LUCCA, ITALY.
Kaki Lily mula menjejak ke tanah dimana tempat lahirnya Franzelx D'Ezekiel, suaminya. Kemudian dia memandang Franky di tepinya.
"I miss this place damn much." Gumam Franky. Tangan Lily diambil dan digenggam bersama wajah teruja.
"Tapi bukan Hunter lahir di Pisa ke? Kenapa awak lahir di Lucca?" Soal Lily pelik. Teringat pula Quinn Davieka pernah bercerita tentang Hunter kepadanya.
"Bengap betul kau ni. Aku dengan Hunter kan bukan adik beradik kandung. Mama lahirkan aku disini sebab dia taknak mammina tahu Giovanni kahwin lain. Tapi last last mammina tahu juga. Sejak dari tu lah Giovanni layan Hunter kasar." Jelas Franky. Lily mengangguk.
"Jom balik rumah. Esok kita pergi Rom." Lily mengerutkan dahi.
"Rom?" Soal Lily.
"Yes, Rome. Capital of Italy. Mama tinggal situ."
"Laaa tadi kan kita landing dekat sana? Kenapa tak pergi rumah mama terus? Dahla Rom dengan Lucca ni jauh." Bebel Lily. Franky tersenyum kecil.
"Sebab aku nak bawa kau jalan jalan sini dulu. Kenal tempat lahir aku lepastu kita pergi Rom and then balik Malay. How?" Soal Franky. Lily tersenyum dan mengangguk.
"Saya lapar." Seperti biasa, Lily selalu kelaparan meskipun mereka sudah makan sebelum datang ke sini.
"Jom balik, mandi apa semua lepastu kita makan." Ujar Franky sambil menarik tangan Lily. Gadis itu mengangguk teruja.
***
"Do you have allergies on seafood?" Soal Franky sambil memandu memasuki sebuah restoran makanan laut. Dah sampai baru tanya.
Lily menggeleng. Dia tidak mempunyai masalah untuk makan makanan laut dan makanan laut juga merupakan salah satu kegemarannya.
"Okay. Let's eat it." Franky melangkah keluar begitu juga dengan Lily. Mata gadis itu melihat tulisan berwarna biru neon sebagai papan tanda.
La Griglia Del Mare
"Sini halal ke?" Bisik Lily perlahan sambil memandang sekeliling. Franky tergelak kecil dan mengangguk.
"Little girl, aku tak gila lagi tau nak bawa kau makan tempat haram. This restaurant served sea food without alcohol and meat so this is included them in one of the halal restaurant in Lucca." Jelas Franky. Lily mengangguk perlahan.
Mereka mula makan makanan laut itu apabila hidangan yang dipesan tiba.
"Sedapnya!" Lily menggigil teruja dan memejam matanya. Franky tersenyum nipis.
"It is." Jawabnya mudah. Hidangan Fritto Misto disuap ke dalam mulut sambil melihat Lily yang mempunyai selera yang tinggi.
"Lepasni nak pergi mana?" Soal Franky. Lily mengangkat bahu.
"Saya tak pernah datang sini jadi awak bawa lah saya pergi mana mana pun, saya okey." Ujar Lily. Franky hanya diam sambil memikirkan ke mana tempat yang seharusnya mereka pergi.
Lucca adalah bandar kuno jadi sudah tentulah terdapat pelbagai tempat menarik untuk dikunjungi seperti Piazza dell Anfiteatro, Orto Botanico Comunale, Guinigi Tower dan banyak lagi.
Tapi semuanya dia dah pergi bersendirian dulu.
Wait. Bibir Franky tersenyum lebar.
"Alright, I've got an idea. After this we'll go to somewhere." Franky tersenyum. Lily menayangkan wajah keliru.
YOU ARE READING
2 | KNIGHT'S [C]
Roman d'amour"Because that little girl.. Got the beast, as a knight." . . . TOLONG BACA BUKU IKUT TURUTAN NOMBOR DKT TAJUK TU TAU