu isterinya. Ada yang ingin ditanyakannya.
******
Ruhaila menyapu ubat di luka Danial.
"Mama hairan dengan kamu berdua ni Danial. Asyik bergaduh je!!! Apa yang Danial cakap kat Edy sampi Edy pukul Danial ni??? Kalau papa tau, siaplah korang!! Perangai tak berubah!"
Danial cuma diam. Hatinya panas dengan adiknya.
"Kau tunggu Edy.. Aku akan pastikan kau akan tinggalkan Yona lepas aku cerita hal sebenar.. Kau tunggu.."
******
"Sayang.."
"Ehh.. Sorry abang.. Yona tak perasan abang balik tadi.."
"Kepala Yona masih pening? Kalau masih, jom pegi klinik.."
"Dah okay dah ni bang.. Jom makan bang.. Yona ada masak tadi.."
"Yelaa.. Tu mama ada bawakan lagi lauk kegemaran sayang.. Sotong masak hitam.."
"Blueerrrkkkkk!!!"
Yona Fella berlari menuju ke tandas. Tekaknya tiba-tiba loya.
Edry Mann mencium baju dan tangannya.
"Aku wangi kot..."
"Sayang.. Kenapa tu..?"
YOU ARE READING
Dua Belahan Jiwa
Rastgelekenyataan yang amat menyakitkan.. Sebab percaya kau kecewa.. mungkin kau buta.. mungkin dia yang buta.. Hidup tanpa didikan agama, tanpa dipeduli orang tua sememangnya sukar. Kehidupan menjadi terumbang-ambing. Banyak duit pun tidak berguna jikalau...