•bab 28•

137 15 16
                                    

          DARI jauh Mawar sudah melihat betapa eratnya pelukan Ummi Dahlia pada Nathan, wajah tua itu terlakar sebuah senyuman sebak.

"Cucu Tok Ummi dah balik" sayu suara itu berucap, jelas kelihatan air mata yang mengalir lebat itu. Air mata kesyukuran.

"Ibu dah kata, Nathan akan balik" kata-kata Ibu Ayana itu membuatnya tersedar, dia memandang ke sisi dengan riak terkejut. Suka muncul tiba-tiba tau.

"Sebab Ibu minta Mawar percaya, bukan pasrah" tambah Ibu Ayana lagi.

"Iya" Mawar menganggukkan kepalanya, sedar akan kesalahan diri sendiri.

"Nampak sekarang, kesabaran membawa makna" tegur Ibu Ayana.

"Mawar bukan tak sabar, Ibu" balas, menjawab.

"Dah tu, gelojoh?" Gurau wanita tua itu.

"Ish, apa pula. Cuma, haih susahnya nak terang" Mawar menghela nafas lemah, ingin mengingatinya pun sudah cukup rumit apatah lagi ingin menerangkannya.

"Nathan tu memang nampak bongkak dari luar" amboi, ayat Ibu mentua Ayana ini.

"Tapi dalam hati dia, ada taman. Ada si bunga Mawar ni ha" dagu anak perempuannya sengaja dicuit, ingin mengusik. Walhal Mawar ini pun sama, luar acah-acah gangster tapi dalam hati penakut.

"Memandai jelah ibu ni" balasnya, malu.

"Nak jumpa suami tak?" Argh! Meremang bulu roma mendengar ayat itu. Dulu bolehlah mengelak konon tidak mahu, namun sekarang tidak boleh berpatah balik. Dia harus menghadap nak menerima.

"Merendeng lah bulu roma Mawar ni, Ibu. Takut" jujurnya bersama wajah berkerut, menunjukkan riak gelisah.

"Nak takut buat apa? Dia tak ajak kamu pergi menembaklah. Ingat ya Mawar, syurga kamu sekarang pada dia. Jangan nak buat perangai" tegur Ibu Ayana berbaur amaran. Pandailah dia nak buat perangai, aku campak dekat lombong taik belakang rumah tu.

"Tahulah" balasnya pasrah. Susah benar hendak membidas ibu ni, banyak sungguh jawapannya.

"Itu ha, Nathan datang sini"

Mawar kembali gelisah seperti cacing kepanasan. Bukan apa, dia malu!.

"Duduk diam diam, itu suami" aduhai Mak Cik Ayana ini. Sudahlah dengan teguran tu, takkan tidak melihat keadaannya yang seperti perempuan berpinggang lintah ini. Dia mahu lari!.

"Ibu" Ya Allah, datang dah.

"Duduklah dengan Mawar, mesti ada banyak perkara nak sembangkan. Ibu nak jumpa tetamu dulu" nampak itu! Banyak sahaja alasan Ibu Ayana, sengajalah tidak mahu menemaninya.

Nathan sekadar mengangguk sebaik sahaja tubuh ibu mentuanya itu melangkah pergi. Erm, ibu mentua.

Tak lama kemudian dia kembali melihat tubuh kecil di hadapannya yang bergoyang gedik itu. Dahinya berkerut.

"Apa?" Soal Mawar, garang. Amboi, bini orang ni. Bukan main lagi.

"Cantik"

Eh, dia ni.

Pujian Nathan itu membuatnya terkebil-kebil di tempat sendiri, aku salah dengarkah?.

"Maaf, baru sekarang aku boleh sebut benda tu" pinta Nathan bersama senyuman nipis, majlis pernikahan yang sibuk dari pagi sampai petang itu menyukarkannya untuk berbual dengan Mawar. Sebaik sahaja selesai dengan acara pembatalan air sembahyang, mereka terus dipanggil untuk sesi bergambar dan bertemu para tetamu. Banyak betul perkara yang diaturkan semasa majlis pe

Mawar sekadar mengangguk kepalanya, dia mengusap jari manisnya yang tersarung cincin nikah. Ketika itu seolah-olah masih terasa lagi kucupan Nathan di dahinya, dan ayat-ayat manis yang dilontarkan oleh lelaki itu sewaktu bersamanya.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now