HUJAN membetulkan alat komunikasi di telinganya, dia mendengar dengan tekun.
"Apa yang kau dengar?" Soal Raaid, sedari tadi melihat Hujan membetulkan alat itu di telinganya, dia tahu apa tindakan lelaki itu. Namun, dia sengaja ingin bertanya.
"Benda ni masih berfungsi, aku yakin dia ada dekat kawasan ni" balas Hujan sambil membetulkan kolar baju, dia membuka satu butang bajunya. Panas. Terik matahari terasa mencucuk di kepala, dia memakai kaca mata hitamnya.
Raaid memerhati sekelilingnya, semua anggota masih tidak berhenti-henti melakukan pencarian. Dia membuka tabletnya, lokasi kedudukan Nathan masih terpapar di dalam gelombang tersebut namun masih samar-samar. Jadi betullah, Nathan masih berada di kawasan ini.
"Daripada 10 orang anggota yang terkorban, dua orang telah dijumpai oleh anggota udara. Kedua-dua mereka masih lagi nyawa-nyawa ikan dan sedang mendapatkan rawatan, mereka mengalami kecederaan di seluruh anggota badan malah mengalami luka yang teruk di kepala. Berdasarkan pemeriksaan doktor, mereka sudah berada lebih 12 jam di atas air" terang Nubhan setelah mendekati mereka berdua, dari jauh lagi dia memerhati dua orang lelaki itu sudah berkerut-kerut menahan terik matahari. Serupa makcik-makcik. Geli aku.
"Terapung?" Soal Hujan.
"Nope, mereka berpegang pada sesuatu. Yang aku pasti mungkin apa-apa barang yang boleh tampung berat diorang" balas Nubhan. Dia meraup rambut kebelakang, berpeluh. Panas.
"Anggota penyelam dah sampai mana?" Soal Nubhan pula, agak tertanya-tanya. Jika anggota terkorban berjaya ditemui oleh anggota udara, bagaimana pula dengan yang lain?.
"Tiada apa-apa berita lagi" Nubhan menggangguk faham mendengar balasan sahabatnya itu, still zero.
"Aku boleh agak, tak semua anggota terselamat. Mungkin diorang dah tenggelam jauh ke dasar" kata-kata Raaid itu menarik perhatian mereka semula. Benar juga, kerana mereka tidak tiba tepat waktunya. Sebaik sahaja mereka sampai di situ, segalanya telah hancur musnah.
"Kena makan ikan paus" ujar Hujan, sekadar membuat lawak hambar tanpa tawa.
Nubhan dan Raaid sekadar menjeling sekilas, mulalah tu merapu dia.
"Setakat ni berapa anggota penyelam yang turun laut?"
"20 orang" balasan Raaid itu mewujudkan huruf o di bibir mereka.
"Asal? Kau nak terjun" soal Raaid, sengaja.
"Saja tanya" balasnya santai. Tanya pun tak boleh, semua tak boleh.
Tatkala itu siren mulai berbunyi, menandakan bahawa pertemuan salah seorang anggota telah dijumpai.
Nubhan bergegas pergi ke arah khemah yang terpasang, dari jauh dia telah melihat seorang anggota diangkat masuk.
Pada masa yang sama Raja Syeikh Luthfan melabuhkan duduknya di kerusi kayu yang tersedia, dia memerhati anggota yang lain menjalankan tugas mereka. Kali ini dia dengan rela hati ingin mencemar duli di kawasan letupan ini, disamping itu memberikan bantuan khas yang diperlukan. Ketika itu Raja Eidlan Qaayed mula melabuhkan duduk di hadapannya.
"Maafkan saya sekali lagi Raja Syeikh Luthfan, kerana ingin menyelamatkan kami anggota tuanku terkorban" mohon Raja Eidlan Qaayed berkali-kali, dia tidak dapat membendung rasa bersalahnya tatkala mendengar berita sedih itu. Dia benar-benar ingin meminta maaf.
YOU ARE READING
𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇
Teen FictionUNDER FLOWER KING SERIES : Raja Syeikh Lais. Utusan yang dititipkan oleh Istana Versailles. Berkedudukan di dalam istana menguji setiap sudut soal pendirian yang dia kecapi, takhta dan rakyat sering menjadi tumpuan di dalam setiap segi. ...