CAPITOLO TREDICI 🎯

10.2K 707 71
                                    

"Mamma." Franky mencium pipi Federica sebelum dia duduk di tepi Lily. Gadis itu berganjak sedikit kerana tidak berasa selesa dengan kedudukan yang terlampau dekat.

"What's wrong?" Soal Franky sambil memandang dua manusia di tepi dan depannya.

"You look happy. Is there anything happened?" Soal Federica. Franky menggeleng dan memandang Lily. Gadis itu hanya diam sambil menunduk.

"Mamma.. Voglio sposarmi. (Saya nak kahwin.)" Ujar Franky. Federica terkedu dan mengerutkan dahi.

"With who?" Soal Federica terkejut.

"Questa bambina. (This little girl.)" Wajah Lily direnung. Gadis itu turut memandang wajahnya dengan riak keliru kerana Lily tidak faham bahasa pertuturannya.

Franky mengenyit matanya kepada Lily sekaligus membuatkan wajah gadis itu memerah malu.

Federica memandang Lily. Gadis ini? Dahi Federica berkerut.

"But she's a muslim."

Lily memandang Federica. Federica dan Franky bercakap tentangnya? Franky turut memandang Lily sebelum kembali memandang Federica.

"Me too." Ujar Franky perlahan.

Dan.. Hati seorang ibu mula berkecai.

***

"Mamma.. Mamma!" Franky memegang tangan Federica yang sedang berkemas itu sebelum Federica merentap kasar tangannya.

"Mi hai tradito. Ti ho partorito e cresciuto con la nostra religione e questo è quello che mi paghi?! (You betrayed me. Mama besarkan kamu dengan agama kita dan ini yang kamu balas pada mama?!)" Marah Federica dengan air mata di pipi.

Sudahla Hunter masuk Islam tanpa memberitahunya malah anak kandungnya sendiri juga sanggup menukar agama seolah olah mengkhianati dirinya.

"Mamma.."

"Shut up. I don't want to hear a word from you." Potong Federica sambil kembali mengemas pakaiannya. Franky meraup wajah.

Pintu yang dibuka menampakkan susuk tubuh Hunter yang datang ke rumahnya apabila diberitahu bahawa ibunya ingin pulang ke Itali kembali.

"Mamma, what's wrong?" Soal Hunter lembut sambil memegang bahu Federica. Air mata wanita itu bergenang sebelum mengalir ke pipi.

"Nothing, just let me get out from here." Ujar Federica dingin. Tangan Hunter ditepis dan dia menzipkan bagasinya.

"Mamma don't be like this." Pujuk Quinn Davieka pula. Federica menggeleng.

"Voglio tornare in Italia. E non tornerò mai più qui. Di 'a quel bambino ribelle di fare quello che vuole. sposare chi vuole. Non lo fermerò. Perché per ora non ho bambini che osino pugnalarmi alle spalle. (Mama nak balik Itali. Dan mama takkan datang sini kembali. Bagitahu anak derhaka tu, buatlah apa yang dia nak. Kahwinlah dengan sesiapa yang dia mahu. Mama takkan halang dia. Kerana mulai hari ini, mama tak ada anak yang sanggup tikam mama dari belakang.)" Federica menarik bagasinya keluar.

"Mamma.." Franky memegang lengan Federica.

"Don't touch me!" Pipi Franky ditampar kuat sehingga lelaki itu tertoleh. Federica menggenggam tangannya dan terus keluar.

Tiba di luar, kelihatan Lily yang sedang bingung dengan apa yang terjadi.

"Fuck off!" Bahu Lily dilanggar kasar dan Federica terus berlalu keluar. Lily terjatuh ke lantai dan memandang Federica.

2 |   KNIGHT'S   [C]Where stories live. Discover now