"Aku tengok tak berganjak pun duit dalam akaun bank kau tu." Franky memecahkan sunyi sambil menyuap mushroom soup ke dalam mulutnya. Roti juga dicubit kecil dan dimakan bersama sup. Lily memandang jejaka itu.
"Tuan Franzelx, saya minta maaf tapi saya betul betul tak sanggup nak terima duit yang banyak tu. Kalau awak nak bagi semua tu atas sebab nafkah isteri pun, saya rasa jumlah tu banyak sangat." Jelas gadis itu jujur.
"Kau kata kau nak kahwin dengan aku sebab nak kikis duit aku?" Soal Franky sinis. Lily menggigit bibir.
"Tapi tak sebanyak ni. Saya bukan sundal sampai nak.."
"What?"
Lily terdiam dan mengerutkan dahi.
"Apa?"
"Kau cakap apa tadi?" Soal Franky. Wajahnya berubah seperti menahan marah.
Lily masih keliru. Apa yang dia cakap?
"Selama ni kalau kau taknak guna duit aku sebab kalau kau guna, kau anggap diri kau sundal? Sundal ke kalau guna duit suami? Sundal ke kalau belanjakan harta suami?"
Lily terkedu.
"T.. Tak.. Saya cuma.."
"Aku tak suka. I hate it when you called my wife as sundal." Tajam Franky merenung mata Lily. Lily menunduk dan mengangguk.
"Saya minta maaf." Pinta gadis itu. Franky menghela nafas.
"Makanlah." Jejaka itu kembali makan dan suasana menjadi sepi. Lily merenung suami bermata amethyst itu. Hensem juga.
Haih macamana dia boleh kahwin dengan mamat ni?
Wajah Franky tidak marah, tetapi ada kedinginan disitu.
"Awak saya minta maaf." Lily terus membuat muka comel sambil bangun dan duduk di atas riba Franky. Leher jejaka itu dipeluk.
"Don't say that again."
Lily pantas mengangguk. Bibir Franky tersenyum dan hidung mereka bertemu.
"Nah." Sup cendawan itu disuap ke dalam mulut Lily. Gadis itu mengerutkan dahi.
"Tawarnya!"
"Mana ada tawar!" Bantah Franky. Budak ni telan garam ke setiap hari?
"Taknak!" Lily melepaskan diri dari pelukan Franky apabila lelaki itu mengacah acah untuk menyuap makanan persis makanan hospital itu kepadanya.
Franky tergelak kecil dan meletakkan sudu di dalam mangkuk kembali. Pinggang Lily dipeluk.
"No one ever told you that you're cute?" Soal Franky pelik. Lily memandang jejaka itu. Sebelum ni memang ramai yang cakap dia comel. Tapi dia dah tua, comel apa benda. Lainlah budak enam tahun makan lolipop tu, itu barulah comel.
"Tapi saya tak rasa diorang maksudkan benda tu." Gadis itu berkata jujur.
"No, you're such a cutie little girl."
Pipi Lily memerah.
"Dah, turun. Paha aku dah kebas ni." Tubuh Lily ditolak lembut supaya turun dari atas ribanya.
Lily berdecit. Baru je nak feeling feeling romantik.
***
"Nanti malam ni siap siap tau, aku nak bawa kau keluar makan." Ujar Franky sambil mengancingkan butang kemejanya untuk ke pejabat. Lily mengerutkan dahi.
"Kenapa nak makan luar? Kan saya boleh masak. Lagipun barang dapur tu dah beli kan." Ujar Lily sambil menghulurkan blazer kepada Franky.
"Dah aku suruh bersiap tu siap je lah." Arah Franky. Lily mengangguk perlahan.
YOU ARE READING
2 | KNIGHT'S [C]
Romance"Because that little girl.. Got the beast, as a knight." . . . TOLONG BACA BUKU IKUT TURUTAN NOMBOR DKT TAJUK TU TAU