KUALA LUMPUR, MALAYSIA
Lily membancuh air kopi susu sementara menunggu Victoria datang ke rumahnya. Federica pula masih berada di dalam bilik.
Terus gelas itu dibawa kepada Federica. Pintu bilik ibu mentuanya diketuk.
"Mamma.. I bring you coffee." Ujar Lily. Hampir seminit tiada balasan setelah diketuk dan Lily mula membuka pintu bilik. Kelihatan Federica masih tidur. Kaki Lily melangkah masuk lalu cawam kopi susu itu diletakkan di atas meja kecil.
"What are you doing?" Soal Federica terkejut apabila melihat Lily di dalam biliknya.
"I made you coffee." Jawab Lily. Federica melihat kopi itu sekilas sebelum dia bangun dari baringnya. Cawan kopi diambil dan dihirup.
PUFF
Lily memejam mata apabila Federica menyembur air kepadanya.
"Are you kidding me? This coffee you made and give it to my son? Oh my god poor my baby boy!" Bebel Federica. Langsung tidak mempedulikan Lily yang kebasahan itu.
"Hai. Kenapa ni?"
Satu suara membuatkan kedua dua wanita itu menoleh. Federica terkedu melihat Victoria yang cantik dan jelita. Seperti menantunya Quinn Davieka.
Victoria masuk ke dalam bilik dan memandang Lily.
"What happened Lily? Kenapa awak jadi macamni?" Soal Victoria terkejut. Lily menggeleng dan tersenyum.
"Air tu tertumpah." Lily terus mengambil cawan dan berlalu ke dapur.
"Who are you?" Soal Federica kepada Victoria. Gadis itu tersentak dan memandang wanita elegan itu. Nampak gaya macam tak reti Bahasa Melayu
"I'm Victoria. Franky's worker." Victoria menunduk sedikit. Federica tersenyum.
"I don't know Franky has a beautiful worker. You're just like my pretty daughter in law, Davieka. She's so pretty. So are you." Puji Federica. Victoria tersenyum lebar.
"Thanks."
"Come. I have a lot of things to story about Franky to you. Hold up I need to clean myself for a while." Federica mula teruja melihat gadis berwajah barat itu sebelum dia berlalu ke dalam bilik air.
Perlahan lahan, bibir Victoria merekah dengan senyum sinis.
***
"Lily betul betul tak kisah ke kalau saya borak dengan aunty? Kesian lah Lily kena buat kerja ni semua." Ujar Victoria sambil memandang Lily yang sedang membuat kerja rumah.
"Tak apalah. Sekurang kurangnya awak boleh temankan mama. Lily tak kisah, dah biasa dah pun buat kerja ni semua dekat kampung dulu." Ujar Lily. Victoria menunjukkan riak serba salah sebelum akur juga akhirnya. Kaki melangkah ke arah Federica yang berada di ruang tamu.
Lily kembali mengemas dapur dan keluhannya terlepas.
"Don't call me aunty. Call me mamma. Where are you from?" Soal Federica. Victoria tersenyum manis.
"I'm from France. Skyler bring me here because I need to find a job and I got a family problem in France." Jelas Victoria.
"Ohh poor my georgeus girl." Pipi Victoria diusap. Federica mengerling sekilas Lily yang berada di dapur. Bibirnya tersenyum lebar lalu tangan Victoria digenggam.
"I know, family problem is so terrible. Same goes to me. I had family problem too, my son converted to Islam without telling me anything. I don't think he did it for sudden. There's probably someone trying to influence my son." Sengaja suaranya dikuatkan agar Lily dapat mendengar.
YOU ARE READING
2 | KNIGHT'S [C]
Romance"Because that little girl.. Got the beast, as a knight." . . . TOLONG BACA BUKU IKUT TURUTAN NOMBOR DKT TAJUK TU TAU