Kaki yang bersarung stokin warna warni diperhati penuh minat sebelum dia melompat kecil apabila kakinya terasa sangat comel.
"Tapi sebelah lagi hilang." Ujar gadis itu sendirian sebelum berwajah muram kembali. Kemudian dia berjalan ke arah almari dan laci almari dibuka. Tangannya mengambil stokin bercorak itik lalu disarung di sebelah lagi kakinya.
"Perfect." Desisnya sebelum mengambil beg galas dan berlalu keluar. Kereta kancil miliknya dibuka dan dia mula pergi dari perkarangan rumah kayu itu.
"Woi woi woii! Nak aku mati ke?!"
"Ibuuuu!!" Jerit Lily sebelum memberhentikan kereta secara mengejut. Terus dia memandang jejaka yang turut merenungnya dengan pandangan tidak percaya.
"Kau kalau nak aku mati awal, cakap! Aku dah agak dah kau ni memang dari dulu berdendam dengan aku. Nasib baik tak terlanggar tadi kalau tak aku akan hantui hidup kau lepas aku mampus." Bebel Franky sambil membuka pintu kereta kancil.
"Tak boleh bukak lah." Ujar lelaki itu sambil nenarik pintu itu dengan kedua dua tangannya. Lily merengus.
"Saya taknak naik kereta dengan awaklah!" Gadis itu menjadi sebal apabila dirinya pula dipersalahkan. Dia dah bawa habis slow dah tadi tahu tak? Franky terdiam sebelum merenung gadis itu.
"Buka sebelum aku pecahkan cermin kereta kecik kau ni." Ugut jejaka itu. Lily membulatkan mata. Tahu tak dia menyimpan duit selama mana demi nak beli kereta kecik ni?
"Satu.. Dua.."
"Okay fine! Kejap lah." Rengus si gadis sambil membuka kunci pintu. Wajahnya cemberut apabila si jejaka sewenang wenangnya masuk ke dalam keretanya.
"Sempitnya sial." Franky menoleh ke belakang dan mengeluh. Kemudian dia memandang gadis kecil ditepinya yang terkelip kelip memandang dia dengan mata bulat milik si gadis.
"Kau tunggu apa lagi, jalanlah!" Marah Franky apabila si gadis tidak lepas merenung wajahnya. Lily tersentak dan mula memandu pergi. Entah ke mana mamat ni nak pergi.
"Awak nak pergi mana?" Soal Lily sambil membelok ke simpang. Franky hanya diam. Sebenarnya dia tidak selesa dengan keadaan kereta ini yang dirasakan agak menyesakkan nafasnya. Dahla sempit, aircond tak berasa, kerusi tak empuk. Apa punya kereta minah ni pakai?
"Awak?"
"Pergi je la mana mana pun. Bisinglah." Jeling si jejaka sambil memandang ke luar tingkap. Lily mencebik. Tahu nak marah je.
Abang dia dah selamat melepas ke KL sana, dia masih sibuk di sini dengan alasan nak tenangkan diri. Eloklah tu, Franky tenangkan diri dengan cara menambah tekanan Lily.
"Saya nak pergi warung hujung kampung ni. Awak nak ikut?" Soal Lily sambil menoleh sekilas dan meneruskan pemanduan.
Franky menghela nafas perlahan dan tidak mempedulikan soalan cerdik gadis itu. Jika dia tidak mahu ikut gadis itu, buat apa dia berada di dalam kereta ini?
Liy mengigit bibir seketika apabila tiada balasan dari Franky. Tak apalah, orang tua tua kata diam tanda setuju, kan? Kereta dipandu ke arah satu gerai makan yang agak simple dengan meja dan kerusi plastik sahaja. Lily melangkah keluar dengan teruja dari kereta kerana rasa lapar.
Franky memandang seluruh gerai itu.
"Are you kidding me? Eating.. Here?" Soal Franky dengan nada tidak percaya sambil memandang gerai itu. Dahla meja hanya berbumbungkan payung dan meja serta kerusi juga di atas tanah. Macam gerai uncle muthu.
Lily menarik lengan Franky yang seperti enggan makan di situ supaya duduk di atas kerusi plastik berwarna hitam itu.
"Pacik, Lily nak macam biasa, mee goreng basah taknak basah dan air teh limau taknak limau!" Jerit Lily. Kemudian dia memandang Franky.
YOU ARE READING
2 | KNIGHT'S [C]
Romance"Because that little girl.. Got the beast, as a knight." . . . TOLONG BACA BUKU IKUT TURUTAN NOMBOR DKT TAJUK TU TAU