كان نفسي اقول الكلمتين دول
من ١٨ سنة .. فعلا كان دة حالنا !!!!بوست عميق ولمس حاجات كده الواحد نساها 😓
مش حيحس بالكلام ده غير المنتقبات والمختمرات القداااامى بسسسسس
👇( واشوقاه إلى أوقات البداية)
بقالي يومين من ساعت ما قرأت الجملة دي للجنيد البغدادي رحمه الله وأنا عمالة استرجع وافتكر تفاصيل جميلة من أوقات البداية...
التفاصيل جميلة..بس استرجاعها في الوقت الحاضر قاسي جدا وصادم!
افتكرت الرفاهية اللي حسينا بيها لما ظهرت النقابات اللي بطانتها ناعمة، كانت بطانة النقاب طبقة تقيلة بتوبر بعد الغسيل وتبقى خشنة على البشرة ومتعبة في التنفس.
كنا بنسأل ساعتها النقابات الجديدة دي أمان؟ يعني بتغطي الوجه كويس ولا عشان خفيفة ممكن متكونش ساترة زي التانية؟
افتكرت واحنا بنسأل بعض على الجوانتي أبو وردة ينفع يتلبس؟ : )
واللاميه اللي بيلمع ده مش ملفت؟
كان اللبس عند المنتقبة ده موضوع كبير، وتفاصيل كتير
وكل حاجة معمول حسابها(الهوا، ركوب المواصلات، رفع الايد....)حتى النقاب نفسه كان له هيبة كدة وطبقات كتير فوق بعض...
وبعد كل التفاصيل والاحتياطات تقوم المنتقبة بقا تلبس فوق كل ده حاجة اسمها ملحفة😅 (شيء عظيم كدة ممكن يتفصل منه ٣ دريسات من اللي بيتلبسوا دلوقتي)
كانت اللي بتقرر تلبس النقاب فاهمة انها لما تغطي وجهها وإيديها يبقى كل ما سواهما أولى بالستر والتغطية،
وانها اختارت درجة أعلى من المححبة والمختمرة ولازم تبقى قد المسؤولية...المختمرة كانت بتلبس خمار بجد، واصل لحد الركبة وتحته هدوم واسعة وفضفاضة، والألوان وقورة وهادية.
كان شكل الحجاب العادي مع البنطلون شاذ جدا مهما كان البنطلون واسع كنا بنستغرب إزاي محجبة ولابسة بنطلون!
كانت كل حاجة منطقية، والحدود بين درجات الاحتشام واضحة ومقنعة...
المحجبة فاهمة ان في حاجات أولى من شعرها بالستر، وان اللي كانت بتلبسه قبل الحجاب مبقاش ينفع يتلبس بعد مااتحجبت..
والمختمرة فاهمة ان الخمار أستر من الطرحة العادية( اللي كانت كبيرة أووي بردو قبل ما الدنيا تتقل بركتها😅)
فلازم لبسها يكون ساتر ومحتشم وفضفاض.والمنتقبة فاهمة ان دي بقا أعلى درجة( ليفل الوحش في الحجاب😊)
وانها اختارت الاحتجاب الكامل ولازم تبقى قد اختيارها وقد ثمن المسؤولية دي...كان عادي ننصح بعض💔، وننبه بعض...
مكناش حساسين للنصيحة وبنقف لبعض على الواحدة...
ومكناش بنفكر ١٠٠ مرة قبل ما نتكلم عشان خايفين اللي بننصحه يزعل ولا يحرجنا...
أنت تقرأ
هنصعد سلم الالتزام معا🥺💜🌸
Spirituellesبصوا عاوزين نلتزم بقي؟ اصل الحياة مش لهو ولعب بس عاوزين نعمل صح بقي♥ ولَن يُخيب اﷲ صِدق إلحاحَك ما دُمت مُتيقناً :")) وكمان الجنه جميله اوي مش يلا بقي نفوق ونقرب من الله