39

2.3K 87 2
                                    

"Ambil" Ubat sapu di tangannya dihulurkan ke arah Faiq. Faiq tergelak kecil.

"Kenapa kau tak balik lagi ? Tak puas lagi pukul aku ?"

"Kalau ikutkan hati aku, dah lama aku bunuh kau Faiq" Balas Izz.

"Heh, bunuh je aku. Aku dah penat hidup" Izz mengeluh sebelum melabuhkan punggung di sofa. Ubat sapu tadi diletakkan di tepi.

"Aku tak sangka perempuan malang tu adik aku sendiri" Kata Izz senada. Dah lama dia berkawan dengan Faiq. Dia juga tahu tentang Faiq yang memainkan seorang perempuan. Dia tahu semua tu.

"Aku tak tahu dia adik kau" Izz memandang Faiq lama.

"5 tahun lepas, kali terakhir dia datang jumpa aku kat rumah ni semata-mata nak aku bertanggungjawab. Masa tu memang aku tengah gaduh besar dengan papa aku. Dia datang pada masa yang salah. Aku tak boleh kawal baran aku"

Izz menggenggam tangannya kuat. Cuba menahan sabar.

"Lepas dia pergi dari rumah aku, guard aku ada bagitahu dia pengsan tepi jalan. Aku ingat dia berlakon nak simpati aku jadi aku hiraukan. Start hari tu, aku dah tak ambil tahu pasal dia lagi"

"Kau memang tak guna" Kata Izz.

"Aku tahu aku tak guna. Kau nak tahu tak ? Semakin hari, semakin aku teringatkan dia. Aku tunggu dia datang minta aku bertanggungjawab lagi tapi dia dah tak datang. Dia hilang tanpa khabar. Aku nak pergi cari dia tapi aku tak tahu dia tinggal kat mana sebab aku tak pernah ambil tahu langsung pasal dia"

"Aku upah orang cari dia tapi aku langsung tak jumpa dia. Aku betul-betul ingat dia dah tak ada"

Pap !

Meja dihentak kuat. Izz memandang Faiq tajam.

"Masa tu, aku dah give up sebab aku tahu aku takkan jumpa dia lagi sampai la aku pergi majlis tu. Jujur aku cakap, aku nak je peluk dia masa tu tapi aku tahu, aku dah terlambat. Dia dah benci aku. Aku nampak dalam mata dia, dia bencikan aku sangat-sangat"

"Sebelum aku balik dari majlis tu, aku jumpa Hara. Dia betul-betul bencikan aku. Aku tak boleh buat apa, Izz. Susah aku nak mintak maaf dan dia takkan maafkan aku. Aku guna cara untuk tuntut hak anak aku supaya aku boleh pujuk dia semula tapi-" Air mata mula bergenang hebat.

Perasaan malu ditepis jauh. Hati aku tersangatlah sakit sekarang.

"Hara bawa aku pergi kubur, Izz. Kubur anak aku" Jatuh juga air mata yang ditahan dari tadi.

"Aku- Argh !" Wajah diraup kasar sebelum barang-barang di atas meja dilempar jatuh ke lantai.

"Faiq, dah la" Izz cuba menahan Faiq.

"Faiq, aku cakap dah !"

"Memang aku marahkan kau sekarang ni tapi aku tak nak masuk campur urusan kau dengan Hara. Kau yang buat masalah, pandai-pandai la kau selesaikan" Ujar Izz ringkas.

"Tak apa la. Aku balik dulu. Kalau ada apa-apa, bagitahu je aku. Malam ni Rafiq tidur sini. Kau jangan pukul dia pulak" Izz menggeleng.

"Aku nak tinggal sorang. Kau suruh dia balik" Ujar Faiq keras.

"Apa masalah kau ha ? Aku tak faham la. Dia tu separuh mati risaukan kau tau. Cuba kau buka hati kau yang keras tu. Dia tak salah apa pun. Masalah kau satu je Faiq. Kau suka hukum orang tak bersalah. Macam tu jugak la kau buat dengan Hara. Bersyukur la sikit Rafiq tu masih ada dengan kau. Kalau aku jadi dia, dah lama aku biarkan kau jadi gila sorang-sorang"

"Aku cau dulu la. Rafiq ! Tolong tengokkan abang kesayangan kau ni. Kalau dia buat hal, kau sumbat je dia dekat hospital gila" Ejek Izz sebelum pergi dari situ.

Rafiq tergelak kecil. Sempat lagi Izz ni.

"Duduk kat rumah aku, kau tak boleh gelak. Kau gelak, kau mati" Rafiq tersentak bila Faiq bersuara. Tak lama lepas tu, dia membuat muka.

"Kau memang suka kan sebut perkataan mati. Puas hati sangat ke kalau aku mati ?" Faiq hanya diam. Rafiq menggeleng kepala. Dia tahu Faiq tak maksudkan apa yang dia cakap.

"Kau balik la. Aku bukan budak-budak"

"Tak nak. Lagipun dah lama aku teringin nak tinggal kat sini. Tak sempat lagi nak explore rumah kau" Rafiq tergelak lagi. Rindunya dekat Faiq memang tak boleh jelaskan dengan perkataan.

"Berani kau cakap macam tu eh ?"

"Kenapa ? Nak pukul aku sampai mati ? Aku tengok keadaan kau ni pun, datang perasaan sebak tau. Sempat lagi nak pukul aku" Faiq diam malas nak melayan.

"Kau dah sapu ubat belum ?" Faiq menggeleng.

"Ha, mesti kau nak aku tolong sapukan"

"Woi ! Walaupun aku sakit, pasu kat depan aku ni boleh je terbang pergi muka kau" Rafiq tersengih. Dia menggaru kepala yang tak gatal.

"Kau pergi masak sekarang. Aku lapar" Rafiq tercengang.

"Ha ? Aku adik kau la, Faiq. Bukan maid tau ! Kau suruh la Mak Timah masak" Bela Rafiq. Memang tak la nak masak. Euw, jatuh maruah.

"Aku suruh Mak Timah balik kampung. Lagipun kau yang nak duduk sini sangat kan ? Buat je la apa yang aku suruh. And now, aku nak kau pergi masak. Aku tak paksa tapi kalau kau tak nak, boleh blah dari rumah aku sekarang" Rafiq mencebik.

"Ye la aku masak. Tapi kalau tak sedap-"

"Pastikan sedap" Laju Faiq memotong ayat Rafiq.

"Apa ni Faiq ? Mana boleh macam-"

"Boleh" Rafiq merengus. Dia takkan menang kalau lawan mulut dengan Faiq. Lambat-lambat dia melangkah ke dapur. Entah apa la yang nak dimasaknya.

AMORE VELENOSO Where stories live. Discover now