•bab 6

205 33 1
                                    

         MAWAR tersenyum memerhati keretanya yang terparking elok di halaman rumah. Tubuh Nathan yang melangkah keluar itu dihampiri.

"Awak!" sapanya, ceria. Entah mengapa, tiba-tiba teruja ketika melihat Nathan. Bibirnya pula tidak henti-henti mengukirkan senyuman, mungkin dia gembira mengenangkan kesanggupan lelaki itu menolongnya. Bersusah-payah tanpa meminta balasan.

Pintu kereta ditutup. Automatik bibirnya membalas senyuman wanita itu, tanpa sedar. Dia juga pelik tatkala memandang tubuh Mawar yang tergesa-gesa menghampirinya. Ingatkan mahu meminta sesuatu, namun menyergahnya dengan sapaan teruja. Alahai, bunga ni.

"Kau buat apa kat luar ni?" soalnya memandang sekeliling. Melihat sekiranya ada seseorang yang turut bersama Mawar, tetapi halaman rumah yang kosong itu menjawab persoalannya.

Mawar tersengih.
"Saya tunggu awak" jawabnya bersahaja. Langkahnya sedikit kebelakang apabila Nathan menurunkan kepalanya. Benar-benar di hadapan wajahnya.

"Kau fikir, kau isteri aku?" usiknya dengan kening yang terjongket nakal. Dia tersenyum sinis tatkala bibir mungil itu dikemam. Tindakan drastik Mawar apabila berasa malu.

Terdengar rengusan kecil di bibir Mawar. Dia memusingkan tubuhnya ingin melangkah pergi. Sahutan lelaki itu dibiarkan. Orang tunggu pun nak marah, kau fikir aku nak sangat jadi isteri kau.

"Woi, mana adab kau tinggal tetamu macam ni?!" dia memandang sahaja tubuh Mawar yang semakin jauh. Laju sahaja langkah wanita itu meninggalkannya sendirian.

"Masuk jelah!" jerit Mawar kuat. Dia sudah melangkah masuk ke dalam rumah, tidak mahu menunggu lelaki itu. Aku menyesal jemput kau, lepasni biar ibu sendiri yang jemput. Eh, bunyi macam nak ajak makan banyak kali je.

"Adik, mana Nathan? Dah sampai kan" soal Ibu Ayana sebaik sahaja melangkah keluar dari dapur. Dia baru sahaja selesai menghidangkan makanan. Tidak sabar menunggu kedatangan lelaki yang menyelamatkan anaknya itu. Teruja benar dia apabila Mawar memberitahu bahawa Nathan akan hadir makan malam bersama mereka malam ini.

"Entah" Mawar melabuhkan duduknya di atas sofa. Tubuh kecil Aathif yang sedang meniarap itu diambil lalu diriba. Dia mencium berkali-kali pipi gebu itu.

Ibu Ayana mengerutkan dahinya. Entah?. Baru sahaja anak perempuannya memberitahu bahawa dia akan menunggu kedatangan Nathan. Namun lain pula, bersendirian sahaja anaknya itu melangkah masuk ke dalam rumah.

"Assalammualaikum" satu suara yang kedengaran di pintu menghentikan soalan yang seterusnya. Akhirnya muncul juga tubuh Nathan yang berdiri di hadapan pintu, tersenyum memandangnya.

Spontan Ibu Ayana melangkah ke arah lelaki itu. Salam Nathan dijawab lembut. Dia menjemput anak itu masuk.

Nathan menghulurkan satu beg bungkusan kepada Ibu Ayana.

"Eh, apa ni?" soal Ibu Ayana namun tangannya mengambil juga beg bungkusan itu. Dia tersenyum ketika membuka bungkusan itu, pandai benar lelaki itu mengambil hatinya.

"Errr, buah tangan" balas Nathan bersama senyuman lebar. Kedua tangannya yang sedikit berpeluh dilapkan di sisi seluar. Entah mengapa keadaan sekarang berasa sedikit panas untuknya walaupun kesejukan pendingin hawa sudah terasa.

Mawar mengalihkan pandangannya memandang Ibu Ayana. Beg bungkusan yang berada di tangan wanita itu dipandang dengan cebikan. Entah bila masa dia bawa benda tu, aku sendiri tak perasan.

"Haaa, Mawar. Bawalah Nathan ni duduk dulu kat meja makan, ibu nak letak dulu bungkusan ni" arah Ibu Ayana sambil memandang ke arah Mawar. Seronok sahaja anak perempuannya itu bermain dengan wajah kecil Aathif, langsung tidak mengendahkan arahan ibunya. Yang ibu ni pun, baru jumpa lelaki tu sehari dah layan aku macam anak tiri.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now