👌النهارده كنت بذاكر في الأمراض العصبية -نسأل الله التيسير- بذاكر في مخ الإنسان🧠 والله العظيم أنا مخي تاه يا جماعة..
😮 قعدت أدخل على النت على أفلام عن المخ حاجة سبحانك يا رب كل ده في مخنا احنا.
🧠الفص الأمامي ده اللي ربنا اتكلم عنه في سورة اقرأ لما ربنا قال:
🌸 "كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ" (العلق : ١٥) .🤔اشمعنى الناصية ❓اشمعنى الفرنتل لوب ❓
✳️العلماء كلهم في المراجع الأجنبية يقولك :
🩸إن الفص الأمامي ده اللي خلاك أنت بني آدم أصلًا
🩸الفص الأمامي ده هو سر أصلًا إتخاذ القرار.
🩸هو اللي بيكون شخصيتك.
🩸هو اللي بيكون اتخاذ القرار في حياتك ردود أفعالك في الحياة.
🩸الفص الأمامي ده هو اللي بيتحكم في شهوتك الجنسية ..🤔يعني إيه❓ يعني ساعات تلاقي حيوان كلب مثلًا ذكر وأنثى بيجامعوا بعض في الشارع أي حيوان حمار وحمارة أي حد بيجامعوا بعض في الشارع ، ليه❓ لإن الفص الأمامي ده مش عنده شغال بالمنظر ده.
🩸لإن الفص الأمامي ده اللي بيخلي البني آدم عارف لما يجي يعمل حاجة يعملها فين .
👌🏻عشان كده يقولك من علامات إن الفص الأمامي ده يبوظ -ربنا يحفظنا- إن البني آدم بيرجع طفل تاني 👶 يقعد يمص صوابعه ، يقعد يمسك في الحاجة ،لو كَحَّت في إيديه تلاقي بقه يقعد يعمل زي النونو الصغنن كده .
😔وهو عنده ستين سنة وسبعين سنة وتمانين سنة يرجع طفل تاني ، ما عادش يتحكم في أفعاله ، ويعمل حمام في أي مكان ، عايز يقضي شهوته الجنسية في أي مكان ، خلاص ماعدش بني آدم أصلًا .
🤯الفص الأمامي ده تدفعي فيه كام الفص الأمامي ده مركز القرار .
🩸ده اللي خلاك بني آدم أصلًا.
🩸ده اللي خلاكي متدينة.
🩸ده اللي اتخذت قرار التدين وسماع المقطع ده بيه .🧠في مركز في المخ يا جماعة لو باظ بيعمل حاجة اسمها ورد سلاد ، بيبقى كلامك سلطة -ربنا يحفظنا يا رب- سلطة ، قطة ، كلب ، راح ، أكل ، هو مش عارف يتكلم أصلًا ، مش عارف يعبر عن اللي جواه بقى أكله بقى كلامه عامل زي السلطة😟.
👼 من أجمل الحاجات اللي قرتها النونو بيشوف مامته بـ أخر مركز في المخ من ورا 👀 ، إنما بيعرف إن دي مامته بمركز تاني قدامه ..
🤍وبيقدر يفتكر صورة مامته وهي مش قدامه بمركز تالت جنبهم.
👂وبيسمع صوت مامته وهي بتقوله يا حبيبي بمركز تاني في نص الدماغ ، مركزين تانيين في نص الدماغ..
.
👌🏻وبيربط صوتها بصورتها بمركز تالت ، شوفوا كل المراكز دي. 😍وبيقولها يا ماما لما يبدأ يقول أجمل كلمة قلب الأم بيرقص عندها بيقولها بمركز تاني .🧠بروكس أريه دي منطقة تانية بتاعة النطق ، دي قصص على ما بتعرف تنطق وعلى ما الإنسان بيتكلم .
😮ده نونو بيقول كلمة يا ماما وبيشوف مامته وبيتخيل صورتها وهي مش موجودة أصلا ، وبيتعرف على صوتها وهي بتناديه حتى وهو مش شايفها لما وهي قاعدة في المطبخ تناديه بمركز رابع خالص ، كل سنتوفة في المخ مراكز رهيبة.
