•Bab 1•

381 47 7
                                    

          TERJONGKET sebelah kening memandang kertas yang berlipat dua itu. Lelaki itu, dia cuba permainkan aku ke apa?. Dia fikir aku bengap sangat ke apa? Aku pun ada otaklah tahu berfikir.

My number konon. My number bawah ketiak aku lah.

"Kau tenung apa tu, dik? Kertas pun nak jakun ke?" Wajah abang sulungnya ditenung dengan muka toya. Dia ni pun spesis sama lah, bawah ketiak aku juga akalnya.

Ferhadh mempamerkan wajah tidak bersalahnya. Jika kertas itu diibaratkan seperti kaca, pasti sudah pecah ditembusi panahan mata Mawar itu. Tenung bukan main, apalah yang istimewa sangat kertas tu.

Mawar hanya menjeling abangnya sebelum mengalihkan kembali pandangannya pada sehelai kertas bertulis itu. Setiap perkataan yang tertulis dibaca berulang kali. Senyuman sinis terukir di bibirnya.

Don't. Fall. For. Me, Girl.

Lelaki ini cuba mencabarnya atau apa?. Dia sendiri sudah memohon maaf berulang kali kerana kesilapannya. Hanya kesilapan kerana tersalah kereta sahaja. Kenapa perlu merapu sehingga ke perasaan pula ni? . Bukan niatnya menerjah ke dalam kereta itu untuk menarik perhatian apatah lagi untuk perhatian lelaki itu. Dia cuma tidak sedar sahaja. Tetapi, lain pula pandangan lelaki itu. Siap memberi warning note lagi.

Huh, fikir aku ni perempuan yang mudah sangat ke?.

"Sudahlah tu, aku rasa nak kunyah-kunyah kertas tu. Kenapa? Ada nampak ramalan masa depan ke?" Perli Ferhadh menyampah. Secawan kopi yang berada di tangannya dihirup perlahan. Mata tidak lepas dari merenung adik perempuannya itu. Terdetik juga difikirannya, ada sesuatu yang berlaku ke semasa percutian mereka? Lain macam sahaja riak wajah wanita itu semasa pulang dari percutiannya.

Mawar termenung seketika sebelum memandang abangnya. Riak tanda tanya terpamer di wajahnya.

"Abang, lelaki memang desprete ea?" Soalnya dengan senyuman yang mempamerkan segala perasaan. Kertas yang berlipat dua itu dikeronyokkan sepuas hatinya sebelum dibaling tanpa hala tuju.

"Apa kau fikir lelaki ni semua bangang? Kami tak terhegeh kat perempuan lembab macam korang" balasnya tanpa selindung. Dia tersenyum sinis. Lelaki, desprete?. Dia tertawa di dalam hati. Fikir lelaki ni tiada masa depan, banyak lagi perkara yang perlu difikirkan.

Terus dia menghadiahkan jelingan tajam kepada abangnya. Perempuan lembab dia panggil, habistu lelaki ni semua bagus sangatlah.

"Kalau macam tu, kenapa abang kahwin dengan perempuan lembab?" Soalnya dengan senyuman sinis, membalas semula sindiran abangnya. Bukan main ya dia berbicara, sedangkan perempuan yang dia kata lembab inilah sentiasa dicari. Mujur sahaja kakak iparnya tiada bersama mereka, kalau tidak pasti abangnya tidak akan lepas dari genggaman wanita itu.

"Isteri aku tak lembab, kau je" selamba sahaja dia beredar keluar dari reban adiknya sebaik sahaja menghabiskan kata-kata. Perempuankan complicated. Jawab itu salah, jawab ini salah. Pergi tengok skema jawapan sendiri sanalah, sibuk tanya orang buat apa. Suka sangat putar belit cerita.

Carutan halus dicemuh berulang kali di dalam hati. Mujur sahaja dia seorang wanita, hendak sahaja dia menendang abangnya itu. Tanpa sedar dia mencebikkan bibir, perkataan-perkataan yang tertulis di kertas kecil tadi kembali terlayar di fikirannya. Don't fall for me, sangatlah. Dia sendiri mahu lihat, siapa yang jatuh pada siapa.

          PINTU gerbang istana yang tersergam megah itu menyambut kedatangan mereka. Pengawal yang ditugaskan untuk menjaga kawasan tersebut mula menjemput mereka masuk. Langkah mereka diaturkan ke arah Setiausaha Diraja yang sedang menunggu kedatangan mereka. Salam hormat diberi sesama mereka sendiri.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now