#لقطة 21
🍄🍄من #أهم اللقطات التربوية #التأسيسية
((والصبيُّ وإن لَم يَكن مُكلَّفًا، فوليُّه مُكلَّف.. لا يَحِل له تَمكينُه من المُحرَّم؛ فإنه يَعتاده، ويَعسُر فِطامه عَنه))*ابن القيم👌.. || الصبي؟ = من سن الإدراك ولو بأبسط علاماته = لحد قبل البلوغ---الدليل: {((كيف نكلم من كان في المهد ((صَبِيًّا))}.. #تربية_السلف_لمن_يهمه_الأمر☝️..
👈👈👈 بيؤيد الكلام دة حوادث كتير من السنة:
⛔️#حادثة_أولى لما الحسين وهو 7 سنين أكل من تمر الصدقات النبي صلى الله عليه وسلم دخل صباعه الشريف في بؤه وخرجها بكل اللعاب إللي حواليها، وزجره ولامه وقال له: كِخ كِخ! أما علمت أنا لا نأكل الصدقة!
⛔️#وحادثة_تانية مشابهة مع الحسين والنبي أمره مباشرة بإقلاء التمرة من بؤه وزجره ولامه بنفس الجملة، دة وهما لسة أطفال 7 سنين...
🤔 ولادك بيساوموكي على الحاجة الغلط شرعًا 👀 ؟ ومش مقتنعين بكل الأدلة إللي جبتيهالهم لتحريمها🤔، وبيقولولك خلينا نشوفها أو نعملها قدامك بدل ما نشوفها من وراكي😈...؟ وبيفضلوا يزنوا على دماغك وإنتي مالكيش طولة بال ع المناهدة والغولب دة 👻 ، فبتخافي من تهديدهم لا يشوفوها من وراكي فبتستسلمي لرغبتهم وتوفريهالهم👀..؟
🐥🐥عاوزاكي تحطي في بالك قاعدة تتكلمي بيها مع ولادك لو دة بيحصل:
قولًا واحدا، هتقوليلهم بكل ثقة😌😌:
🚦 لا لا إطلاقا خالص نهائي😌، إنتوا كدة مش بتهددوني أنا إطلاقا، إنتوا بتهددوا نفسكم .. لما إنت مثلا تقول لي ارميني في النار بدل ما أرمي نفسي من وراكي، يبقى كدة انت بتهدد مين👀😏؟ "كل إمرءٍ بما كسب رهين" يا حبايبي😌❤️
🚦أنا إللي عليا وإللي ها اتسئل عنه = هو الفلوس والتسهيلات إللي سهّلت ليكم بيها أي شيء حرام أو فيه مخالفات شرعية مهما قل شأنها وأيًّا كان المبرر.. وبقدر حجمها = هشيل في صحيفتي.. 👈 فبالتالي الحاجة إللي فيها أقل شبهة حرام وحكمها ثابت عندي قطعًا بدليل صحيح شرعًا = ليا كامل الحق إني أصون صحيفتي عنها لإن محدش في الدنيا دي كلها _حتى أمي وأبويا ربنا يرضى عنهم- يستاهل إني أديله ولو ذرة من حسناتي أو آخد نقطة من سيئاته لإن كل الناس -حتى إنتوا وأمي وأبويا- هيهربوا مني يوم القيامة ومحدش هينفعني يوميها إلا "التقوى" بإذن الله.. ومش هشيل ذنب لو منعتكم عن أي شيء غلط حتى لو المنع دة خلاكم تشوفوا الغلط دة أو تعملوه من ورايا.
🚦وإنتوا إللي عليكم وإللي ها تتسئلوا عنه = إنكم تمتنعوا عن كل ما هو معلوم بالضرورة شرعا إنه حرام وتتقوا الله في السر والعلن -بالذات في السر😌- وتحفظوا حدود الله والعهد بالغيب، لإن دة مقياس لإيمانكم بالله "والحافظون لحدود الله وبشر المؤمنين"..
🚦فا تشوفوا الغلط والحرام من ورايا أو من قدامي، أو ما تشوفوهوش === دة مباشرةً بيصب في صحائفكم إنتوا مش صحيفتي أنا طالما ربنا شاهد إني مانعاه ومش ميسراه لكم وبقول إن هذا منكر لا يُرضي الله ومش هكون طرف فيه..
🚦وطول مانتوا في مسؤوليتي وتحت رعايتي وقوامتي المالية والتربوية وكل شيء = هو دة النظام المتبع. ولما بقى تشتغلوا وتجيبوا فلوس تخصكم بذمة مالية خاصة بيكم وتصبحوا مكلفين ومسؤولين عن كل أفعالكم أمام الله = ابقوا هاتوا بيها إللي تقدروا تشيلوه في صحيفتكم براحتكم خالص ساعتها😌..
👈👈"فمن يعمل مثقال ذرة خيرًا يره.. ومن يعمل مثقال ذرة شرًا يره"..
👈👈"فمن أبصر فلنفسه.. ومن عمي فعليها.. وما أنا عليكم بحفيظ.."..😌
🔹🔹🔹🔹🔹.
💡💡في الحوار المتكرر دة 👆 ولحد ما الأمر يستتب بعون الله مع الوقت وتختفي الظاهرة دي تماما من بيتكم خلال فترة بسيطة إن شاء الله، هتحتاجي:
🔍1-إنك تستعيني بالله على المناهدة والجدال والزن والصبر.. فلا حول ولا قوة لنا جميعا إلا به عز وجل.. فأكثري من الحوقلة والصلاة على النبي ﷺ والاستغفار..
🔍2-تكون علاقتكم حلوة، مبنية على أساس من الحب والثقة والاحترام والتقدير..
🔍3-تكوني مربياهم أصلا على العقيدة –ربوبية وألوهية وأسماء وصفات- وأركان الإيمان الستة = لإن دول المفاتيح إللي بتأسس التقوى والمراقبة ومعرفة قدر الله وقدر الآخرة وحقيقة الدنيا والعبودية و...إلخ، زي ما هنفصل في مقالات العقيدة بإذن الله..
🔍4-تقابلي قوتهم في الزن = بقوة مضادة، مساوية لها في القوة ومضادة لها في الاتجاه، اسمها الزن بردو😅 .. لا َيِفلّ الزن إلا زن مثله 😈...
بس زن الحق يفرق عن زن الباطل 😌.. اثبتي يا فوزية...
🔍5-تكوني جاهزة بدليل صحيح شرعا لما تكوني ناوية تحرَّمي أو تمنعي شيء، عشان تعلميهم إننا مش بنتكلم بالهوى وتأسّسيهم على عقيدة مهمة جدا ألا وهي إن مصادر أفعالنا بناخدها من مصادر التشريع الرئيسية وعلى رأسها: القرآن والسنة.
🔍6-تاخدي الموضوع بهزار غالبا وفي نفس الوقت بحب وحزم وثبات على المبدأ، وتكوني قدوة فيه قبل أي حد..❤️❤️
🐥🐥اصبري على المنهج دة وصابري ورابطي واتقي الله، وأنا بببشرك:
.......هيلينوا ف إيدك بعون الله.......
أنت تقرأ
هنصعد سلم الالتزام معا🥺💜🌸
Spiritualبصوا عاوزين نلتزم بقي؟ اصل الحياة مش لهو ولعب بس عاوزين نعمل صح بقي♥ ولَن يُخيب اﷲ صِدق إلحاحَك ما دُمت مُتيقناً :")) وكمان الجنه جميله اوي مش يلا بقي نفوق ونقرب من الله