#البوست3⃣
#الشيخ_حازم_شومان
#ذكر_واحد_أفضل_من_ذكر_الليل_مع_النهار🌿نعمة الإنزيمات 😍
🥩إنزيمات الهضم في المعدة من غيرها حتة اللحمة تاخد خمسين سنة ، بتاخد ساعتين بسبب الإنزيمات.🌺الإنزيم ده كائن بيسرع كل حاجة جوه جسمك ، لولا الإنزيمات كنا بقينا عاملين زي سلاحف النينجا ترتلز 🐢 بنتحرك ببطء وبنفكر ببطء ولو قلت لمراتك هاتيلي شوية ملح على السلطة بتقعد سنة عما تجيبلك الملح🧂.
🟤الكلام ده بحق وحقيقي ، يا جماعة الإنزيمات دي من غيرها كانت لو دبوس📍 كدهو بس دبوس الطرحة دخل في إيدك دمك كله ينزف في خلال ٣ أيام قبل ما إنزيمات التجلط كانت توقف الدم.
🌺إنزيمات التجلط هي السبب إن الدم بيقف، هي سبب إن الأكل بيتهضم♡.
👌🏻الإنزيمات دي هي الحاجة اللي مسرعة لك كل حاجة في حياتك ، لولاها كان النسخ بتاع DNA جوة الخلايا ما كنش بقى بالمعدل المذهل ده.
🌿أنت كل ثانية مائة وخمسة وعشرين مليون خلية في جسمك بتموت وبيكوّن مائة وخمسة وعشرين مليون خلية تانيين❤️.
◀️ ليه⁉️ عشان يفضل جسمك شباب ، عشان يفضل جسمك حيوي ، ويفضل جسمك قوي🏋 .
🤔المائة وخمسة وعشرين مليون خلية دول اللي بيكونهم إيه ⁉️
⇦الـ DNA بتاع الخلايا ، الجينات بتاعة الخلايا .🤔طب الجينات دي بقى لو بتشتغل بالهادي مش بتشتغل بسرعة رهيبة رهيبة ⁉️
⇦كنت خلاص ، كنت أنت خلصت ، كان كل خلاياك ماتت قبل ما يتجدد أي خلية تانية😦.♨مين اللي بيكون جوه جسمك اتنين ونص مليون خلية دم حمرا كل ثانية كل ثانية! مش كل يوم ولا كل ساعة .
🩸كل ثانية اتنين ونص مليون كرة دم حمرا ، ما دي الشّيَّال بتاع 💨الأكسجين اللي قاعد يشيل الأكسجين من الرئة.
🔹شوفتوا الكورونا رعبت العالم كله ، ليه ⁉️
بسبب التنفس ، الناس خايفة على نفسها ، نسأل الله اليقين والعافية.🩸تاخد الأكسجين وتروح للألف مليار خلية اللي في الجسم تقعد تديهم أكسجين وترجع بثاني أكسيد الكربون😦.
🩸كرة الدم الحمراء بتمشي في جسمك في اليوم عشرين ألف كيلو متر عشرين😳... يا جماعة ده من المنصورة للقاهرة مائة وعشرين كيلو متر🛤 ده من القاهرة لاسكندرية مائة وخمسين كيلو متر.
🩸عشرين ألف كيلو متر كرة الدم الحمرا الواحدة بتفضل بتمشيها في جسمك في اليوم الواحد.
🌿طول الأوردة والشرايين طول الجهاز الدموي في جسمك مائة ألف كيلو متر ، الدم بيجري فيه عشان يوصل للخلايا ، مفيش قرية مبيوصلاش مية في جسمك ، مفيش قرية مفيهاش بنية أساسية في جسمك💚
#ذكر_واحد_أفضل_من_ذكر_الليل_مع_النهار
#الشيخ_حازم_شومان
#البوست5
أنت تقرأ
هنصعد سلم الالتزام معا🥺💜🌸
Espiritualبصوا عاوزين نلتزم بقي؟ اصل الحياة مش لهو ولعب بس عاوزين نعمل صح بقي♥ ولَن يُخيب اﷲ صِدق إلحاحَك ما دُمت مُتيقناً :")) وكمان الجنه جميله اوي مش يلا بقي نفوق ونقرب من الله